عمومی

شعارزدگی بلای جان مجلس – یومیر

این مجلس معمولاً به دنبال تأمین منافع ملی و حل مشکلات مردم است. مأموریت پارلمان تحقق حقوق ملت در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران است. این به معنای تحقق حقوقی از قبیل برابری ملت ، مصونیت مردم ، ممنوعیت تحقیق ، آزادی مطبوعات ، منع سانسور ، آزادی تشکل ها ، آزادی انجمن ها ، حق کار ، حق مسکن ، حق دادخواست ، منع شکنجه و سایر حقوق مندرج در این قانون است. قانون اساسی. ایران در فصل سوم تحت عنوان حقوق ملت به آنها اشاره می کند.

مردم نمایندگان را برای دفاع از حقوق خود انتخاب می کنند. عملکرد مجامع در 42 سال گذشته نشان می دهد که بخش قابل توجهی از نیازهای مردم برآورده نشده است. بنابراین امروز جامعه با انباشت خواسته های مردم ، نارضایتی گسترده و شکاف بین دولت و ملت روبرو است. بنابراین ، چنین مجلسی معمولاً نمی تواند منجر به اعمال اراده ملت شود. هر چقدر قانونگذار در دهه های اخیر تصویب کرده باشد ، به نظر می رسد اختیارات و کارایی پارلمان ها کاهش یافته و مردم از نتیجه مجلس در جهت مطالبات خود اطلاع ندارند و مشکلات خود را کاهش می دهند و آنها را حل می کنند و اساساً امیدوار به تصویب مجلس هستند. . ندارد.

دلیل این افت جایگاه و اختیارات پارلمان را باید در عوامل مختلف جستجو کرد. در میان این عوامل ، سازوکار انتخاباتی از جمله نقش لابی ها و نهادهای تأثیرگذار ، عدم تمایل نخبگان برای ورود به بازی های انتخاباتی ، محدودیت های ایجاد شده و … با طرحی از ورود افراد خلاق به مجلس جلوگیری کرده است. بنابراین وقتی از مجلس اول به مجامع جدید می رویم ، یادگیری درباره سلیقه ها و افکار کاهش یافته و مجامع نماینده همه سلیقه ها و افکار نیستند.

در مجلس اول شاهد حضور شخصیت هایی چون ولی فقیه ، مرحوم هاشمی رفسنجانی ، محمد خاتمی ، مهندس بازرگان ، شهید باهنر ، عسگر اولادی ، ناطق نوری ، پرورش و ده ها شخصیت دیگر با سلایق مختلف بودیم. با صدای متناقض طرف است. آنها یک مجلس قدرتمند تشکیل دادند و مسائل کشور را در نظر گرفتند. با افزایش عمر شورا ، تنوع سلایق نیز افزایش می یابد.

علاوه بر این ، عوامل دیگری مانند عدم رعایت مصوبات مجلس ، دخالت عناصر و نهادهای خارج از پارلمان ، ایجاد نهادهای موازی با پارلمان ، تصمیم گیری به جای پارلمان در مورد موضوعات سیاست داخلی و سیاست خارجی و دخالت پارلمان در موضوعات جزئی و بی فایده. همچنین شعارهای نمایندگان مجلس ، زمان بندی و توجه به موضوعات جزئی محلی و منطقه ای آنها برای رأی دادن و در واقع نوعی جنبش عوام فریبانه و پوپولیستی ، ضعف در کار علمی و فکری در طرح ها و لوایح و عدم استفاده از نخبگان و اندیشمندان در امور مربوط به برنامه ها و لوایح یک مورد است. از عواملی که موقعیت مجلس را تضعیف کرده است ، آن را از بالا پایین آورده و امروز ما مجلسی داریم که در کنار سایر نهادهای دولتی است و مانند یکی از آنها است و در بالای کشور نیست.

* عضو حزب موتلف و نماینده سابق پارلمان

27215

دکمه بازگشت به بالا