اجتماعی

«پول دادیم و اینجا به‌زودی تخریب می‌شود»!

بنای قدیمی مجله توفیق که چند سالی است در حال تخریب و ثبت آن در فهرست آثار ملی کشور است در حالی که این روزها بنا به ادعای جدید مالک در وضعیت بدتری نسبت به قبل به سر می برد. به زودی تخریب خواهد شد.

به گزارش یومیر، اگر تا به حال به خیابان سپه سالار تهران رفته باشید، حتما متوجه ساختمان قدیمی نبش کوچه بخارا می شوید. ساختمانی با نمای آبی «شرکت چاپ رنگ» و نمای آجری که بیشتر شبیه ساختمان متروکه ای است که هر لحظه ممکن است در خود فرو بریزد. این بنا که به گفته ساکنان قدیمی آن بیش از 90 سال قدمت دارد، چندین سال یکی از مجلات قدیمی تهران به نام «توفیق» نامی معتبر، کارآمد و شناخته شده در تاریخ طنز مطبوعاتی ایران را در خود جای داده است.

تاریخچه این بنای قدیمی که در دهه های اخیر به چاپخانه تبدیل شده بود چندان خوب نبود و چندین سال است که در دام طمع صاحبش گرفتار شده و بخشی از آن تخریب شده است. مالک ساختمان مجله توفیق همچنان قصد تخریب کامل ساختمان و تعویض پاساژ را دارد، اما به نظر می رسد اعتراض میراث و واکنش رسانه ها، دوستداران میراث و مردمی که در این بنا و قسمت رفت و آمد داشتند. دفتر زندگی آنها در اینجا دگرگون شده است.

در ورودی مجله توفیق از باغ سپه سالار

در حالی که ساختمان توفیق در وضعیت اسفناکی قرار دارد، در وضعیتی کاملاً نابسامان به حال خود رها شده است، گویی به دنبال عدم صدور مجوز تخریب آن از سوی شهرداری و اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی است. در استان تهران از مخالفت با تخریب ساختمان دست بر می دارد. نکشید، ساختمان کم کم فرسایش می یابد و در نهایت تخریب می شود تا کار مالک آسان شود.

درب ساختمان مجله توفیق معمولا باز است، آخرین روزهای گرم مرداد 1401 است، چند مرد در ساختمان حضور دارند، وقتی وارد حیاط می شوم با واکنش یکی از آنها مواجه می شوم، می پرسد. “کجا؟” از ساختمان می پرسم که در حال حاضر چه وضعیتی دارد، جواب نمی دهد، اما بعد می گوید: به زودی تخریب می شود.

بخشی از تخریب و فرسایش ساختمان مجله توفیق

وی خود را یکی از کارمندان ساختمان معرفی می کند و با تاکید این جمله را ادامه می دهد: ورود به این ساختمان ممنوع است، خطر سقوط وجود دارد. می گویم دارم از خانه های قدیمی گزارش می دهم و فقط می خواهم از ساختمان عکس بگیرم، حرفش را قطع می کند و ادامه می دهد: «این بنا نه قدیمی است و نه تاریخی. الکی چندین سال دست به دست میراث فرهنگی زد و شکایت کرد اما پول دادیم و به زودی مجوز تخریب را خواهیم گرفت. این ساختمان تخریب خواهد شد. اینجا جای عکس گرفتن نیست، خانه های قدیمی در این محله زیاد است، از آنها عکس بگیرید.» سپس به بیرون ساختمان راهنمایی می کند و در را پشت سرش می بندد.

نمای عقب ساختمان مجله توفیق

در ورودی مجله توفیق از باغ سپه سالار

برای پیگیری وضعیت ثبت و حفاظت از ساختمان نشریه توفیق و بررسی ادعای جدید مالک فعلی برای اخذ مجوز تخریب به معاونت میراث فرهنگی استان تهران مراجعه می کنیم، علیرغم تماس ها و پیام های مکرر، محسن سعادتی پاسخگو نیست. .

موضوع این بنا را از رئیس کمیته میراث فرهنگی شورای شهر تهران جویا شدیم که آیا شهرداری مجوز تخریب بقیه بنای توفیق را داده است و شورای شهر چه پیگیری هایی در این زمینه انجام داده است. . احمد علوی در پاسخ به یومیر چنین گفت: ماجرای ملک روزنامه توفیق قرار است در سال 1394 یا 1395 مالک هزینه تخریب و نوسازی را بپردازد، اما وقتی شهرداری برای صدور پروانه درخواست ارث می کند، این کار را انجام می دهد. تشخیص دهد که ملک دارای ارزش بوده و تخریب آن ممنوع خواهد بود.

وی ادامه می دهد: شهرداری مجوز تخریب صادر نمی کند اما مالک با مراجعه به دیوان حکم ابطال ارزش ملک را می گیرد تا اقدام به تخریب کند و رای به ثبت آن در فهرست میراث ملی داد. اما تا جایی که من می دانم ساختمان توفیق ثبت ملی نشده و همان رای شورا باقی مانده است.

رئیس کمیته میراث فرهنگی شورای شهر درباره آخرین اقدامات مالک بنای توفیق نیز می گوید: در خرداد ماه سال جاری (1401) مالک بار دیگر برای صدور مجوز اقدام کرد و شهرداری طی مکاتباتی با میراث فرهنگی و با استدلال برای رای شورا، تخریب را ممنوع اعلام کرد، اما مالک این بار بدون مجوز و بدون مجوز اقدام به تخریب ملک می کند که همکاران ما در شهرداری منطقه 12 از این امر جلوگیری می کنند، حتی این جلوگیری از تخریب با دستگیری فرد ختم می شود. مالک

علوی می افزاید: مالک ساختمان توفیق چند روز پیش اقدام به جمع آوری سقف کرد که بار دیگر همکاران ما با حکم قضایی از این اقدام جلوگیری کردند و ملک پلمب شد. هفته گذشته جلسه ای در دادسرا با حضور مالک تشکیل شد و مقرر شد علت عدم امکان صدور پروانه تخریب و نوسازی کتباً به مالک اعلام شود تا مالک نسبت به پیگیری پرونده ها اقدام کند. مطابق دادگاه اداری یا وزارت میراث فرهنگی. در این میان، مالک فکر کرده است که پس از مبلغی که به عنوان مالیات پرداخت کرده، در صورتی که شهرداری از تخریب ملک جلوگیری کند، تا زمانی که وراثت قطعی شده باشد، می تواند شهرداری را مجبور به صدور مجوز با تخریب غیرموجه کند. . .

مجله توفیق هفته نامه طنز و طنز فارسی زبان کشور با حدود نیم قرن فعالیت از سال 1302 تا 1350 بود و این مجله که در عصرهای جمعه منتشر می شد، به عنوان نامی معتبر و مؤثر در تاریخ طنز مطبوعاتی ایران شناخته می شود.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا