عمومی

نیاز به فرهنگ نقد و انتقادپذیری اخلاق‌محور

این جلسات بسیار دلنشین و امیدوارکننده بود زیرا با وجود کاستی های ویرانگر و ضعف مدیریت دلخراش کشور نشانه هایی از نشاط و درد علما را داشت. سه کنفرانس علمی که با موفقیت در آنها شرکت کردم، به شکلی متفاوت و به دلیل اینکه گامی در جهت توسعه فرهنگ نقد بود، برای نویسنده این مقاله لذت بخش تر و سرگرم کننده تر بود.

اولین جلسه نقد و بررسی مجموعه «تاریخ شفاهی حوزه های علمیه» در پنج جلد (ویژگی های جلد اول به شرح زیر است: فلاح زاده، احمد، تاریخ شفاهی حوزه های علمیه؛ طرح جامع، به سرپرستی دکتر محسن الویری. قم: جامعة باقرالعلوم 1400)) برگزار شده در روز یکشنبه 21 دی 1400 از ساعت 18 الی 20 با حضور استاد محترم دکتر داریوش رحمانیان به عنوان منتقد و با دبیری علمی دکتر. احمد فلاح زاده (نویسنده اصلی کتاب) به میزبانی دانشگاه باقرالعلوم. گزارش مختصری از این نشست در برخی خبرگزاری ها و پایگاه های اطلاع رسانی از جمله خبرگزاری حورا به نشانی زیر منتشر شده است:
تاریخ شفاهی سمینارها در تاریخ شفاهی مطالعه مؤثر بوده است

دومین جلسه نقد کتاب «شیعه و تمدن اسلامی» (شرح کتاب: الویری، محسن، شیعه و تمدن اسلامی، (کتاب درسی)، قم: مرکز ترجمه و نشر العالمیه المصطفی، ۱۳۹۶، چ ۲، ۱۴۰۰. ) با حضور دکتر سید رضا مهدی نژاد به عنوان منتقد و با دبیری علمی آقای علی احمدی امین، میزبان معاونت پژوهشی و تولیدی دانشگاه مجازی المصطفی (ص) در روز سه شنبه 23 دی ماه 1400 از ساعت 8 الی 22.

گزارشی از این نشست در برخی از خبرگزاری ها و پایگاه های اطلاع رسانی از جمله خبرگزاری قرآن به نشانی زیر منتشر شده است:

سومین نشست با عنوان «تاریخ و ماورایی» در روز چهارشنبه 24 آذر 1393 در پژوهشگاه تاریخ اسلام به دبیری دکتر حمیدرضا مطهری. در یادداشت قبلی این کانال توضیح داده شد که اساتید و دانشجویان محترم حاضر در این جلسه انتقادات و سوالاتی را مطرح کردند تا در جلسه جداگانه دیگری پاسخ داده شود و یا مطرح شود.

نقطه اشتراک پرهیجان و پربار این سه دیدار، اعتماد آنها به نقد بود. در هر سه جلسه در ابتدا اشاره کردم که جامعه و جامعه علمی ما امروز بیش از هر زمان دیگری به نقد و رواج فرهنگ نقد و نقد اخلاق محور نیاز دارد و نقد گفت و گو و آموختن آداب گفت و گو ضروری است. رواج روزافزون گفت وگو و انتقاد، فضای ارتباطی بین حوزه و نخبگان دانشگاهی را تقویت می کند که در حال حاضر به شدت واگرا شده است.

من به هیچ وجه نمی خواهم بگویم که مادر را به عدم فعالیت توصیه می کنم. وظیفه خود می دانم از تمامی کسانی که در جهت گسترش فرهنگ گفت و گو در کشور و به طور خاص از مراکز سه گانه دانشگاه باقرالعلوم(ع)، دانشگاه مجازی مصطفی(ص) و حوزه علمیه پژوهشی تاریخ اسلام تلاش می کنند، صمیمانه تشکر کنم.

دکمه بازگشت به بالا