استان ها

جامعه جهانی نگران «اعدام‌های گسترده» در عربستان می‌شود؟

آنا گزارش می دهد؛

اخیرا بیش از 60 شهروند سعودی به اعدام محکوم شده اند و باید دید که آیا محافل حقوق بشر در سراسر جهان نگران “اعدام های دسته جمعی” در عربستان هستند یا خیر.

به گزارش خبرنگار گروه منطقه و جهان خبرگزاری آنا، آنچه امروز در رویکرد غرب و برخی کشورهای منطقه می بینیم، رفتار گزینشی آنهاست که حکایت از رویکرد دوگانه به موضوعاتی مانند “حقوق بشر”، “تروریسم” برای شما.

مدت هاست که موضوع حقوق بشر تنها به ابزاری برای سران کشورهای غربی و البته متحدان منطقه ای آنها تبدیل شده است که از طریق آن می توانند کشورهای مستقل را تحت فشار رسانه ای و تبلیغاتی و با وجود تاریخ سیاه و منفی قرار دهند. از نقض حقوق آنها انسانیت دارند، می توانند وانمود کنند که آزاد هستند.

این سوال در مورد عربستان سعودی نیز صدق می کند، عربستان سعودی به عنوان یکی از متحدان غرب در منطقه همیشه همراه بوده است. “استفاده از دلارهای نفتی” توانسته است از بازتاب بین المللی خشونت و سرکوب شدید مخالفان داخلی خود جلوگیری کند و ظاهری صیقلی و غیرواقعی ارائه دهد.

عربستان سعودی علیرغم ادعاهای خود در سال 2020 مبنی بر توقف اعدام نوجوانان، از ژوئن 2021 اعدام نوجوانان را متوقف نکرده است. “مصطفی درویش” او این نوجوان اهل قطیف را اعدام کرد و حداقل بیست و یک کودک زیر سن قانونی به اتهامات واهی در زندان های این کشور به سر می برند و 8 نفر از آنها در خطر اعدام قرار دارند.

دستگیری های خودسرانه، اعترافات اجباری تحت شکنجه توسط ماموران که فضای خفقان و ارعاب را برای مخالفان سیاسی و مذهبی در داخل ایجاد می کنند، بخشی از اقدامات نقض کننده حقوق بشر به رهبری دولت سعودی است. «محمد بن سلمان» تلاش کرده است با اعمال اصلاحات افکار عمومی را از واقعیت های موجود پیش روی مردم عربستان منحرف کند.

نکته جالب اینجاست که دیپلمات های غربی به وضعیت بد اعتراف می کنند “حقوق زنان” و “حقوق کودکان” در عربستان سعودی، آنها اشاره می کنند که به دلایلی نمی توانند به اقدامات نقض کننده حقوق بشر که در عربستان سعودی رخ می دهد، پاسخ جدی بدهند.

از جمله این دلایل ممکن است “ثروت عربستان سعودی” وی خاطرنشان کرد: این به نوعی سرمایه گذاری در اقتصاد آمریکا و کشورهای اروپایی شده است و به همین دلیل مقامات غربی نمی خواهند از این ثروت عظیم که می تواند اقتصاد آنها را رونق بخشد، غافل شوند.

یکی دیگر از بهانه های غربی ها برای نادیده گرفتن نقض حقوق بشر توسط عربستان سعودی، شرایط التهابی در منطقه و بین المللی است که رهبران غربی را برای حفظ ثبات و جلوگیری از درگیری های بیشتر در منطقه در اولویت قرار داده است.

علاوه بر این، سازمان‌های بین‌المللی حقوق بشر، اگرچه از مقامات سعودی قول داده بودند که دیگر حکم اعدام و در نهایت صادر نخواهد شد. “زندان مادام العمر” تا پایان، اما به دلایل متعددی که در این گفتار به برخی از آنها اشاره شد، در رابطه با “اعدام دسته جمعی” و حقوق بازنشستگی که به طرز وحشتناکی انجام می شود، چندان مورد توجه قرار نمی گیرد.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا