فرهنگ و هنر

چرا نقش موسیقی ایرانی در جامعه کم‌رنگ شده است؟

یک خواننده ایرانی گفت: ساز و ترانه از بین نرفته بلکه از بین رفته و رسانه ها به عنوان بستر مهم تبلیغات نقش موثری داشته اند.

به گزارش یومیر ، به نقل از روابط عمومی خانه هنرمندان ایران ، مهدی امامی – خواننده موسیقی اصیل ایرانی – در هفتمین برنامه زنده “آهنگ” به بهانه انتشار آلبوم “هزاران” در مورد رابطه موسیقی سنتی گفت: و جوامع معاصر ایرانی: از خواننده اصلی ایرانی خواسته شد ترانه ای با ویژگی نزدیک به سبک آواز قدیمی خوانندگانی مانند اقبال آذر ، تاج اصفهانی ، ادیب خوانساری ، سلمان امیر قاسمی و غیره بخواند.

وی ادامه داد: پوریا اخوان ، مجتبی عسگری ، سجاد مهربانی ، حسین علیشاپور ، حمید اثناعشری و من وظیفه اجرای این موسیقی را بر عهده داشتیم و هدف از این کار زنده نگه داشتن موسیقی اصیل ایرانی با یاد خوانندگان برجسته بود.

امامی با بیان اینکه ساز و ترانه از بین نرفته ، بلکه ناپدید شده است ، ادامه داد: اگر ترانه ناپدید می شد ، شعر غنایی نیز ناپدید می شد ، اما شاعران هنوز از متن استفاده می کنند و مردم از آن لذت می برند. آنچه در کمرنگ شدن موسیقی سنتی نقش دارد ، رسانه است که شاید در تبلیغات وظیفه خود را به درستی انجام نداده باشد.

خواننده موسیقی اصیل ایرانی گفت: نوازندگان غیر از رسانه ، عملکرد درستی نداشتند و مطابق سلیقه مردم پیش نمی رفتند. شاید بتوان گفت که مردم این روزها به دنبال موسیقی پیچیده نیستند و نوازندگان باید تغییراتی در این زمینه ایجاد کنند.

وی با اشاره به اینکه آواز در وضعیت مطلوبی نیست ، افزود: از نظر یک نوازنده به نظر می رسد موسیقی دستگاهی و آواز از وضعیت مطلوبی برخوردار نیستند. نمی گویم او مرده است زیرا چنین اتفاقی هرگز رخ نمی دهد ، اما برای بهبود وضعیت در بستر خود باید فضای جامعه را تغییر داده و همراهی کند تا بیشتر در قلب و ذهن مردم باشد.

امامی در پاسخ به این س ofال که چرا موسیقی ایرانی طی سه دهه گذشته نقش بسزایی در زندگی مردم داشته است ، اما اکنون جایگاه خود را از دست داده است ، گفت: اگرچه ترانه فرهنگ شفاهی بسیار قدیمی است ، اما باید به دنبال راه حل باشیم ، آیا باید بررسی کنیم که چرا آواز سه دهه پیش در زندگی مردم نقش داشته است ، اما اکنون نه؟ و باید بررسی شود که آسیب اصلی از کجا آمده است.

وی ادامه داد: من فکر می کنم رسانه عامل اصلی است که اگر آهنگ مانند دهه های گذشته مردم را تغذیه می کرد ، اکنون آهنگ در وضعیت بهتری قرار می گرفت. امروز مخاطبان تبلیغات آلبوم های منتشر شده را نمی بینند و با آنها آشنایی ندارند و معتقدند که پس از استاد شجریان و شهناز کسی نیست که بخواند. به نظر من اگر بخواهیم آسیب شناسی کنیم می توان نوازندگان را نیز در این زمینه مقصر دانست. در زمینه ای مانند اینستاگرام ، هر هنرمندی می تواند رسانه ای داشته باشد و کار خود را تبلیغ کند.

وی با بیان اینکه نظرسنجی های مخاطبان در این زمینه بی تأثیر نیست ، گفت: آهنگ های تکراری ، صداهای مکرر و نگاه های مکرر ترانه های سنتی که با لحن و صدا ظاهر می شوند ، مخاطب را خسته می کنند و این منجر به زوال موسیقی سنتی ایران می شود.
در کل دنیا ، موسیقی کلاسیک در هر منطقه توسط دولت پشتیبانی می شود و بخشهای اقتصادی که رویکرد زیان دهی دارند ، از موسیقی عامه پسند حمایت می کنند که از نظر اقتصادی مقرون به صرفه است. اما در ایران ابتدا باید این دوگانگی بین موسیقی برداشته شود و سپس باید به موضوع حمایت از موسیقی نگاه کنیم.

امامی گفت: در شرایطی که اوضاع فرهنگی خوب نیست و مردم درگیر زندگی روزمره هستند و مردم دغدغه فرهنگی ندارند ، چرخه موسیقی باید به درستی کار کند. مردم همچنین باید رویکرد خود را تغییر دهند و مسئولان فرهنگی باید به موسیقی متفاوت نگاه کنند و بخش عمومی باید در انتقال قدرت بیشتری داشته باشد.

قسمت دوم نشست تخصصی رابطه موسیقی سنتی و جامعه معاصر ایران با حضور حسین علیشاپور خواننده موسیقی اصیل ایرانی ادامه یافت.

علیشاپور به شکل گیری آلبوم “هزاران” اشاره کرد و گفت: حدود یک سال پیش من به مدیر انجمن موسیقی پیشنهاد دادم که آلبومی با خوانندگان در زمینه موسیقی سنتی با نگاهی به موسیقی سنتی در این مارک ساخته شود. ” یک رویکرد سبک شناختی برای خوانندگان برای نشان دادن سبک خود در معرض دید عموم. این پیشنهاد پذیرفته شد و آلبومی با شش خواننده اصیل ایرانی تولید شد.

وی ادامه داد: ما در آواز ایرانی رنگ ها و سبک های مختلفی داریم و افراط در سبک آواز می تواند باعث زوال شود و ایجاد یک رنگی در موسیقی باعث آسیب می شود و من همیشه رویکرد خودم به آواز را تحت تأثیر قرار دادن و توسل به آن بوده ام. همه روشها. “بگذارید به یک لحن و روش جدید برسیم.

علیشاپور در قسمت آخر این نشست گفت: این روزها شاهد اوضاع موسیقی ایرانی در جامعه هستیم و حتی بخشنامه ای مبنی بر ممنوعیت آموزش موسیقی در مدارس داریم و وقتی چنین مواردی را در جامعه می بینیم مشخص است که امروز جامعه با موسیقی آشنا نخواهد شد. “کلید موسیقی باید در آموزش باشد و خانواده ها باید به موسیقی به عنوان یک ارزش اعتقاد داشته باشند و برای موسیقی باید در جامعه ارزش قائل شود.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا