عمومی

ستاره حقوق ایران – یومیر

“ستاره ای می درخشد و ماه گرد هم می شود/ دل ما می شکند و ماه می شود”

امیرناصر در سال 1310 در محله دردار تهران در خیابان ری به دنیا آمد. خانواده او از خاندان اصیل و باستانی تهران بودند و نام و شهرت اصلی آن «تهرانی» بود و نام «کاتوزیان» را خانواده وی از نام های اصیل ایرانی و ایرانی به معنای «پرهیزکار» در شناسنامه اول انتخاب کردند. دوره پهلوی. و به این نام معروف شد. (سایت لوه)

امیرناصر اولین تحصیل خود را در دبستان اقبال در خیابان «شهباز» آغاز کرد و در کلاس پنجم در نظام قدیم دانش آموز رشته علوم بود و با انتخاب رشته ادبی در کلاس ششم به عنوان «شاگرد اول» انتخاب شد. در کشور”. و موفق به کسب دومین مدال علمی کشور شد. سپس برای ادامه تحصیل در دبیرستان وارد دبیرستان اسلامی شد و پس از نقل مکان به خیابان «آب منگل» در خیابان ری در جنوب تهران، در همان دبیرستان ادامه تحصیل داد و تحصیلات خود را در همان دبیرستان به پایان رساند. در این مرحله، او سخت در آن کار کرد. پدر و عمویش وکیل بودند و او نیز به سمت وکالت کشیده شد. با ورود به دانشگاه تهران و انتخاب رشته حقوق، وارد عرصه گسترده حقوق جهان شد و مدال درجه یک علمی را در این رشته دریافت کرد و کاندیدای بورس شد و به خارج از کشور اعزام شد، اما به نشانه اعتراض به شاه. و حمایت از ملی شدن صنعت نفت و دکتر. مصدق از حضور در جشن فارغ التحصیلی و دریافت مدال مذکور خودداری کرد و در ایران ادامه تحصیل داد تا از روند استفاده از بورس خارج شود. شاید آن روز را هیچ کس تصور نمی کرد. این جوان کم حرف و ناشناس تهرانی و ایرانی به آسمان شهرت و اعتبار ملی و بین المللی خود در عرصه حقوق خواهد رسید و نگینی در حلقه دانش حقوقی و آوازه بی رقیب دانشکده های حقوق و جامعه حقوقی کشور خواهد شد!

با فوت پدر امیرناصر در سال دوم تحصیل در رشته حقوق در دانشگاه و تاثیر زیادی که از آن به وجود آمد، سرنوشت او نیز تغییر کرد و در حالی که از رفتن به وزارت امور خارجه خودداری کرد، آینده خود را رقم زد. فعالیت در زمینه قضاوت و همزمان با اتمام تحصیلات دانشگاهی و تکمیلی در دانشکده حقوق به عنوان دانشجوی ممتاز و ممتاز دانشگاه تهران، پایان نامه دکتری خود را در سال 1339 با عنوان «واسط» به پایان رساند و سپس به نام «دکتر امیرناصر کاتوزیان».

دکتر. ناصر کاتوزیان اولین دانشجوی ایرانی است که موفق به اخذ دکترای حقوق از ایران و دانشگاه تهران شده است. مرحوم دکتر. سید حسن امامی، مرحوم سنگلجی و محمود شهابی خراسانی از اساتید تأثیرگذار ایشان در دوران تحصیل بودند. در آن روزها به توصیه دکتر در دانشکده حقوق دانشگاه ملی (شهید بهشتی) به تدریس پرداخت. امامی به جای آن مرحوم. این مهم به دکتر جوان نشان داد. شأن و مقام علمی کاتوزیان از نگاه استاد پیشکسوت حقوق ایران، مرحوم دکتر. سید حسن امامی که در سخنان خود خطاب به دانشجویان دانشکده مذکور این کار را انجام دادند. عدم استقبال از اساتید دیگر به جای مرحوم امامی در آن زمان، گفت; «به خدا این جوان از من بهتر است…» (نقش جدید، سال دوم، دوره جدید، شماره 71، 6/8/1393؛ ترحیم ویژه دکتر امیرناصر کاتوزیان، ص 5). استاد در سال 1333 در سن 23 سالگی ازدواج کرد و حاصل آن دو پسر است که در رشته های دکتری روانشناسی بالینی و مهندسی الکترونیک تحصیل کرده و در آمریکا زندگی می کنند.

دکتر. خدمات علمی و دانشگاهی کاتوزیان:

دکتر. کاتوزیان قریب به 5 دهه از عمر پربرکت خود را به تدریس و تدریس معارف حقوقی در دانشکده های حقوق دانشگاه تهران و امثال آن در مقاطع مختلف کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری گذراند و هزاران دانشمند حقوق تربیت کرد که خود هزاران معلم متعاقب آن بوده اند. دانشجویان حقوق ایران و جهان. نسل وکلا دیروز و امروز خود را مستقیماً و با واسطه ها شاگرد استادی می دانند و به این امر بی نهایت افتخار می کنند. دانشجوی کارشناسی ارشد، معمولاً در کسوت قاضی، وکیل، سردفتر یا همکاران دانشگاهی خود در دانشکده های حقوق و علوم. ایشان در این سالها در دستگاه قضایی کشور یا مقامات ارشد قضایی و دولتی قرار گرفتند و پس از آن منشأ خدمات علمی، آموزشی، فرهنگی، حقوقی و اجرایی بوده اند. دکتر. خدمات علمی و دانشگاهی کاتوزیان به جامعه حقوقی و علمی کشور بسیار ارزشمند و قابل احترام و ستودنی است.

مشاغل و فعالیت ها:

وی پس از گذراندن دوره کارشناسی حقوق در دانشگاه تهران، پس از ورود به نظام حقوقی وقت، در سال های 1334 تا 1345 در دادگستری مشغول به کار شد و علاوه بر دوره کارآموزی حقوقی در مشهد، ریاست دادگستری اراک را بر عهده داشت. دادگاه، مشاور دادگاه استان و معاونین اداری و حقوقی آن به فعالیت علمی و پژوهشی خود ادامه دادند. دکتر. تهیه و تنظیم پیش نویس قانون اساسی ایران، شرکت در انتخابات مجلس خبرگان قانون اساسی در سال 58 به نمایندگی از نهضت آزادی و جبهه ملی ایران و … از دیگر فعالیت های غیر دانشگاهی کاتوزیان است. با وجود این، روحیه آرام و عالمانه او را بر آن داشت که فعالیت های مدیریتی و قضایی خود را رها کند و در دنیای پر رمز و راز مطالعات و پژوهش متمرکز شود تا یافته های پژوهشی و نتایج علمی خود را برای همیشه به جامعه حقوقی کشور عرضه کند. حافظه ما

آثار و تألیفات علمی و حقوقی:

دکتر. کاتوزیان علاوه بر آثار و کتاب های حقوقی متعدد، دارای مقالات حقوقی فراوانی در زمینه های مختلف است و در کارنامه علمی و پژوهشی ارزشمند خود، تألیف و تألیف بسیاری از مطالعات حقوقی را در کارنامه خود دارد. آثار و تألیفات استاد از مهم ترین منابع آزمون ها، پژوهشی و آموزه های حقوقی ایران و جهان و متون تحصیلات دانشگاهی در سراسر کشور است و به عنوان یکی از منابع حقوقی در دسته «دکترین حقوقی» ذکر شده است. ساخته شود کتب و آثار استاد زینت بخش کتابخانه های دانشکده های حقوق، وکلا، وکلا و جامعه حقوقی کشور است و هیچ وکیلی خود را بی نیاز و آزادی در افکار و آثار استاد نمی بیند.

استاد علاوه بر دانستن و تسلط به زبان انگلیسی و فرانسه، به دلیل علاقه فراوان به حقوق و متون حقوقی و تحقیق در دستور کار خود، به زبان عربی نیز تسلط داشت. وی در راستای فعالیت های علمی و پژوهشی خود سفرهای زیادی به کشورهای مختلف جهان داشت و نتایج علمی و دانشگاهی خود را در قالب مطالعات، مقالات و کتاب های حقوقی متعدد با نگاهی تطبیقی ​​و تأثیرگذار منتشر کرد. اولین مقاله استاد با عنوان «اثر قرارداد ضمانت» در سال 1332 در مجله کانون وکلای زمان به چاپ رسید و با انتشار مستمر مقالات وی در نشریات حقوقی، در سال 1339 پایان نامه دکتری خود را با عنوان «وصیت نامه» به پایان رساند. متعاقباً اقدام به انتشار آن کرد.

دکتر. کاتوزیان «دستیابی به آرزو را توقف» می داند. به گفته این استاد دانشگاه، بزرگترین مشکل نظام حقوقی کشور این است که وکلا جامعه را فراموش می کنند و می گوید: «… معتقدند همه چیز باید در قانون باشد و برآمده از قانون باشد، در حالی که قانون چیزی غیر از این است. قانون بخشی از قوانین رسمی است که توسط قوه مقننه و مجریه وضع می شود، اما این اندیشه ها و جامعه و سازمان های اجتماعی هستند که قانون را وضع می کنند و مبنای اصلی آن را فراهم می کنند».

استاد «ناتوانی در درک معانی واقعی فقه و تقلید کورکورانه از غرب» را موجب عقب ماندگی تمدنی می‌داند و در مورد آزادی اندیشه، بیان و عدالت می‌گوید: «اگر انسان نتواند افکار خود را اینگونه بیان کند. او متفکر است و در مجموع جرأت بیان افکار خود را نداشته باشد، در بحث آزادی و عدالت، ما در اولین پیچ این وادی می مانیم و این محقق نمی شود مگر اینکه همه آنچه را که او بیان می کند. می اندیشد و برخورد افکار ناشی از همین اصل است، پیش پا افتاده می شود، در این حقوق موانع زیادی بر سر راه آزاداندیشی وجود دارد و تا زمانی که این موانع از سر راه آن برداشته نشود، نظام حقوقی ما همچنان لنگ خواهد زد…».

به گفته دکتر کاتوزیان; “احترام معلم زمانی رعایت می شود که بازنشستگی به عنوان تنبیه به کار گرفته نشود و بیان افکار برای معلم آزاد باشد. چیزهایی می شنوم که معتقدم احترام لازم برای معلم قائل نمی شود! ما همیشه بیشترین آسیب را برای معلم دیده ایم. معلمان، در هر تغییری، دانشگاه ها وارد می شوند، بازنشستگی یک امر ضروری است، اما نباید به گونه ای انجام شود که دانشگاه ها خالی از محققین ممتاز باشند، یک عیب کلی در دانشگاه های ما وجود دارد و آن این است که بین اساتید برجسته و مجرب و اساتیدی که تازه شروع کرده اند، کار کرده اند، شکاف عمیقی وجود دارد…!» (سایت دادگستری)

من همیشه سعی کرده ام دادگاه و دانشکده حقوق را با هم آشتی بدهم. قاضی ها برای خودشان ساز می زنند و وکلا ساز دیگری را در دانشکده حقوق. من همیشه به دنبال هماهنگی بین این دو ساز بودم. به همین دلیل به روال قانونی دقت کردم و از نظراتم در کتاب هایم استفاده کردم. من می خواستم دستمزد زندگی را به دست بیاورم…”

سپاس ادامه می دهد: من یکی از کسانی بودم که در تدوین قانون اساسی به شدت اصرار داشتم که قوه قضائیه وزیر نداشته باشد و به عنوان یک دستگاه مستقل از کابینه جدا شود و هدفم این بود که قوه قضائیه در طوفان قرار نگیرد. قوه قضائیه فقط باید قانون و عدالت را ببیند و در سیاست دخالت نکند…» (ماهنامه حقوق و جامعه، شماره 13 و 14 ژوئیه 2018)

و به این ترتیب استاد اینگونه فکر می کند …

65

دکمه بازگشت به بالا