فرهنگ و هنر

نگرانی از تخریب میراث فرهنگی و موزه‌های افغانستان

مدیر موزه ملی افغانستان در تماس تلفنی با همتای ایرانی خود در مورد احتمال تخریب میراث فرهنگی این کشور پس از حملات طالبان گفت: پیشرفت بسیار زیاد است و ما نتوانستیم موزه ها را در برابر خطرات احتمالی محافظت کنیم. ”

به گزارش یومیر ، جبرئیل نوکنده ، مدیرکل موزه ملی ایران در یادداشتی با اشاره به نگرانی های جدی در مورد تخریب میراث فرهنگی و موزه های افغانستان نوشت: بیش از 90 درصد کشور از کنترل دولت مرکزی خارج است. یکی از مسائلی که متأسفانه در چنین درگیری هایی تهدید و تهدید می شود ، تخریب میراث فرهنگی ، به ویژه قاچاق اشیاء تاریخی ، حمله به موزه ها و خطر جان کارکنان موزه و ایمن سازی اشیاء تاریخی است. سابقه قبلی طالبان نیز در این زمینه مشخص است.

وی در مصاحبه با همکار موزه خود ، دکتر گفت: “ما شوکه شده ایم ، سرعت پیشرفت آنقدر سریع است که ما نتوانسته ایم موزه ها را در برابر خطرات احتمالی ایمن کنیم.” رحیمی ، مدیر موزه ملی افغانستان

مدیر موزه ملی افغانستان گفت: من در حال حاضر (شنبه 23 اوت 1400 ساعت 18:30 به وقت تهران) در موزه هستم تا بتوانم اقدامات لازم را انجام دهم. او می گوید: “خانواده من نگران هستند زیرا من هم کارمند دولت هستم و هم مدیر موزه ، اما نگران آثار و خانواده و کشورم هستم.”

اما در استانهایی که تاکنون سقوط کرده اند ، موزه ها تا کنون از تماس های وی در امان بوده اند. با این حال ، بیم آن می رود که آنها در هر زمان تهدید شوند.

وقتی به او (دکتر رحیمی) گفتم که ما نیز نگران آنها هستیم ، از ما تشکر کرد و از ما خواست در مورد خطر تخریب موزه ها و میراث فرهنگی به جامعه بین المللی هشدار دهیم و اعلام کنیم که اگر شهری را فتح کردند ، حداقل به آن احترام بگذارند. میراث فرهنگی و موزه ها. وی در پایان از جامعه بین المللی خواست تا از تخریب احتمالی آثار فرهنگی و تاریخی جلوگیری کنند.

اکنون زمان آن است که نگرانی های مردم افغانستان را درک کرده و از آنها کمک بخواهیم. “

بسیاری از هنرمندان موزه و میراث فرهنگی افغانستان و ایران از سابقه طالبان در برخورد با میراث فرهنگی در جنگهای گذشته و تخریب بسیاری از آثار تاریخی کشور ابراز نگرانی کرده و خواستار حمایت از جوامع فرهنگی شده اند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا