عمومی

بازگشت نخبه ها به میهن

با توجه به پایگاه اطلاع رسانی یومیر ،

سورنا ستاری در مراسم افتتاحیه هشتمین نمایشگاه تجهیزات و ملزومات آزمایشگاهی ایران و بیست و یکمین نمایشگاه استعدادهای درخشان پژوهش ، فناوری و فناوری اظهار داشت: در 7 سال گذشته اتفاقات خوبی افتاده و باعث رشد و توسعه بنگاه های دانش بنیان و اکوسیستم فناوری و نوآوری که ایجاد شده ، فرهنگ جدیدی را در جامعه علمی ایجاد کرده است.

وی افزود: اکنون مردم محصولات افراد دانش بنیان را می بینند و حضور آنها را در زندگی خود احساس می کنند. افراد تأثیر دانش را به خوبی در زندگی روزمره خود احساس می کنند و تأثیرات آن را در دنیای اطراف خود می بینند. هدف ما از برگزاری چنین نمایشگاه هایی این است که مردم و ذینفعان تأثیر این فناوری را ببینند و پیشرفت های دانش کشور را دریابند.

معاون علمی رئیس جمهور گفت: این بسیار مهم است که دستگاه های مورد استفاده در امکانات مختلف آزمایشگاهی در کشور ما تولید خود ما باشد و به نوعی به توانایی ساخت آنها اطمینان داشته باشیم.

ستاری گفت: در اکوسیستم فناوری و نوآوری که ایجاد شده است ، دانشگاه ها ، پارک های علم و فناوری ، استارتاپ ها و شتاب دهنده ها برای تولید محصولات با هم همکاری می کنند. پنج هزار و 500 شرکت دانش بنیان تاکنون موفق به فروش 120 هزار میلیارد تومانی محصولات شده اند و همراه با این دستاورد اقتصادی توانسته اند بیش از 300 هزار شغل ایجاد کنند.

رئیس بنیاد ملی نخبگان با اشاره به تأثیرات این رویه علمی در کشور گفت: همه این اتفاقات باعث شده نخبگان ما که در خارج از کشور زندگی می کنند به کشور برگردند و مشاغل و استارتاپ های خاص خود را داشته باشند. در 4 سال گذشته 2000 نخبه به ایران بازگشتند و در ایران کار کردند.

وی در مورد وضعیت سرمایه گذاری در حوزه های فناوری کشور خاطرنشان کرد: سیستم های سرمایه گذاری در کشور تغییر کرده و صندوق های سرمایه گذاری خطرپذیر برای سرمایه گذاری در زمینه های علمی به میزان قابل توجهی افزایش یافته اند. علاوه بر این ، صندوق نوآوری و شکوفایی وظیفه خود را به خوبی انجام می دهد.

ستاری گفت: با مشارکت دانشگاه ها و مراکز علمی ظرفیت بازپرداخت وام ها افزایش یافته و مقدمات ایجاد اقتصاد جدید در کشور فراهم می شود. توسعه نوآوری هدیه بزرگی است که با مشارکت بخش خصوصی و همکاری وزارت علوم بدست آمده است.

نماینده علمی کشور گفت: برگزاری نمایشگاه تجهیزات و مواد از استعدادهای آزمایشگاهی و پژوهشی ، بازار فناوری و فناوری ایران فقط برای بزرگداشت این وقایع است و امکان فروش تجهیزات در آنها وجود دارد. چیزی در حدود 320 میلیارد فروش در نمایشگاه ها اتفاق افتاده است که باید این را نشانه خوبی دانست.

دکمه بازگشت به بالا