عمومی

آذربایجان و بازی با آتش

پس از جنگ بین آذربایجان و ارمنستان و پیروزی نسبی باکو در جنگ قره باغ ، الهام علی اف رئیس جمهور آذربایجان نوعی غرور کاذب را تجربه کرد و سعی کرد با استفاده از فضای بین آذربایجانی ها و زبان های ترکی خود را به عنوان قهرمان منطقه معرفی کند. به همین دلیل ، آذربایجان و شخصاً الهام علی اف سعی می کنند با ایجاد جبهه ای وسیع ، حوزه نفوذ خود را در قفقاز ، آسیای مرکزی و دریای خزر گسترش دهند.
اظهارات اخیر الهام علی اف در مصاحبه با خبرگزاری آناتولی ترکیه و اتهامات غیرمنطقی علیه ایران ثابت کرد که رئیس جمهور آذربایجان هرگز تاریخ و جغرافیای آذربایجان را مطالعه نکرده است و باید احساس کند که آذربایجان زمانی بخشی از ایران بوده است و به دلیل بی رحمی آذربایجان از آن جدا شد. ایران بزرگ
از سوی دیگر ، حمایت رجب طیب اردوغان ، رئیس جمهور ترکیه از سیاست های تهاجمی الهام علی اف ، ثابت کرد که ترکیه و حزب عدالت و توسعه در تلاشند تا رویای تشکیل امپراتوری نئودوسمانی را بازسازی کنند ، بنابراین ترکیه و آذربایجان هم به مرزهای ایران آسیب می رسانند و هم جمهوری اسلامی ایران در تلاش است رژیم صهیونیستی را به روی منطقه باز کند. از سوی دیگر ، این رژیم نامشروع در تلاش است تا با ایران مقابله کرده و ایران را منزوی کند تا کمربند امنیتی و نظامی در اطراف ایران ایجاد شود تا در ایران ناامنی ایجاد شود.

حضور وزیر خارجه رژیم صهیونیستی در بحرین و مانورهای نظامی مشترک در ترکیه ، آذربایجان و اسرائیل در واقع بخشی از استراتژی های وحشتناک اسرائیل برای حضور فیزیکی در اطراف ایران از اربیل در منطقه کردستان در جنوب خلیج فارس و قفقاز است. این کشور با بحران امنیتی و نظامی روبرو است و سعی می کند با نزدیک شدن به مرزهای ایران ناامنی را در داخل ایران تشدید کند. به همین دلیل ، ایران به صورت مسالمت آمیز سعی می کند رژیم صهیونیستی و آذربایجان را از طریق اقدامات دیپلماتیک ، که موضوع بیانیه های اخیر علی اف و تحرکات مشترک در ترکیه است ، مهار کند ، اما صبر و خویشتن داری ایران در نهایت محدودیتی دارد و ایران سازوکارهای لازم را دارد. با سیاست های آن مقابله کند. ترکیه و آذربایجان تهاجمی هستند.

اکثر مردم آذربایجان مخالف سیاست علی اف در قبال ایران هستند و ایران از نظر اعتقادی و قومی در بین مردم جمهوری آذربایجان نفوذ زیادی دارد. آنها می خواهند رژیم الهام علی اف را سرنگون کنند.
از سوی دیگر ، آسیب پذیری ترکیه بسیار جدی است. حضور 15 میلیون شیعه و علوی و 20 میلیون کرد که تقریباً نیمی از جمعیت ترکیه را تشکیل می دهند ، به شدت مستعد ایران است و ایران را در عین تسلط بر موارد ضروری ، به تأثیرگذارترین کشور در جامعه ترکیه و بنابراین جمهوری اسلامی ایران تبدیل کرده است. هشدار برای حرکات رژیم مشترک ترکیه ، آذربایجان و رژیم صهیونیستی علیه ایران رو به رو شده است و اگر شرایط اجازه دهد ، ایران البته یک کارت برنده دیگر ارائه می دهد و از حرکات الهام گرفته از علی اف با حمایت ایالات متحده ، اسرائیل و ترکیه می کاهد.

* تحلیلگر امور بین الملل
چاپ شده در روزنامه آرمان شنبه 10 آنلاین

دکمه بازگشت به بالا