عمومی

غرض و مرض اردوغان از شعری که در مراسم رژه باکو خواند

هدف اصلی اردوغان از طرح این موضوعات و شعرخوانی برهم زدن روابط جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان بود. در زمانی که “جیحون بایراموف” وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان در ایران بود و در این سفر توافقات خوبی حاصل شد و در زمانی که روابط دو کشور به ویژه به دنبال دستورات رهبر معظم انقلاب و موضع ایران در قبال آزادی مناطق اشغالی به خوبی در جریان است. اردوغان این موضوع را با هدف قطع روابط بین دو کشور مطرح می کند و این مسئله مهمی است که هم ایران و هم جمهوری آذربایجان باید از آن آگاه باشند.
اردوغان در مورد سهند و سبلان صحبت می کند. سهند و سبلان چه ارتباطی با قره باغ دارند و چه ارتباطی با جمهوری آذربایجان و حتی ترکیه دارند؟ اردوغان می خواهد با این گفتگوها ایران را تحریک کند تا علیه جمهوری آذربایجان واکنش نشان دهد. سپس شعری را می خواند که شعری عامیانه است و مردم ایران و جمهوری آذربایجان وقتی عزیزی را از دست می دهند می خوانند و می گویند ما نمی خواستیم از شما جدا شویم ، مجبور شدیم از شما جدا شویم.

اردوغان با یادآوری توافق نامه بین گلستان و ترکمانچای که منجر به جدایی شمال ارس شد ، این فرهنگ عامیانه را به موضوع ارس تبدیل کرد و گفت: دو کشور نباید از یکدیگر جدا شوند ، بنابراین جمهوری آذربایجان را تحقیر کرده و استقلال آن را زیر سال می برد. . این اقدام از یک سو برای تحریک جمهوری آذربایجان و از سوی دیگر برای تحریک ایران است.

اردوغان به دنبال ایجاد فضایی است که در آن تحریکات گذشته جمهوری آذربایجان و ایران احیا شود و فضای بهتری برای ترکیه برای حضور بیشتر در جمهوری آذربایجان در آینده فراهم شود. قربان توییت ظریف بسیار به موقع بود ، خصوصاً وقتی ترکیه را هدف گرفت و به اردوغان پاسخ داد.

ما باید روابط خود را با جمهوری آذربایجان حفظ کنیم. ایران و جمهوری آذربایجان باید از توطئه های مختلفی که به دنبال برهم زدن روابط دو کشور است آگاه باشند ، برخی از آنها توسط ترکیه با سابقه طولانی انجام می شود و برخی دیگر توسط ارمنستان و رژیم صهیونیستی انجام می شود. ما باید زمینه این موضوع را بدانیم و در صورت پاسخگویی خلاف اظهارات اردوغان خواهد بود و سعی خواهیم کرد به دلیل اظهارات اردوغان که گفته می شود کاملا هدفمند است روابط ایران و جمهوری آذربایجان آسیب نبیند.

* سفیر سابق ایران در باکو
* منتشر شده در خبرگزاری آنلاین یومیر / 21 آذر 99

دکمه بازگشت به بالا