فرهنگ و هنر

واکنش ایرانیان به شعرخوانی اردوغان از زاویه‌ای دیگر

آنها در باکو و در حضور مقامات کشوری و لشکری ​​در دو کشور آذربایجان و ترکیه لشکر کشی کردند ، وقتی مکان های مهم آذربایجان را ذکر کردند ، از ارگ تبریز و کوه سبلان نیز نام بردند. سپس رئیس جمهور ترکیه در سخنان خود شعر کوتاهی را خواند که در آن مادران آذری در عزای جدا شدن شهرهای ایران در آذربایجان از سرزمین مادری کودکان در گهواره ها آواز خواندند.

در ماه های اخیر ، تبلیغات برای کاشت بذر ایده جدایی تمام آذربایجان از سرزمین مادری با چنان شدت ادامه یافته است که این شعر کوتاه اردوغان به درستی غیرت بسیاری از ایرانیان را تغییر داده است. در پی جنگ اخیر بین آذربایجان و ارمنستان ، تحرکات شمال رود ارس و سایر هزینه های تبلیغاتی برای ایجاد جدایی ، مردم برای این مسئله اهمیتی قائل نبودند که “شاید منظور اردوغان از این شعر این بود که او به غیر از جدایی از آذربایجان ایرانی از جمهوری آذربایجان. ” “بگذارید تبلیغات جدایی طلبانه باشد.” آنها واکنش تندی نسبت به اظهارات اردوغان و بقیه صداهای تبلیغاتی جدایی طلبانه نشان داده اند.

# اردوغان_ اشتباه بود ، فقط یکی از عباراتی بود که در روزهای اخیر در توییتر و اینستاگرام در پاسخ به اظهارات اردوغان استفاده شد و کاربران ایرانی به زبانهای فارسی و آذربایجانی ، استانبولی ، ترکی و انگلیسی در مورد اتحاد و یکپارچگی کل کشور با وجود همه مشکلات تأکید بر نگرانی های اقتصادی ، سیاسی و اجتماعی است.

اما این ادغام با شبکه های اجتماعی چند ساعت طول نکشید. همزمان با واکنش وزیر امور خارجه به اظهارات اردوغان و حال و هوای عمومی مردم ایران ، گروهی از کسانی که در ساعات اخیر تلاش کرده اند تمامیت ارضی ایران را آنگونه که باید ، بی تحمل ، لیبرال ، بازیچه ای در دست دشمنان بنامند و می خواهند وقفه ایجاد کنند دوستی. ترکیه نامیده می شود. گروه دیگری با انتشار تصاویری از نقشه های باستانی ایران بزرگ ، بررسی معاهدات ترکمانچای و گلستان و سایر توافق نامه های مرزی ایران طی 200 سال گذشته ، تلاش کردند تا از ادعاهای ارضی ایران در مورد کشورهای همسایه ، از جمله بحرین ، افغانستان سو explo استفاده کنند. آذربایجان ایجاد کنید.

اختلافات بر سر اینکه چه کسی مزدور است ، به سرعت در رسانه های اجتماعی با باندهای ناسیونالیست گروهی از کاربران مشهور و مفسران رسانه های داخلی و خارجی بدون تفاوت بین وطن پرستی و ادعاهای ارضی در مورد کشورهای همسایه تا ناآگاهی ، به اوج خود رسید. این تفسیر شد و حتی وزیر امور خارجه مورد حمله و متهم شدن برخی از خبرگان در دام احساسات درونی و جو روانی قرار گرفت.

از طرف دیگر ، گروهی از کاربران با ادعاهایی مانند “اگر واقعاً متاسفید ، کالاهای ترکیه را تحریم کنید” ، “اگر واقعاً متاسفید ، به ترکیه سفر نکنید” و “اگر شما واقعاً متاسفید ، در ترکیه ملک خریداری نکنید “. و آنها آن را نادرست و پیچ خورده خواندند.

پس از احضار ترکیه در پاسخ به دعوت سفیر خود در تهران ، سفیر ایران در آنکارا احضار شد ، “یک اشتباه ظریف” و “یک اشتباه وزارت امور خارجه” در پاسخ به اظهارات اردوغان در مراسم رژه باکو به یک اظهارنظر مهم خبری تبدیل شد. . اما تماس وزیر خارجه ترکیه با محمدجواد ظریف به طور طبیعی از آن زمان برگشت. اظهارات چاوشو .لو نشان داد که ترکیه ، خیلی زودتر و بهتر از برخی از مفسران و تحلیلگران داخلی ، به درستی واکنش های اظهارات رئیس جمهور در باکو را ناشی از وطن پرستی مردم ایران دانست و تأکید کرد که این کشور به همسایه مهم خود به عنوان تمامیت ارضی ایران احترام می گذارد.

ایران و ترکیه به دلیل روابط تجاری استراتژیک و گسترده به یکدیگر وابسته اند. در سال های اخیر ، وزارت امور خارجه ایران نشان داده است که ضمن تلاش برای احترام به احساسات شهروندان ایرانی در موقعیت های مختلف ، مسیر دیپلماسی را دنبال می کند و از تنش جلوگیری می کند.

اکنون احتمالاً اختلافات دیپلماتیک ایران و ترکیه بر سر شعرخوانی اخیر اردوغان مورد بررسی قرار خواهد گرفت و وی منتظر تماس تلفنی روسای جمهور دو کشور بود تا غبار موجود در این ماجرا را فراموش کند.

در همین حال ، افراد کمی از زمینه این تنش آگاه بوده اند. به نظر می رسد گروهی از مردم ، علی رغم برخی تلاش های تبلیغاتی برای ایجاد قومیت در جدایی ، بیش از آنکه نگران جدایی طلبی هموطنان خود باشند ، از توهین گاه به کشور خسته شده اند. اعتراض به اظهارات اردوغان و سخنان جدید ضد عثمانی و یهودستیزی از طرف کاربران شبکه های اجتماعی نگرانی عمیق تر و گسترده تری نسبت به احساس اینکه کسی ممکن است بخواهد به سمت چپ ایران نگاه کند را نشان می دهد.

موج اخیر احساسات میهنی را می توان مبتکرانه دانست و همانطور که برخی از مفسران نوشته اند ، می توان آن را نتیجه تلاش وزارت امور خارجه یا حداقل اندکی پس از موج تحت تأثیر ورود ظریف به میدان تفسیر کرد. اگرچه مطالعه واکنش های شبکه های اجتماعی چنین فرضی را دور از ذهن می داند ، حتی اگر چنین تعبیری را انجام دهیم ، باز هم تلاشی برای تشویق احساسات میهن پرستانه و بازگرداندن همبستگی ملی است که به درستی گفتگوی وزیران خارجه ایران و ترکیه را به “ضد ترکی” تبدیل کرد. . جلوگیری شد ، این اصلاً چیز بدی نیست. واکنش به کسانی که ادعا می کردند “جاده قدس از آنکارا عبور کرده است” یا “احیای استانهای ایران از آذربایجان” همچنین نشان داد که کاربران عادی شبکه های اجتماعی خرد جمعی قابل توجهی در این مورد دارند ، و اگر هر موج مصنوعی ، ولتاژ خوب خواهد بود. آنها کنترل می کنند.

به طور خلاصه ، برای ترمیم احساسات میهن پرستانه مجروحان در هفته های اخیر ، به ویژه پس از ترور دانشمند هسته ای ایران ، شهید محسن فخری زاده ، در چند کیلومتری پایتخت ، هر چند به بهانه خواندن شعر نادرست رئیس جمهور یکی از متحدان ایران ، باید فرخنده باشد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا