عمومی

مجلس دهم در سه قاب؛ قاب دوم: از دست‌دادن اقتدار قانون‌گذاری

از یک سو ، این ستون جدید هیچگونه تعهدی به ملت ندارد و هیچ پاسخی برای ملت ارائه نمی دهد. در این راستا ، تاریخ همیشه از مجلس دهم انتقاد و محکوم خواهد کرد. من قصد ندارم انگیزه های سیاسی گروه ها و احزاب را که در پشت داستان قرار دارد ، تحلیل کنم. اما هرچه اتفاق افتاد ، یک نهاد خارج از قانون اساسی در مرحله تصویب و اجرای دو لوایح مربوط به FATF از جمله الحاق دولت ایران به کنوانسیون مبارزه با جرایم سازمان یافته فراملی ، یا لایحه پالرمو و اصلاحیه قانونگذاری بود. اختلال در پولشویی که مراحل پردازش و تصویب در دولت را پشت سر گذاشته و در قالب لایحه به مجلس ارائه می دهد ، و پردازش و تصویب مجلس و مخالفت با قانون اساسی و شرع نیست و روند ارتباط آنها را متوقف می کند.

طبق قانون اساسی ، شخص رئیس جمهور طبق وظیفه قانونی خود ، باید قانون اساسی را اینجا زودتر از هر کس دیگری ذکر می کرد ، اما این کار را نکرد. او باید برای مطرح کردن موضوع در شورای مشورتی اعتراض می کرد ، که این کار را نکرد زیرا این مشکلی نبود که به شورا ارجاع شود. این به وضوح خلاف قانون اساسی و نقض اختیارات اجرایی و قوه مقننه بود. پارلمان باید قاطعانه نسبت به این بدعت واکنش نشان می داد ، اما نشد. بنابراین ، در عمل ، نهاد دیگری در کشور به عنوان قانونگذار و نظارت بر مجلس علاوه بر قانون اساسی ، که خارج از مجلس نیز فعالیت می کند ، تأسیس شد ، در نتیجه ، اختیارات مجلس به عنوان مرجع رسمی مقننه کشور تضعیف می شود. مجلس دیگر نمی تواند مسئولیت این امر را به عهده بگیرد زیرا نهادی تأسیس شده است که خود را عالی ترین قوه مقننه و مجریه می داند و می تواند قطعاً قطعنامه های مجلس را به حالت تعلیق درآورد ، در حالی که چنین نهادی اساساً در قانون اساسی و مجلس وجود ندارد. به رسمیت شناختن ، به عنوان یک نهاد مشورتی ، هیچگاه چنین مکان و عملکردی در قانون اساسی ندارد. البته مداخله در این ستون محدود به این پرونده نبود و بعداً در سایر موارد مداخله کرد و پارلمان و شورای نگهبان را از موضع خود عقب رانده است.

واقعیت این است که پارلمان فقط متعلق به نمایندگانی نیست که از حقوق شخصی خود محروم شده اند. این ستون متعلق به کل ملت است و مهمترین سمبل استقرار دموکراسی و حاکمیت قانون براساس خواست ملی است. به گفته میرزا یوسف خان ، مشاور الدوله ، می توان کل جنبش مشروطه را با یک کلمه خلاصه کرد و آن قانون بود. تمام جنگ مشروطه خواهان با استبداد قاجار بر سر قانون حاکم بود. محمدعلی شاه قاجار مجلس را بست. کل غرور انقلاب اسلامی این بود که قانون اساسی را در کمترین زمان ممکن به تصویب رساند تا حاکمیت قانون در کشور مجاز باشد و شورای انقلاب با تمدید مدت طولانی حکومت نکرد.

پارلمان جایگاه بسیار مهمی در سیستم دولت در ایران است. طبق قانون اساسی ، کشور حتی برای یک لحظه نباید مجلس شورای اسلامی داشته باشد. “حتی در زمان جنگ ، مجلس تشکیل می شود و مطابق ماده 68 ، حتی اگر انتخابات در بعضی از حوزه های انتخابیه در زمان جنگ و اشغال نظامی امکان پذیر نباشد” ، به پیشنهاد رئیس جمهور و با تصویب سه چهارم از کل نمایندگان و تأیید شورای نگهبان. سرزمین های اشغالی یا کل کشور برای مدت معینی به حالت تعلیق در خواهد آمد و اگر مجلس جدید ایجاد نشود ، پارلمان قبلی ادامه خواهد یافت. “این کار به کار خود ادامه خواهد داد.” براساس ماده 71 ، “مجلس شورای اسلامی می تواند در امور کلی در حدود مقرر در قانون اساسی تصویب کند.” چگونه می توان پذیرفت كه قوه مقننه در برابر محدودیت های ایجاد شده سكوت كند و اختیار خود را از دست می دهد؟

در این زمینه ممکن است عملکرد مجلس دهم به چالش کشیده شود. در داوری های تاریخی که در سالهای آینده انجام خواهد شد ، مطمئناً این طعمه مجلس دهم به عنوان خیر و غرور ذکر نخواهد شد. ما باید منتظر بمانیم و ببینیم مجلس یازدهم برای بدست آوردن قدرت قانونگذاری خود بر اساس قانون اساسی معمول چه اقداماتی را انجام خواهد داد.
* در وب سایت نویسنده منتشر شده است. ۲۲ تیر ۱۳۹۹

دکمه بازگشت به بالا