عمومی

سوت قطار در دهکده بیست فامیلی/دست افشانی بامبوها برای گردشگری – خبرگزاری آنلاین | اخبار ایران و جهان

خبرگزاری آنلاین، گروه استانی – علیرضا نوری کجوریان: تجربه سفر با قطار همیشه شیرین و خاطره انگیز است. سفر ما از بلوک ساری در مازندران به آیه و ما با سه خط طلا و مربی خود شروع می کنیم، برخلاف قطارهای بزرگ و چندین کیلومتر راه آهن غرفه نام کوچک باران گرد و غبار با اتوبوس های قدیمی فیات همخوانی ندارد، جز اینکه چهار چرخ ندارد و روی ریل حرکت می کند.

تمام تجهیزات قطار و لوکوموتیوهای بزرگ را دارد و سفر با آن برای هر رهگذر و گردشگری لذت بخش است و بیشتر برای بازدید از ایستگاه ها، بازدیدها و یا تورهای مختلف مفید است. تعداد کمی خواهد بود

یک میز صبحانه یا ناهار در داخل قطار کوچک و صندلی های متحرک طراحی شده به سمت میز آماده می شود. همه چیز برای یک قطار دلپذیر در پاییز طلایی خط شمال آماده شده است.

مسافران این سفر که 10 خبرنگار از رسانه های مختلف هستند، صدای سواره و سوت قطار کوچک را می گیرند. پنجره های بزرگ در جلو و عقب ریل غرفه Small در طول سفر تصاویر و نقاشی های زیبایی را ترسیم می کند. نماهایی که در هیچ کجای شمال و حالا از میان قاب شیشه ای نمی توان یافت دنده ریل نقشی پیش روی ماست توانایی کاری را داشتن عبارت

بلوک اول:سمافور»

چند کیلومتر بعد از شروع تور، در ایستگاه راهبان ساری توقف می کنیم و برای دیدن “سمافورما خاموشیم در محیط ایستگاه یک واحد وجود دارد که از آن به عنوان تنها سمافور خطوط راه آهن ایران و جهان ذکر شده است. این مسئول در ایستگاه می گوید: تنها اداره کل و خط راه آهن در ایران و جهان با دستگاه سمافور کار می کند، راه آهن شمال است و امنیتش خیلی بالاست.

وی ادامه می دهد: برای حرکت ایمن قطار بین دو بلوک (فاصله بین دو ایستگاه) باید مشخصات آن اعلام شود تا قطار دیگری در این مسیر قرار نگیرد و برای مرخصی بگیر مسیر، یک نوار وارد شد سمافور این موقعیت برای باز کردن خط امن برای قطار است.

سوت قطار در خانواده بیسات/ روستای بامبو برای گردشگری

ایمنی کامل مسافر برای کار راهبان بستگی به مانیتورهای سوزنی دارد و اولین اشتباه آخرین اشتباهی است که جان صدها مسافر را به خطر می اندازد. بنابراین سعی می کنند کار خود را به درستی و بدون اشتباه انجام دهند.

بلوک ساری – قائم شهر: طغیان فاجعه

مسیر را ادامه دهید مینی راه آهن را ادامه می دهیم، مسیر بلوک ساری – قائم شهر پر از سازه ها و ساختمان هایی است که تهدیدی برای قطار و مسافران آن است. رفت و آمد افراد یا حیوانات بر روی مسیر، مسیر راه آهن را مستعد حوادث مختلف کرده است. وجود چندین کنارگذر باعث کندی حرکت قطارهای مسافری، باری و توریستی در خطوط ریلی شمال شده است تا جایی که «رحمن معصومی» مدیر کل راه آهن شمال می گوید: تنها هشت کنارگذر در مسیر در چند کیلومتری ساری است. – قائم شهر وجود دارد و اگرچه زیرگذرهایی ساخته شده است، اما ساکنان و رانندگان هنوز تمایل دارند از عرض ریل برای تردد استفاده کنند.

در طول مسیر راه آهن کارگران زیادی دیده می شوند که مشغول نظافت و بهسازی مسیر هستند راهبان این است که خطوط راه آهن را چک کنند تا وقفه ای نداشته باشد و هر روز باید چندین کیلومتر از خط راه آهن را پیاده طی کنند و خطوط را بررسی کنند. مسافران مینی از مسیر خارج می شوند و با تعارف شیرین کام کارگران را شیرین می کنند.

بلوک سوم: 3 پل در یک قاب

سوت راه آهن غرفه به صدا درم امداد، حدود یک کیلومتر جلوتر، مرد جوانی روی ریل نشسته و آفتاب می گیرد و با صدای بوق قطار بلند می شود و حرکت می کند. این مشکل بارها و بارها در طول سفر تکرار می شود، مسافران و گردشگرانی که در خطوط ریلی تردد می کنند و لوکوموتیو او باید با سوت مداوم قطار هشدار دهد.

سوت قطار در خانواده بیسات/ روستای بامبو برای گردشگری

دشت های سرسبز کنار خطوط راه آهن مناظر زیبایی را برای گردشگری ایجاد می کند و سفر چند ساعته در این مسیر رهگذران و مسافران را از هیاهوی ماشین و زندگی شهری جدا می کند و با طبیعت سرسبز و بکر شمال پیوند می زند. . یک قطار کوچک راه آهن روی پل شهر پل سفید ترمز می کند. اینجا تنها جایی است که سه پل راه آهن، پل قدیمی با معماری قدیمی و پل شهر در کنار هم قرار گرفته اند و توقفگاهی زیبا برای گرفتن عکس های یادگاری است.

ساختمان آجری رنگی در حاشیه پل تازه تاسیس شهر، چهره و چشم انداز گردشگری را خراب کرده و نقطه ای ناجور به حساب می آید. در ایستگاه شیرگاه به باغی توانایی کاری را داشتن طراحی که تنها زیستگاه بامبو هم مرز با خطوط راه آهن شمال است و درب آن به روی عابران و گردشگران بسته است.

بلوک چهارم: باغ بامبو

این باغ چندین هزار متر عرض دارد و ساقه های بامبو به بیش از 20 تا 30 متر رسیده و منظره ای زیبا برای گردشگری ایجاد کرده است. «علی حسن نژاد» کارشناس نوردبانن می گوید: پنج سال طول می کشد تا گیاه بامبو از زمین بیرون بیاید و در عرض سه ماه پنج متر رشد کند و قدمتی به اندازه تاریخ نوردبانن دارد. در آوردن ساخته شده است

از ساقه ها عبور می کند قابل اعتماد و متخصص بامبوی بلند حس خوبی می دهد، شبیه نی است و ساقه هایش به سمت آسمان کشیده شده و نور خورشید از طریق آن به سطح باغ می رسد. در انتهای این باغ چند درخت نارنگی وجود دارد که پس از آن گردشگری بامبو چیدنش شیرینه

شیر بلوک: نسل پس و پیش رفتن سلام چوب منسوخ شده است

در ایستگاه شیرگاه باید دقایقی توقف کنیم تا خط از قطار باری آزاد شود و پس از صدور مجوز و باز شدن بلوک، قطار به سمت کارخانه حرکت کند. پس و پیش رفتن ما می رویم مسیر باغ بامبو تا کارخانه را طی می کنیم و پیاده روی کوتاه در کنار ریل برای ما معنای دیگری دارد. صدای اره برقی و ماشین آلات نجاری گمشو شنیده می شود و کارگران در حال آماده سازی درخت هستند پس و پیش رفتن زیر ریل قطار واقع شده است.

سوت قطار در خانواده بیسات/ روستای بامبو برای گردشگری

تاثیر تنفس جنگل بر رکود ظرفیت این کارخانه بیش از پیش مشهود است و ممنوعیت برداشت چوب از جنگل باعث شده است. پس و پیش رفتن سلام چوب کهنه و برای تولید پس و پیش رفتن سلام بتن تبدیل شد. مدیر کارخانه می گوید: بخشی از پس و پیش رفتن سلام سوزن راه آهن جمهوری اسلامی ایران در کارخانه شیرگاه تامین می شود و این کارخانه با راه آهن مناطق مختلف قرارداد دارد.

کارخانه تولید پس و پیش رفتن 13 هکتار وسعت داشت که سه هکتار آن در سال های اخیر در اختیار مسکن قرار گرفت و هم اکنون 7.5 هکتار از آن در دست بهره برداری است و روزانه 220 بذر تولید می کند. پس و پیش رفتن در آن تولید می شود.

بلوک جنگلی هیرکان; ایستگاه طبیعت گردی

باز هم سوت راه آهن غرفه کوچک به صدا درم و مسیر راه آهن را به سمت ایستگاه پل سفید ادامه می دهیم و در میانه مسیر، جایی در حاشیه جنگل های کهن هیرکانی توقف می کنیم. در این زمان سکوهایی در نظر گرفته شد که قطارهای توریستی در آن توقف کنند تا مسافران دقایقی از طبیعت بکر و رویای جنگلی مرز لذت ببرند و یکی از مناطقی است که ثبت جهانی و یونسکو شده است. همانطور که می گویند کارشناسان یونسکو برای دیدن جنگل های هیرکانی در این ایستگاه توقف کردند و دکمه ثبت نام ایران را فشار دادند.

طبیعت زیبای جنگل و مسیر راه آهن محیط های زیبایی است که جلوی چشم هر رهگذر و مسافری به چشم می خورد. قدم زدن در خطوط مارپیچ و تونل که قدمت آن به تاریخ راه آهن می رسد، گردشگری در این مسیر زیبا را بیش از پیش رویایی می کند. در این خط ریلی 1490 پل وجود دارد و شیب آن 28 در هزار است که هیچ یک از خطوط ریلی ایران این شیب را ندارند و تعداد تونل های خط راه آهن شمال 93 تونل به طول 25 کیلومتر است.

بلوک پل سفید

در بلوک پل سفید به آیه شاهکار معماری و مهندسی را می توانید ببینید. با پای پیاده و از روی پل روبروی امامزاده عبدالحق به سازه آهنی می رسیم که قبلاً محل انتقال سنگ آهن از کوه به قطار بوده و اکنون به یک اثر تاریخی تبدیل شده است. هیجان انگیز تبدیل شده اند. افراد مسن و پاپ بزرگان سوادکوهی و پل سفید می گویند زمانی که سوت قطار کالا برای حمل سنگ آهن می آمد، بیش از هزار خانواده صف می کشیدند و از راه معدن و راه آهن امرار معاش می کردند.

سوت قطار در خانواده بیسات/ روستای بامبو برای گردشگری

رحمان معصومی مدیرکل راه آهن شمال نیز از انعقاد قرارداد حمل 15 هزار تن سنگ آهن با شرکت مرکزی البرز و حمل آن با قطار باری خبر داد و گفت: این طرح موجب رونق مجدد اقتصاد ریلی در منطقه می شود.

خانواده Blockbust

در انتهای خط، ایستگاه پل سفید به سمت ایستگاه تعمیر قطار می رود در آوردن خریم و متخصصان بومی و محلی به تعمیر و ترمیم قطار یا ناوهای ریلی مشغول هستند. دیدن موتورخانه برقی با تجهیزات اصلی و اورجینال که حدود 70 سال قدمت دارد از دیگر قسمت های این تور یک روزه بود. علی درشی پور مدیر ایستگاه پل سفید ایستگاه پل سفید را یکی از مهم ترین ایستگاه های راه آهن شمال دانست و گفت: تعمیرات دیزل و واگن در این ایستگاه انجام می شود و تعویض محور و برقی کالسکه و بازدید سالانه در آن انجام می شود.

در کنار ایستگاه سوادکوه و در زمان ساخت آن خانه هایی نزدیک به هم وجود داشت که آلمانی ها از آن به عنوان بیست خانوار یاد می کردند و همین نام در پست برق آن نیز ثبت شده است.

سفر ما به ایستگاه آیه زیباترین منطقه راه آهن شمال به دلیل محدودیت زمانی و عبور قطار از میان گردنه های کوهستانی ناتمام ماند. دشوار عبور سه خط طلا آیه او آن را بالا می کشد، سوت گردشگری در آن پخش می شود.

دکمه بازگشت به بالا