اقتصادی

قطار ملی مترو با انجام آزمون‌های سرعت آماده مسافرگیری می‌شود

رئیس جهاددانشگاهی و مدیر کارگروه طراحی و راه اندازی قطار سراسری مترو از قطار متره ملی شرکت واگن سازی تهران بازدید و در جریان آخرین وضعیت تست سرعت و اخذ تاییدیه فنی قرار گرفتند. و استانداردهای بین المللی این قطار .

به گزارش یومیر، دکتر. حمیدرضا طیبی رئیس جهاددانشگاهی و تعدادی از معاونین و مدیران ارشد این نهاد به همراه مهندس سیدکاظم طاهرزاده مدیر کارگروه طراحی و راه اندازی قطار ملی از آخرین وضعیت پروژه تولید قطار ملی بازدید کردند. امروز (یکشنبه) ۲۲ اسفندماه در شرکت واگن سازی تهران و تست سرعت این قطار با حضور آنها انجام شد.

دکتر. طیبی در این بازدید، با بیان اینکه ما به عنوان مهندسان و کارشناسان ایرانی معتقدیم اقتصاد ما باید بر پایه تولید ملی باشد، تصریح کرد: تولید ملی نیز باید مبتنی بر علم و فناوری پیشرفته داخلی باشد تا بتوانیم از نظر فناوری و بالاتر رقابت کنیم. -تا به امروز حفظ شود و علاوه بر رفع نیازهای داخلی بتواند وارد بازارهای جهانی و منطقه ای شود.

وی با اشاره به سابقه تولید قطار ملی و اقدامات جهاددانشگاهی در این زمینه گفت: از اواخر دهه 70 با توجه به توانمندی های نیرو و مکانیک، دو حوزه تخصصی حمل و نقل ریلی و سیستم پیشرانه و ساخت دکل حفاری هر دو با هم ترکیب شدند. ” برق، مکانیک و زیرشاخه های آن را در دستور کار قرار دادیم.

رهبر جهاددانشگاهی در این خصوص به مشکلات تحریم های انتقال فناوری اشاره کرد و گفت: در حوزه سامانه دریفت پروژه ای با کمک معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تعریف شد که نشد. به دلیل قیمت های بالا از سطح آزمایشی فراتر رفته است.”

وی با بیان اینکه در سال 1395 به این نتیجه رسیدیم که ساخت توگرام زیرزمینی آغاز شود، افزود: درصد داخلی سازی مصوب شد.

دکتر. طیبی ادامه داد: بر اساس این تصمیم و پیگیری هایی که انجام دادیم، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به میدان رفت و با همکاری و حمایت شهرداری تهران، مترو و شرکت واگن سازی، تصمیم گرفته شد تا جانمایی کامل ملی شود. چارچوب قطار و در نتیجه قرارداد تولید یک ایستگاه مترو ملی در سپتامبر 2009 به امضا رسید.

رهبر جهاددانشگاهی با بیان اینکه خیلی ها باور نمی کردند این پروژه تمام شود، گفت: استعداد در همه افراد و جوامع وجود دارد، ما می توانیم این کار را انجام دهیم.

وی خاطرنشان کرد: امیدوارم قرارداد ساخت 113 قطار مورد نیاز شهرداری تهران و 105 واحد که معاون وزیر علوم و همه ما به دنبال آن هستیم، به زودی بسته شود تا این تابو شود. به طور کامل حذف شد و ما می‌توانیم نشان دهیم که می‌توان کار ایرانی خوبی انجام داد. «از آنجایی که توانستیم در ساخت دکل‌های حفاری موفق باشیم، امیدواریم در آینده نزدیک، پس از رسیدن به استانداردهای لازم، قطار حرکت کند و سوار بر آن شود. ریل می زند و مسافر می برد.” او گفت.

قطار ملی مترو به استانداردهای بین المللی دست می یابد
مدیر کارگروه طراحی و راه اندازی قطار سراسری نیز در این بازدید با بیان اینکه بسیاری بر این باور بودند که پروژه قطار سراسری تکمیل نمی شود، گفت: اما نه تنها قطار سراسری حرکت کرد، بلکه بسیار موفق بود. “

وی در ادامه با بیان اینکه این پروژه برای اولین بار در کشور انجام شد و به مرحله بهره برداری رسید، تصریح کرد: در حال حاضر تست های حرکتی و کسب تاییدیه فنی و استانداردهای بین المللی این قطار وارد فاز اجرایی شده است.

مهندس طاهرزاده اظهار امیدواری کرد در خردادماه مجوزهای لازم صادر شود تا بتوانیم مسافران را سوار قطار کنیم. مسئولیت و حوزه کاری آنها کمک به ما بود و همیشه امیدواریم این نهاد انقلابی را در مسیر پیشرفت و توسعه کشور شاهد باشیم.

امیدوارم در آینده نزدیک شاهد مسافرکشی قطار سراسری باشیم
مهندس کمالی نژاد معاون تولید واگن استان تهران با بیان اینکه کار پروژه قطار سراسری بسیار گسترده است، گفت: هرکسی که کمترین اطلاعات و دانش فنی را در این زمینه داشته باشد به خوبی عظمت کار را درک می کند.

وی یکی از آفت های پروژه علمی را پیوند دادن آثار علمی به کارهای سیاسی دانست و افزود: برخی انتظار دارند برای اولین بار در کشور ما کار علمی انجام شود تا در مدت کوتاهی به بالاترین سطح فناوری برسیم. زمان و نتیجه گیری کنید که فکر کردن به چنین پروژه هایی آزاردهنده است.

معاون تولید واگن تهران همچنین با تشکر از تمامی فعالان پروژه قطار سراسری گفت: امیدوارم در آینده نزدیک شاهد قطار سراسری روی سکو باشیم و مسافربری کنیم.

مراحل انجام تست ملی سرعت مترو

در این بازدید مهندس حمید آب روشن رئیس واحد علم و فناوری جهاددانشگاهی به تشریح فعالیت های این پروژه پرداخت و مهندس محمد فرضی سرپرست پروژه طراحی سیستم دریفت نیز گفت: در پروژه قطار سراسری. ، کلیه تجهیزات توسط جهاددانشگاهی تحویل و نصب می شود.

وی با بیان اینکه آزمایشات کارگاهی قطار تاکنون انجام شده است، گفت: پروژه قطار سراسری با بیش از 90 درصد تکمیل شده و در حال حاضر تست حرکت و دینامیک قطار توسط یک شرکت خارجی در حال انجام است. این آزمایشات به صورت مرحله ای انجام می شود و معمولاً سه ماه و حتی در قطارهایی که اغلب ساخته می شوند، طول می کشد تا ایمنی بسیار خوبی حاصل شود.

مهندس فرضی با بیان اینکه تست سرعت در چند مرحله انجام می شود، بیان کرد: تست سرعت تا سرعت 80 کیلومتر بر ساعت که حداکثر سرعت مجاز برای مسافران معدود مترو است انجام می شود.

به گزارش روابط عمومی جهاد دانشگاهی، اولین قطار سراسری مترو به عنوان یکی از ثمرات تکیه بر دانش و مهارت جوانان ایرانی با طراحی و ساخت پیشرانه آن توسط علمای جهاد دانشگاهی در روز پنجشنبه 20 فروردین 1400 به بهره برداری رسید.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا