عمومی

نفخ شکم چه زمانی نگران‌کننده است؟

نفخ شکم نوعی اختلال است که افراد بیشتری به آن مبتلا می شوند. اما تأثیر بسزایی در کیفیت زندگی دارد. در واقع ، بیش از نیمی از افراد مبتلا به نفخ شکم نیاز به تغییر روال خود دارند.

به گزارش یومیر ، “تبیان” در ادامه نوشت: اما چه زمانی نفخ باعث نگرانی می شود؟ تفسیرهای زیادی درباره شدت نفخ وجود دارد. نفخ شکم نوعی اختلال موقتی است که افراد بیشتری به آن مبتلا می شوند.

نفخ شکم و نفخ اصطلاحاتی هستند که اغلب به جای یکدیگر استفاده می شوند اما یک چیز نیستند. در علم پزشکی بین نفخ و نفخ تفاوت وجود دارد. نفخ شکم احساسی است که فرد احساس می کند اما تورم در شکم برداشت عینی از افزایش اندازه شکم است که با معاینه فیزیکی قابل تأیید است.

همچنین باید بدانید که چاقی یا تجمع چربی در شکم باعث نفخ شکم نمی شود و افراد لاغر و اضافه وزن از نفخ شکم رنج می برند. محققان تخمین می زنند که یک سوم افراد دچار نفخ شکم هستند یا آن را داشته اند. زنان بیشتر از مردان دچار نفخ می شوند.

علت نفخ شکم

شاید مهمترین دلیل نفخ شکم زیاد غذا باشد که دلیل مطمئنی است و هیچ عارضه جانبی جدی ندارد. با این حال ، دلایل دیگری نیز برای نفخ شکم وجود دارد که از نظر شدت متفاوت است:

تجمع باد: باد در روده جمع می شود و دفع آن دشوار است.

سندرم روده تحریک پذیر: افراد مبتلا به این مشکل حرکات روده ای آهسته دارند.

مایعات شکمی: این یک دلیل جدی است که باید در اسرع وقت رفع شود.

بارداری: در دوران بارداری ، روند انتقال روده ممکن است کند شود و تولید گاز افزایش یابد.

سندرم پیش از قاعدگی: شامل طیف وسیعی از علائم است که برخی از زنان قبل از پریود خود را تجربه می کنند. نفخ شکم یکی از علائمی است که اگرچه عارضه جدی نیست اما نسبتاً ناخوشایند است.

عدم تحمل لاکتوز: وقتی روده نتواند لاکتوز را به خوبی هضم کند ، تخمیر در سیستم گوارش افزایش می یابد.

چه زمانی نفخ شکم مشکل دارد؟

نفخ شکم تقریباً همیشه یک روند ایمن است که چندین ساعت طول می کشد و بدون نیاز به اقدامات خاصی برطرف می شود. اما شرایطی وجود دارد که این علامت به یک مشکل جدی مربوط می شود.

یکی از مواردی که باید شما را نگران کند ادامه نفخ و نفخ شکم است. در موارد ایمن ، ناراحتی ناشی از نفخ شکم نباید بیش از 24 ساعت طول بکشد. اما در موارد خطرناک و شدید نفخ مداوم. همچنین در عوارض مزمن (مانند سو dys هاضمه یا سو ind هاضمه) معیار بر اساس دوازده هفته است.

این دوازده هفته همچنین برای عوارضی مانند بیماری سلیاک یا سندرم سوor جذب استفاده می شود. البته این عوارض همراه با اسهال و تغییرات عمده در هضم غذا است.

گاستروآنتریت یا التهاب معده و روده نیز با علائم نفخ همراه است. در این موارد ممکن است اسهال ، استفراغ و حتی تب وجود داشته باشد.

همچنین باید مراقب احساس درد شدید باشید ، زیرا در این حالت پزشک باید مشکلاتی مانند سیروز ، تومور (توده یا تومور در بافت) ، لخته شدن خون و غیره را نیز بررسی کند. در این موارد ، سابقه و وجود عوامل خطر می تواند به پزشک کمک کند تا تشخیص صحیح را انجام دهد.

چگونه نفخ شکم را کاهش دهیم؟

از آنجا که علت اصلی نفخ شکم تغذیه است ، نکاتی برای کمک به کاهش این عارضه وجود دارد:

فیبر غذایی را افزایش دهید: میوه ها و سبزیجات می توانند انتقال روده را بهبود بخشند زیرا حاوی فیبر هستند. در مواردی که یبوست دلیل نفخ است ، مصرف فیبر بیشتر توصیه می شود.

فعالیت بدنی: ورزش می تواند عملکرد دستگاه گوارش را بهبود بخشد و در نتیجه نفخ شکم را از بین ببرد.

نوشیدن آب: بدن هر روز به مقدار مشخصی آب احتیاج دارد تا مخاط روده خشک نشود. فراموش نکنید که نباید آب گازدار بنوشید.

آدامس نجوید: آدامس بیش از حد می تواند باعث ایجاد گاز در سیستم گوارش شود.

به آرامی غذا بخورید: وعده های غذایی بزرگ که به سرعت خورده می شوند بر روی حرکات روده تأثیر می گذارند. پزشکان توصیه می کنند به آرامی غذا بخورند و هر لقمه را بجوند.

اگر در مورد نفخ و علائم س questionsالی دارید ، مهم است که از متخصص کمک بگیرید. در این حالت توصیه می کنیم نفخ شکم را طبیعی تلقی نکنید. اگر شک دارید که نفخ شکم طولانی است یا علائم دیگری دارد ، حتماً به پزشک مراجعه کنید. همچنین می توانید برای کاهش احساس ناراحتی در رژیم غذایی خود تغییراتی ایجاد کنید.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا