عمومی

لیلاز: رشد اقتصادی ایران دو رقمی خواهد شد

سعید لیلاز استاد دانشگاه، روزنامه نگار و تحلیلگر اقتصادی از حذف ارز 4200 انتقاد کرد.

به گزارش یومیر، این روزنامه دنیای اقتصاد سعید لیلاز درباره طرح حذف ارز 4200 اظهار داشت: در بهار 1397 مخالف ارز 4200 تومانی دولت بودم و در بهمن ماه 1396 طرحی را به معاون اول رئیس جمهور آقای جهانگیری پیشنهاد دادم که روسیه دارد. در جدیدترین آن اجرا شد در آن طرح پیشنهاد دادم مصرف ارز کشور کاهش یابد.

لیلاز در ادامه تاکید کرد: به نظر من این نبرد ایران و آمریکا نبرد مرگ و زندگی ملت ایران است و اگر از این چالش سربلند بیرون بیاییم آخرین چالش تاریخ ایران خواهد بود.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: در بهار 1397 پنج بار پیشنهاد کتبی به دولت روحانی ارائه کردم. طرحی که دولت سیزدهم اجرا می کند در راستای طرحی است که من به دولت دوازدهم پیشنهاد دادم.

این تحلیلگر اقتصادی درباره طرحی که به دولت دوازدهم داده است، گفت: در پیشنهاد من چهار چیز در کشور باید کنترل شود. من در این طرح فرضیات خود را بر اساس جنگ بین ایران و آمریکا مبتنی بر جنگ گذشته قرار دادم. این چهار فرض مبتنی بر لزوم تضمین 2000 کالری در روز، رایگان و ارزان شدن حمل و نقل عمومی، ملی کردن پزشکی و بهداشت و درمان بود و فرض چهارم این بود که تحصیلات دبیرستان را مغایر با قانون اساسی کنیم و باید چیزهای دیگر را رها کنیم. همه منابع را در این طرح پیش بینی کرده بودم و اکنون دولت سیزدهم در حال اجرای این طرح است.

لیلاز با اشاره به انتقادات به این طرح گفت: مخالفان این طرح دو ایراد عمده به آن دارند. یکی از دلایلی که هر بار می خواستیم این طرح را اجرا کنیم مخالف بودیم. ثانیاً این طرح باید کامل باشد و اصلاحات اساسی دیگری در آن صورت گیرد. البته اصلاحات ناقص بهتر از عدم اصلاح است. این پیشنهادی است که باید به دولت اصلی ارائه شود.

وی ادامه داد: از زمان جنگ هر دو سال یک بار در دولت‌های مختلف با تعدیل‌ها و عملیات‌هایی مواجه بوده‌ایم که ممکن است تلفات جانی هم داشته باشد، این اصلاحات چیست؟ باید بتوانیم جلوی این تورم را بگیریم؛ چون تورم عامل این‌ها بوده است. سه سال پیش که قیمت بنزین بهبود یافت و به سطح جهانی رسید، اما با تداوم رشد نقدینگی بی شک خونبار دیگری در پیش داریم، البته آقای رئیسی با کوچکترین ناآرامی اجتماعی این طرح را به خوبی اجرا کرده است. پیشنهاد به دولت این است که از عامل اصلی تورم جلوگیری کند، زیرا عامل اصلی تورم و عدم تعادل اقتصادی و فساد در این کشور رشد نقدینگی است که ریشه در فساد بانکی دارد.

زمانی که محمدرضا پهلوی در سال 1357 از ایران خارج شد، کل نقدینگی کشور تا آن سال 400 میلیارد تومان بود و ما اکنون هر دو ساعت یک بار این میزان نقدینگی را ایجاد می کنیم. تا پایان دولت خاتمی این حجم نقدینگی به 65 هزار میلیارد تومان رسید و اکنون هر 15 روز یک بار این حجم نقدینگی در کشور ایجاد می شود و منشأ همه مشکلات اقتصادی ایران از همین جاست. تورم ثابت ناشی از افزایش نقدینگی در کشور است. دولت ها سعی می کنند از ابزارهای خود برای سرکوب تورم استفاده کنند و این سرکوب ها در زمانی دیگر خواهد آمد. دولت باید اصلاحات خود را به طور اساسی اجرا کند و از فساد بزرگ جلوگیری کند. فساد در صنعت پتروشیمی در حال رخ دادن است و شاهد عدم تعادل در صنعت فولاد و صادرات ایران هستیم. منشأ آنها رشد چهار هزار میلیارد تومانی نقدینگی در روز است».

این تحلیلگر اقتصادی در پاسخ به این سوال که واکنش مردم به این طرح را چگونه ارزیابی می کنید، گفت: در آخرین جلسه ای که با آقای رئیسی داشتیم گفتیم از واکنش مردم نترسید. وقتی فردی نزد پزشک می رود و پزشک سرطان را تشخیص می دهد، وظیفه پزشک است که حقیقت را به فرد بگوید. من معتقدم روشنفکر واقعی کسی است که حقیقت را می گوید نه منافع خودش. پس چاره ای جز اجرای این طرح نداریم. اصلاحاتی که قبلاً باید انجام می شد به دلیل فشاری که اکنون به این عملیات رسیده است به تعویق افتاد. اگر الان عمل نکنیم قطع می شویم.

لیلاز در پاسخ به این سوال که چقدر می توان آینده اقتصاد را پیش بینی کرد، گفت: با برخی متغیرها و عوامل می توان پیش بینی و برآورد کرد. هر عقل سلیمی می توانست حدس بزند که به دستور آقای. ترامپ در دسامبر 2017 (دسامبر 2017) از ماه می یک انفجار قیمت خواهد داشت. در آن زمان این سوال از سوی رئیس کل بانک مرکزی (آقای همتی) مطرح شد وگرنه کشور از دست رفته بود.

وی در پاسخ به این سوال که چگونه می توان دید درستی نسبت به این طرح داشت، گفت: به نظر من مردم ایران حق دارند هر گونه عکس العملی نشان دهند، زیرا ذینفعان با همه امکاناتی که در اختیار دارند باید به این طرح بیایند اما مشکل اینجاست که ما الان بر سر دوراهی هستیم که یا باید سقوط کنیم یا هواپیما را فرود بیاوریم پس چاره ای نداریم جز این اصلاحات را مردم می فهمند موضوع این است که در یک دهه اخیر اقتصاد را رها کرده و امنیت را به دست گرفته است. بازگشت امنیت در ایران مسئله مهمی است حس مهربانی ایرانی در ایران رشد کرده است اما مسئولان نیز باید بدانند که تحمل مردم بی نهایت نیست و توجه داشته باشید که مردم ایران اگرچه اعتراض دارند اما ابراز می کنند. اما آنها در آستانه فروپاشی این کشور نیستند.

این تحلیلگر اقتصادی ادامه داد: کوه آتشفشانی انقلاب اسلامی که بزرگ ترین اتفاق آن را در ایران نمی توان یافت، رخ داده است و ما روی میراث آن نشسته ایم و مانند یک تریلیون ذره از این منابع استفاده می کنیم. اما این منابع یک جا رو به اتمام است و جمهوری اسلامی باید کمی فکر کند. اگر قرار است دولت این اصلاحات را انجام دهد باید بتواند تورم را به زیر 20 درصد برساند که این یک هدیه بزرگ برای فقرای ایران است و همچنین می تواند سالانه یک میلیون شغل ایجاد کند.

لیلاز گفت: من به آینده ایران بسیار خوشبین هستم. ما در حال بررسی این ناآرامی ها هستیم. روند گذار و توسعه در همه کشورهای جهان یکسان است و این جمع جبری است که باید این مسیر را طی کند. ما خود را جزو بدترین ها می دانیم. در حالی که ما دوره ای را می گذرانیم که سایر کشورها آن را طی کرده اند. به جز ترکیه، هیچ کشوری در خاورمیانه و شمال آفریقا در ایران پیشرفت نکرده است و در پایان دوره گذار هستیم.

وی گفت: در سال 1396 نظریه ای به نام بناپارتیسم مطرح کردم که معتقدم دولت آقای رئیسی مقدمه آن است و ماموریت این بناپارت این است که ما را از این بن بست رهایی بخشد و خواهد شد.

این تحلیلگر اقتصادی در پاسخ به این سوال که بهترین رویکرد برای عبور از این دوران چیست، گفت: در صد سال اخیر تحولات ایران به دلیل چهار عامل اصلی مهاجرت داخلی، رشد جمعیت، درآمدهای نفتی و عوامل بین المللی صورت گرفته است. سه عامل اول از بین رفته اند، اما عنصر بین المللی باقی مانده است. من در پیش بینی علمی خود گفتم که ترامپ آخرین چالش ایران است. نفت دیگر نمی تواند در ایران ناآرامی جدی ایجاد کند.

وی در پایان گفت: به 15 تا 1410 بسیار خوشبین هستم و رشد اقتصاد ایران دو رقمی خواهد بود. از سال 1399 شاهد رشد اقتصادی در کشور بوده ایم. اما این رشد با کاهش 10 تا 12 درصدی قدرت خرید مردم در فاصله سال های 1397 تا 1398 مطابقت ندارد، اما ما از همه این بحران ها عبور کرده ایم.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا