عمومی

ماساژوری و دردسرهایش – یومیر

انواع مختلفی دارد؛ از شکلات گرفته تا سنگ های داغ و روغن های گیاهی. قیمت هایش کم نیست در 20 دقیقه 130 هزار تومان می گیرند و این قیمت ها در یک ساعت به 440 هزار تومان می رسد. این قیمت بسته بندی قدیمی است.

با این حال طرفداران خاص خودش را دارد و خیلی ها دوست دارند حداقل یک بار آن را امتحان کنند، اما به دلیل افزایش قیمت افسارگسیخته روی همه چیز، همه نمی توانند آن را تجربه کنند. اما کسانی که شغلشان ماساژ درمانی است فکر می کنند این حرفه تجملاتی نیست و پر از کار هستند.

وی 11 سال در زمینه ماساژ و زیبایی فعالیت داشته است و مسئول واحد تخصصی ماساژ در قسمت فیزیوتراپی یکی از بیمارستان های تهران است که بنا به شرایط خود تصمیم گرفته به صورت مستقل این حرفه یعنی ماساژ را ادامه دهد.

ورود به دنیای رفلکسولوژی، ماساژ بدن، سبک های درمانی، ملاقات و همکاری با اساتید پزشکی، پزشکی ورزشی، فیزیوتراپیست ها و جامعه ورزشی و فدراسیون منجر به طراحی چندین سبک کاری خاص و تشکیل کابینت های ریلکسیشن درمانی با تیم خود شده است.

«فهیمه» ماساژ را یکی از سخت‌ترین و آسیب‌زاترین مشاغل به‌ویژه برای زنان می‌داند: شغل و ناامنی مالی و چالش‌های جدی برای ماست، اما متاسفانه وزارت کار و بیمه هنوز تمهیداتی برای ماساژدرمان‌ها و آن اندیشیده است. لازم است مسئولان اتحادیه ها و اتحادیه ها هر چه سریعتر نسبت به این موضوع آگاه شوند. با توجه به ساعات کاری، کارکنانی که در مجموعه های خدماتی، درمانی یا ورزشی هستند به خوبی می توانند تأیید کنند که آیا درآمد قابل قبولی نسبت به ساعات کاری و فشار کاری دارند و اصلاً انرژی لازم برای رسیدگی به امور روزمره را ندارند. ، سرگرمی و همراهی با خانواده برای آنها می ماند یا خیر؟ البته پاسخ منفی است. بسیاری از افراد وقتی وجود این شغل را در کشورهای دیگر می بینند تصمیم می گیرند در ایران وارد این حرفه شوند در حالی که استاندارد این شغل در ایران با سایر کشورها متفاوت است. حتی شکل زمین بازی این حرفه در کشور ما متفاوت است. بر اساس قانون نظام صنفی، پروانه کسب فقط برای مصارف تجاری، اداری و کارگاهی صادر می شود. از طرفی طبق استاندارد وزارت بهداشت باید برای این منظور دوش تعبیه شود که احتمالا با نظارت شهرداری تخلف خواهد شد و اجرای این تناقضات هزینه و زمان زیادی را به دنبال خواهد داشت تا اینکه سرمایه گذار مجوز دریافت می کند علاوه بر تجهیز و تزئین مجموعه و همچنین گردآوری تیمی از متخصصین که در زمینه حقوق پرداختی و سایر هزینه‌ها کار می‌کنند، با همکاری یکدیگر درآمد و هزینه‌های نهایی را متعادل می‌کنند و سطح درآمد این کار را پایین نگه می‌دارند.»

او ماساژ را شغلی لوکس نمی داند و معتقد است: «در واقع هر فردی در هر سن، مراحل و مراحل زندگی برای ارتقای کیفیت زندگی به ماساژ نیاز دارد.» ماساژ علمی و حرفه ای یک ضرورت برای ادامه زندگی انسان است. مخصوصاً در محیط های شهری، اگرچه ماساژ اساساً در تاریخ، فرهنگ و جامعه متمدن و اصیل ایرانی جای دارد و این امر تجمل ماساژ را بی معنا می کند.»

این ماساژور بین المللی درباره قیمت ماساژ به یومیر گفت: قیمت ماساژ علاوه بر کار و هزینه های اولیه ماساژور که شامل مواد، تجهیزات، حقوق سایر کارکنان، مالیات و هزینه ها و به ویژه هزینه تامین فضای اتحادیه می باشد، قابل محاسبه است. از سوی دیگر، من معتقدم که حقوق ماساژوری که بر اساس هزینه های تحصیلی، تحصیلی، بازآموزی و به طور کلی پیشرفت حرفه ای به روز می شود باید با یک ماساژور معمولی متفاوت باشد. نحوه ارائه خدمات و نتیجه و تأثیر کار او به همکاران “مبتدی متفاوت است.”

فهیمه همچنین به تاثیر کرونا در حرفه ماساژ اشاره می‌کند: از زمان شیوع ویروس کرونا، تقریباً همه ماساژورها در مشاغل مختلف بیکار شده‌اند و روزها و ماه‌های سختی را سپری کرده‌اند.

وی در بخشی دیگر از این گفتگو می گوید: آنچه بیش از همه ما را آزار می دهد تولید محتوا و محدودیت های آن است که باعث رقابت ناسالم و واکنش های غیرحرفه ای برخی همکاران در شبکه های اجتماعی و ایجاد فضای متشنج در حساب های شخصی و «از سوی عناوین عجیب و غریبی که همکاران با تدریس غیر معقول به دوره‌های آموزشی بدون پشتوانه می‌دهند، باعث کاهش اعتماد عمومی به این موضوع شده است.»

وی افزود: ماساژ با همه افراد و موجودات در همه جوامع از ابتدا و آغاز زندگی، دوران جنینی و نوازش مادر و پدر در ناحیه بطن تا پایان عمر و چشم بسته بوده و خواهد بود. گفت. بیشترین نیاز به ماساژ در سه بعد روحی، جسمی و معنوی در طول زندگی غیر قابل انکار است و بر اساس نیازها و ضعف های جسمی، روحی و روانی افراد ممکن است به ماساژور متخصص در یکی از این زمینه ها مراجعه شود. جای خالی یک ماساژدرمانگر حرفه ای در محیط ورزشی چه برای زنان و چه برای مردان عمیقاً احساس می شود. آخرین نمونه او المپیک بود. یک ماساژور حرفه ای با آسیب های ورزشی تخصصی می تواند در کنار تیم و مربی باشد و در قالب کنترل استرس، ریکاوری بدنی و بهبود دامنه حرکتی در ورزشکاران می تواند تاثیر زیادی بر کیفیت بازی و روحیه تیم داشته باشد. در زمینه درمان نیز یک ماساژور باسواد می تواند با انجام تکنیک صحیح و برنامه ریزی دقیق همراه با فیزیوتراپی، پزشکی ورزشی، کایروپرکتیک یا فیزیوتراپیست در انتقال صحیح و صحیح انرژی برای ایجاد آرامش و افزایش امید و انگیزه نقش موثری داشته باشد. رفلکسولوژیست حرفه ای می تواند کمک زیادی به بهبود کیفیت زایمان، کاهش درد و علائم در دوران بارداری کند و با انجام تکنیک های تخصصی ماساژ کودک علاوه بر بهبود یا پیشگیری از عوارض گوارشی در بدو تولد، عامل موثری در کاهش خطر بیش فعالی در نوزادان باشد. و بسیاری موارد دیگر به همین ترتیب یک ماساژور در رشته خود می تواند مثمر ثمر باشد. درباره همه اینها مقالات و مراجع علمی معتبری وجود دارد».

وی ادامه داد: در سیستم آموزشی کشور دوره خاصی برای ماساژ وجود ندارد و دلیل آن عدم آگاهی مسئولان از ارزش و اهمیت ماساژ، اثرات مثبت آن و مهمتر از آن عدم توجه به اثرات منفی است که می تواند. ماساژور گفت. در بعضی موارد. پیش از این دوره های کارشناسی این رشته برای مدت کوتاهی ارائه می شد که متأسفانه به دلیل اختلاف نظر بین متولیان امر منحل شد. در حال حاضر سازمان فنی و بازرگانی و انجمن پزشکی ورزشی رسما مسئولیت برگزاری دوره های آموزشی ماساژ را بر عهده دارند. درست است که جزو رشته های دانشگاه نیست، اما پس از گذراندن دوره ها و قبولی در آزمون های تئوری و عملی، گواهینامه معتبر از سوی همین سازمان ها صادر می شود».

فهیمه همچنین با اشاره به نقش رسانه ها در معرفی ماساژ درمانی می گوید: در جامعه کنونی هنوز رسانه ملی، جامعه پزشکی، آموزشی و مراجع ذی صلاح در این جایگاه به درستی عمل نکرده اند و در حال حاضر هیچ گونه منظم و منظمی وجود ندارد. برنامه منسجم «در نظارت بر کار ماساژدرمانگران و حمایت تخصصی آنها و همچنین در بازرسی و بررسی عملکرد گروه های مسئول، لازم است مسئولان ذیربط علت این موارد را به طور جدی بررسی کنند تا شناسایی و بررسی شود. عدم عمل گرایی انجمن ها را برطرف کرده و قدرت اجرایی آن ها را افزایش می دهد.» رسانه ها «یکی از ابزارهای مهم در عرصه فرهنگ هستند که متأسفانه هیچ یک از آنها نه تنها نقش مثبتی در ایجاد فرهنگ عمومی ماساژ نداشتند، بلکه در مواردی دیدیم که به آبروی ماساژورها و ماساژورها هم لطمه زدند.خود صداوسیما در سریال های طنز از حرفه ماساژ با عنوان دلاک یاد کرده است که با وجود این که ادامه پیدا کرده است. شکایات و نارضایتی های جامعه را ماساژ دهید. حتی استفاده از عنوان “ماساژ” در تبلیغات در محل کار ممنوع است. محدودیت های تبلیغاتی زیادی برای این شغل وجود دارد و به همین دلیل است که عموم مردم هنوز تعریف استانداردی از سبک های ماساژ ندارند.

وی گفت: عدم رعایت انضباط تحصیلی و ناهماهنگی در استانداردهای جاری آموزشی موجب عدم تعادل در سطح علمی بین همکاران شده است. سطح تحصیلات فعلی برای ورود به بازار کار کافی نیست و عدم حمایت بیمه شغلی از سوی موسسه آموزش ماساژدرمانگران که هزینه های متفاوتی را در ارتباط با تحصیلات و بازآموزی های مختلف متحمل می شوند، شرایط را بحرانی تر می کند. موضوع مهم دیگر اختلافات و رقابت های نامتعارف معلم و همکاران و عدم اتحاد آنهاست. همچنین ناآگاهی جامعه پزشکی از اهمیت ماساژ و در نهایت عدم نفوذ و نفوذ کلامی از سوی انجمن های مربوطه در موسسات بالاتر در این زمینه، همگی دست به دست هم داده است، بنابراین ماساژ در ایران در جایگاه واقعی خود نیست.

راد در رشته های ورزشی نیز تحصیل کرده و سه سال است که ماساژ را به عنوان شغل خود انتخاب کرده است. او مجبور شد برای ادامه کار از اهواز به جزیره کیش مهاجرت کند. در حال حاضر هم بیشتر مشتری ها مسافرانی هستند که از شهرهای دیگر می آیند و در این بین تهرانی ها بیشتر از شهرهای دیگر به دنبال ماساژ هستند.

وضعیت مالی او پس از مهاجرت بهتر شده است اما دوری از خانواده و زندگی مستقل برایش آزاردهنده است. با این حال او از شغلش راضی است: «روزهای شلوغ زیادی داریم. گاهی از صبح تا 12 شب حدود 15 مشتری داریم. با این حال، همه چیز به هواپیماهایی که به جزیره می آیند بستگی دارد. روزهای تنهایی هم داریم. درصدی از حقوقم را می گیرم و نیازهای اولیه ام مانند مسکن توسط کارفرما تامین می شود. من تحت پوشش تامین اجتماعی نیستم، اما محل کارم به من اطمینان داده است که اگر در هر جای جزیره اتفاقی برایم بیفتد، از من حمایت می شود. اما در کل امنیت شغلی برای حرفه ما وجود ندارد. چون این کار عمومی نیست که بتوانم مرخصی بگیرم و فقط باید پول دربیاورم تا به درجاتی از استقلال مالی برسم و بتوانم مرکز ماساژ راه اندازی کنم.»

این ماساژور دوره های بین المللی ماساژ را نیز گذرانده است و معتقد است: اگر ماساژور حرکات اصلاحی انجام دهد و از بدن خود آگاه باشد می تواند مانند سایر حرفه ها در این حرفه فعالیت کند اما اگر فقط برای کسب درآمد به آن نگاه کند می تواند. تبدیل می تواند بین 8 کار کند تا 10 سال کار کنید به نظر من ماساژ در ایران با کشورهای دیگر به خصوص اروپا بسیار متفاوت است. در حالی که اگر زودتر به ما مراجعه می کردند مشکلشان حاد نبود.»

راد درباره هزینه ماساژ نیز به یومیر می گوید: قیمت های جدید به روز نشده است اما طبق لیست قدیمی قیمت ماساژ از 130 تا 440 هزار تومان است.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا