عمومی

موسیقی با حافظه ما چه می‌کند؟

تحقیقات نشان داده است که گوش دادن به موسیقی مورد علاقه به افزایش حافظه گفتاری و افزایش تمرکز کمک می کند. علاوه بر این، استرس یکی از عوامل اصلی فراموشی است و موسیقی می تواند با کاهش استرس به یادآوری اطلاعات کمک کند.

به گزارش یومیر، عصر ایران او نوشت: “گوش دادن به موسیقی شاد باعث می شود احساس بهتر و شادتری داشته باشید.” با گوش دادن به موسیقی مورد علاقه خود احساس بهتری خواهید داشت. علاوه بر این، عملکرد مغز باعث بهبود پخش آهنگ و زمزمه آن می شود.

حافظه انسان چیزی است که آن را از سایر موجودات زنده متمایز می کند. به کمک حافظه است که انسان توانسته است اطلاعات نسل های گذشته را به نسل های آینده منتقل کند و به انقلاب های علمی و صنعتی پی ببرد. همه به دنبال تقویت حافظه و افزایش قدرت به خاطر سپردن و به خاطر سپردن اطلاعات هستند. موسیقی یکی از عواملی است که در بهبود حافظه تاثیر بسزایی دارد.

موسیقی چه تاثیری بر ما دارد؟

1. خاطرات را زنده کنید

موسیقی محرکی است که در بسیاری از رویدادهای زندگی ما یافت می شود. ما در تولدها و عروسی ها موسیقی و نوحه های آهنگین را در مراسم تدفین می شنویم. می توان گفت موسیقی در بسیاری از لحظات زندگی ما تنیده شده است و آهنگ ها و ملودی هایی که در لحظات مختلف زندگی می شنویم سرنخ هایی برای یادآوری آن لحظات در آینده است.

۲. حافظه گفتار و تمرکز را بهبود می بخشد

تحقیقات نشان داده است که گوش دادن به موسیقی مورد علاقه به افزایش حافظه گفتاری و افزایش تمرکز کمک می کند. علاوه بر این، استرس یکی از عوامل اصلی فراموشی است و موسیقی می تواند با کاهش استرس به یادآوری اطلاعات کمک کند.

3. بخش مهمی از شخصیت ما را تشکیل می دهد

بیشتر احتمال دارد در دوران نوجوانی در قرون وسطی به موسیقی مورد علاقه خود گوش دهید تا اینکه در آن زمان کتابی را دوباره بخوانید یا فیلم مورد علاقه خود را تماشا کنید. از آنجایی که نوجوانی یکی از مهم ترین دوره های شکل گیری شخصیت انسان است، می توان به رابطه موسیقی و خاطرات مهم زندگی پی برد.

4. به بیان احساسات کمک می کند

موسیقی راهی برای انتقال احساسات است. هر آهنگ می تواند مجموعه ای از احساسات را در ما ایجاد کند. گوش دادن به یک آهنگ و درگیر شدن در احساساتی که این آهنگ در ما ایجاد می کند، روند یادآوری خاطرات، به ویژه خاطرات مثبت و بیرون کشیدن آنها از قفسه های غبارآلود حافظه را تسریع می کند.

5. قدرت تکلم را باز می گرداند

سمت چپ مغز انسان در صحبت کردن نقش دارد. گاهی اوقات این ناحیه در اثر سکته مغزی یا آسیب مغزی آسیب می بیند و فرد توانایی تکلم را از دست می دهد. مطالعات نشان داده است که آواز خواندن باعث تسریع بازگشت گفتار به این افراد می شود زیرا آواز خواندن مربوط به سمت راست مغز است و بیمار می تواند به تدریج با آواز خواندن قدرت گفتار خود را بازیابد.

موسیقی چگونه به یادآوری خاطرات کمک می کند؟

1. استرس را کاهش می دهد

موسیقی برای درمان بسیاری از بیماری های روحی و جسمی توصیه می شود. استرس با ایجاد افکار منفی و جلوگیری از درست فکر کردن، بر عملکرد مغز تأثیر می گذارد. استرس اغلب محرک اصلی فعالیت هایی مانند مطالعه و ورزش است و موسیقی می تواند شما را در این موقعیت های استرس زا آرام کند.

۲. خلق و خوی خود را بهبود بخشید

گوش دادن به موسیقی شاد روحیه شما را بهبود می بخشد و شما را شاد می کند. با گوش دادن به موسیقی مورد علاقه خود احساس بهتری خواهید داشت. علاوه بر این، عملکرد مغز باعث بهبود پخش آهنگ و زمزمه آن می شود.

3. ذهن خود را باز کنید

با دنبال کردن ریتم آهنگ می توانید تمرکز خود را افزایش دهید. مغز ما با یک ریتم خاص و متناوب کار می کند. وقتی کارهایی مانند خواندن را انجام می دهید که نیاز به تمرکز دارد، با آگاهی و تمرکز بر ریتم موسیقی مورد علاقه خود حساب شده تر و ذهن بازتری خواهید داشت.

4. افزایش آگاهی

برخی از سبک های موسیقی هوشیاری شما را افزایش می دهند و به مغز انرژی می دهند. آهنگ هایی از این دست معمولا با ریتم آهسته شروع می شوند و سپس سرعت خود را افزایش می دهند. اشعار این آهنگ ها معمولاً حاوی عبارات مثبت نیز می باشد. گوش دادن به این آهنگ ها در ابتدای روز یا زمانی که احساس خستگی می کنید، می تواند مغز شما را روشن کند و احساس راحتی کنید.

5. فراغت در ذهن

زمانی را که صرف گوش دادن به موسیقی مورد علاقه خود می کنید، مانند پاداش و زمان استراحتی که بعد از کار یا مطالعه نیاز دارید، در نظر بگیرید. آرامش ذهن و تثبیت اطلاعات جدید به دست آمده در حین کار از مزایای این چند دقیقه استراحت است.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا