عمومی

زلزله سی‌سخت، درسی حیاتی برای زلزله تهران

اما واقعیت این است که به دلیل بسیاری از مشکلات از جمله تاج و اقتصاد ، ممکن است مردم در حال حاضر نتوانند به زلزله توجه کنند ، اما تصمیم ما چیست؟ برای بیش از 2 سال ما یا آن را مطالعه کرده ایم یا آن را آموزش داده ایم ، یا در ویرانی فاجعه بار زمین لرزه در میان مردم از شهری به شهر دیگر ، در جستجوی راه حلی برای شناسایی علل فاجعه یا در آزمایشگاه شبانه روز هستیم. ما روش های مقاوم و روش های آزمایشی را آزمایش کرده ایم!
طبق نامه ها ، من تقریباً دو سال است که از نظر آسیب پذیری شهری ، به ویژه تهران ، آسیب های لرزه ای و روش های انعطاف پذیری و مدیریت بحران آنها در کشور فعال هستم مدیریت بحران زلزله و این مسئله بسیار خوبی ایجاد کرده است. احساس می کنم و به همین دلیل بسیار نگران هستم.
آیا اظهارات پیشخدمت ساکت است یا واقعیت؟ – اگرچه ناراحت کننده است – درست یا غلط ، من راه دیگری را انتخاب کرده ام و فکر می کنم بهتر است مسئله را بیان کرده و با آن روبرو شویم ، حتی اگر دشوار باشد ، از اینکه خود را در مورد آن بشناسید یا فریب دهید!
اولین قدم برای حل یک مسئله پذیرش وجود آن است! برای برخی که دائماً از مقاومت تهران و فعالیتهایشان در مانور و هشدار سریع و خرید و نصب سنسورها و … صحبت می کنند ، گویی که مشکل کشور دستگاه نیست!

من همان دستور ریاست معتبر هلال احمر را ارائه می دهم ، که مربوط به یک زمین لرزه کوچک تا متوسط ​​با تعداد بسیار کمی از مردم ، ساختمانها و غیره است ، همان خبر: رهبر جمعیت هلال احمر در مورد برخی اعتراضات قربانیان در منطقه زلزله زده گفت: مردم در این حادثه مانند هر بحران و حادثه دیگری تحت فشار هستند و اکنون زندگی قربانیان خوب نیست ، بنابراین با وجود تلاش های هلال احمر ، این است اعتراضات واقعی است.
بر این اساس ما با دبیرکل هلال احمر به منطقه زلزله زده و برخی از محله های شهر رفتیم و به دقت از اوضاع مطلع شدیم.
توزیع چادر ، پتو ، نایلون و نک رضایت مردم را جلب نکرد. قربانیان به دلیل برودت هوا و باران نتوانستند در حیاط خانه ها چادر برپا کنند و به دلیل مسایل امنیتی به پناهگاه های هلال احمر که در آن چادرها برپا شده بود ، مراجعه نکردند. بنابراین تصمیم بر این شد که با مراجعه به همکاران هلال احمر در درب منازل قربانیان ، مواد غذایی و امدادی بیشتری توزیع شود تا مشکل برطرف شود.

امروز او سرانجام آنچه سالهاست می گویم را تأیید کرد: هیچ راهی برای نجات از زلزله در تهران یا از ترافیک درون شهر و اثر بخشی استانهای خاص در زلزله وجود ندارد: دبیرکل هلال احمر: هیچ گریزی نیست زلزله در تهران.
محمد حسن قوسیان مقدم ، دبیرکل هلال احمر در مصاحبه با یومیر: “آقا فرماندار اعلام کرد که به دلیل بارش باران اردوی اضطراری ایجاد می شود ، بنابراین آنها دو سالن بزرگ به ما دادند و ما آن شب چادر اضطراری برپا کردیم ، اما کسی نیامد. برخی از کسانی که مطمئنا اهل سی سخت نبودند مشکلاتی ایجاد کردند و سرانجام اگر پنج چادر به کسی برسد 20 میلیون تومان درآمد کسب می کنند. ما دعا می کنیم که زلزله ای رخ ندهد ، اما در تهران زلزله گریزی ندارد و ما باید آماده باشیم ، اکنون برای زمان زلزله در بم آمادگی بیشتری داریم. فرض کنید بعد از زلزله می خواهید از قسمت جنوبی شهر به میدان انقلاب برسید ، می دانید چند روز طول می کشد؟ “چند میلیون نیرو وارد خواهیم کرد؟” از زلزله تهران گریزی نیست / ما شاهزاده هایی نیستیم که نیاز به واکسیناسیون سریعتر داشته باشیم

اگر شرایط یک زلزله کوچک با تعداد محدود ساختمان و تعداد کم جمعیت این است ، بهتر است خودمان را برای زلزله تهران فریب ندهیم! من به نماز هم اعتقاد زیادی دارم اما بهتر است کاری بکنیم که به آن کمک کنیم! گاهی اوقات بهتر است که در زلزله های به ویژه در کشور ، همین واقعیت ها را شاهد باشیم تا اینکه سعی کنیم با تعداد کمی از دلایل ، فرمول ها و استدلال ها ، هشدارهای لازم را برای مسئولان و مردم ارسال کنیم.

می بینید که زمین لرزه 1/6 زاگرس (معمولاً زیر 7) شدید است. و زلزله البرزی (به طور کلی بزرگ) ، به عنوان مثال 1/6 تهران با 3 میلیون نفر جمعیت یا 4٪ از کل جمعیت کشور با مساحت 4 کیلومتر مربع و با تعداد زیادی ساختمان و زیرساخت ها و گسل ها و .. کجا!

تقریباً سه هفته بعد ، هنوز مشکلات بزرگ زیادی برای این شهرهای کوچک وجود دارد که به خوبی برای ترافیک قابل دسترسی هستند. چه برسد به شهری مثل تهران!
اگر خدا بخواهد این درسی برای رهبران بحران کشور خواهد بود و آنها دیگر در مورد مقاومت تهران صحبت نخواهند کرد!
ما آنقدر از برنامه هایمان عقب هستیم که حتی دیدگاه ما درباره بحران تک جزئی در زلزله تهران هنوز کامل نشده است ، چه رسد به بحران چند خطری که قبلاً در رابطه با مدل آتش آن صحبت کردم! در منطقه سی سخت ، زمین لرزه با باران و بارش برف باعث بحران شد. بحران زلزله و آتش سوزی در کشور

تکرار می کنم ، اگر بازی با کلمه زلزله برای برخی از افراد درگیر کافی است و آنها آن را مناسب می دانند ، بیایید برای آن چیزی شروع کنیم!

* استاد نمونه مهندسی سازه ، زلزله و مدیریت بحران کشور و بنیانگذار مقاومت و مدیریت بحران

دکمه بازگشت به بالا