فرهنگ و هنر

واکنش های روزنامه نگاران آمربکایی به سفر بایدن به عربستان

سفر اخیر جو بایدن رئیس جمهور آمریکا به عربستان سعودی با واکنش تند خبرنگاران آمریکایی همراه بوده و واکنش های رسانه ها به آن در قالب تحلیل ها ادامه دارد.

به گزارش یومیر، جو بایدن در سفر به غرب آسیا در نشست جده شرکت کرد. این سفر که به گفته رسانه های غربی “بدون رسیدن به اهداف خود در تامین انرژی و ایجاد اتحاد منطقه ای با اسرائیل به پایان رسید” (رویترز).

رئیس جمهور آمریکا در این سفر که با استقبال نه چندان محترمانه محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی همراه بود، مورد انتقاد اکثر خبرنگاران و رسانه های کشورش قرار گرفت.

در همین راستا، روزنامه واشنگتن پست در روزهای اخیر کاریکاتوری منتشر کرده است که جو بایدن را در میان مقامات سعودی با شمشیر به دست در حال اجرای رقص سنتی این کشور نشان می دهد، در حالی که محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی (MBS) در این کاریکاتور یک اره را نشان می دهد. با اشاره به ترور خاشقجی، روزنامه نگار منتقد دولت ریاض، در سال 2018.

واکنش خبرنگاران آمریکایی به سفر بایدن به عربستان سعودی

همچنین در جریان سفر رئیس جمهور آمریکا، در دیدار دو هیئت سعودی و آمریکایی به رهبری بن سلمان و بایدن، خبرنگاران حاضر شدند و سوالاتی را مطرح کردند که به نقل از یکی از روزنامه های عربی (رای الیوم) این سوالات را به وجود آورد. “لبخند دلت” سلمان و دیگر مقامات سعودی رئیس جمهور آمریکا شدند. روزنامه نگاری با کنایه از جو بایدن پرسید که آیا عربستان سعودی همچنان کشوری طرد شده است؟ و این بدان معنا بود که خبرنگاران از اتاق جلسه حذف شدند.

همچنین در حاشیه دیدار بایدن و بن سلمان، یک روزنامه نگار آمریکایی در حالی که جو بایدن روی میز کنفرانس در جده رو به روی محمد بن سلمان نشسته بود فریاد زد و از او پرسید: رئیس جمهور بایدن… آیا پادشاهی همچنان متنفر بود؟!

زمانی بایدن قول داده بود که عربستان سعودی را به دلیل ترور خاشقجی، روزنامه نگار منتقد دولت ریاض منزوی کند و سفر اخیر او به عربستان سعودی از این منظر مورد سوال جدی رسانه های این کشور قرار گرفت. با این حال، بایدن مدعی شده است که موضوع قتل این روزنامه نگار را در نشست جده مطرح کرده است.

پس از اولین دیدار بایدن و بن سلمان، تصویری از این دو منتشر شد که مشت‌هایشان را تکان می‌دادند که صدای «خدیجه جنگیز» نامزد جمال خاشقجی را درآورد. او روز شنبه 25 ژوئیه، از بایدن به خاطر دیدارش با ولیعهد عربستان انتقاد کرد و گفت: “هی آقای رئیس جمهور آمریکا! آیا این مسئولیتی بود که برای قتل جمال به من قول دادی؟” خون قربانی بعدی ولیعهد سعودی.

واکنش خبرنگاران آمریکایی به سفر بایدن به عربستان سعودی

بایدن از سوی روزنامه واشنگتن پست که جمال خاشقجی ستون نویس آن بود نیز مورد انتقاد قرار گرفت و فرد رایان، سردبیر این روزنامه نوشت: این جنگ مشت بین بایدن و محمد بن سلمان بدتر از باخت است. واقعا شرم آور بود. این نبرد سطحی از صمیمیت و راحتی را نشان می دهد که به محمد بن سلمان رستگاری بی انگیزه ای را ارائه می دهد که او به شدت به دنبال آن است.

روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال، یکی دیگر از روزنامه های آمریکایی نیز در روزهای اخیر با نگاهی انتقادی به سفر بایدن به عربستان نوشت: روزنامه های آمریکایی سفر جو بایدن به خاورمیانه را بهانه ای برای تیترهای خود و البته با صفحه ای قرار داده اند. – لحظه وضعیت دموکرات ها در آنجا. کشور. دموکرات ها بیهوده با جنگی نامتناسب و متقارن می جنگند. آنها باید بیدار شوند و جنگی همه جانبه را آغاز کنند تا اعتبار خود را بازیابند. عدم محبوبیت جو بایدن باعث ایجاد بحران در اعتماد آمریکا به این حزب شده است. نیش باید الان عمل کند. پایه های حزب دمکرات ویران شده است. اکنون 64 درصد دموکرات ها می گویند که جو بایدن نباید در انتخابات 2024 شرکت کند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا