بین الملل

به رغم پیام‌های آمریکا، عربستان به چین نزدیک می‌شود

عربستان سعودی هفته گذشته بار دیگر بر تعهد خود به چین به عنوان تامین کننده اصلی نفت خام این کشور تاکید کرد و نشان داد که ایالات متحده دیگر تنها یکی از شرکای عربستان سعودی در جهانی نیست که قدرت بین واشنگتن و پکن تقسیم شده است.

به گزارش یومیر، پایگاه خبری اویل پرایس در مطلبی نوشت: نباید آمریکا را متعجب کرد که محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، امروز تنها به خاطر نگرانی های امنیتی خود و از سوی دیگر در زمینه اقتصادی به آمریکا نیاز دارد. و میادین انرژی، به ترتیب، چین و روسیه را به عنوان شرکای کلیدی خود – و نه آمریکا می داند. این موضوع زمانی آشکارتر شد که مدیرعامل شرکت نفت آرامکو در مارس گذشته اعلام کرد که متعهد به تضمین امنیت انرژی چین برای 50 سال آینده است و فراتر.

اما به نظر می رسد آمریکا از تکمیل این فاصله گذاری توسط ریاض متعجب شده است که آخرین نشانه آن رد درخواست جو بایدن برای تماس تلفنی توسط محمد بن سلمان بود. بایدن در این تماس می خواست از ولیعهد سعودی کمک بخواهد تا بهای سوخت در آمریکا را کاهش دهد اما بن سلمان به تلفن او پاسخ نداد! اندکی بعد، اوپک تولید نفت را کاهش داد که به نوبه خود قیمت سوخت را افزایش داد و نگرانی ها را در مورد تورم ناشی از انرژی در جامعه جهانی تقویت کرد.

اظهارات تند مقامات آمریکایی پس از این تصمیم اوپک نشان دهنده جدی بودن خشم واشنگتن از تغییر رویکرد عربستان است. خود جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا گفت: «آنها هزینه کار خود را خواهند پرداخت». جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا نیز گفت: آمریکا باید در روابط دوجانبه با عربستان تجدید نظر کند و ببیند آیا این رابطه در راستای منافع امنیت ملی واشنگتن است یا خیر.

اما ظاهرا این اظهارات تند روی رویکرد عربستان سعودی تاثیری نداشته است. ریاض هفته گذشته اعلام کرد که علاوه بر ادامه همکاری با چین به عنوان تامین کننده اصلی نفت خام این کشور، به “ارتباطات نزدیک و تقویت همکاری برای مقابله با چالش ها و خطرات نوظهور” ادامه خواهد داد. از نظر نفت خام، طبق داده های گمرک چین، عربستان سعودی از ژانویه تا آگوست سال جاری 1.76 میلیون بشکه در روز به چین عرضه کرده است که نشان دهنده افزایش سهم بازار این کشور از 16.9 درصد در سال گذشته به 17.7 درصد است.

علاوه بر این، عربستان سعودی و چین هفته گذشته متعهد شدند که به اکتشاف توسعه مجتمع های یکپارچه پتروشیمی و پالایشگاهی و همکاری در استفاده از انرژی هسته ای ادامه دهند. اگرچه مقامات دو کشور از اصطلاح «استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای» استفاده می کنند، اما مقامات اطلاعاتی آمریکا سال گذشته مدعی شدند که عربستان سعودی با کمک چین در حال توسعه موشک های بالستیک است.

این قرارداد مدت کوتاهی پس از امضای یادداشت تفاهم چندجانبه شرکت‌های بزرگ نفتی آرامکو و سینوپک، یکی از ویژگی‌های کلیدی استراتژی چین برای حفظ عربستان سعودی به عنوان مشتری دولتی، اعلام شد. یو بائوچای، رئیس سینوپک، گفت: این دو شرکت برای احیا و دستیابی به پیشرفت‌های جدید در طرح کمربند و جاده چین و چشم‌انداز 2030 عربستان سعودی به نیروها خواهند پیوست.

همچنین شامل فرصت‌هایی برای ایجاد یک مرکز تولید عظیم در پارک انرژی ملک سلمان است که مستلزم حضور تعداد قابل توجهی از کارمندان چینی در خاک عربستان است: نه تنها کسانی که مستقیماً در حوزه‌های نفت، گاز، پتروشیمی و سایر هیدروکربن‌ها دخیل هستند. گروه کوچکی از سربازان چینی که وظیفه حفاظت از سرمایه گذاری های پکن را بر عهده دارند. از اوایل سال 2021، آرامکو 25 درصد از سهام پالایشگاه فوجیان در جنوب چین (با ظرفیت 280000 بشکه در روز) را در اختیار داشت و در سال 2018 با خرید 9 درصد از سهام شرکت نفت و شیمی ژجیانگ (با ظرفیت) موافقت کرد. 800000 بشکه در روز)، هزار بشکه در روز).

همچنین چندین پروژه مشترک دیگر بین این دو کشور که اصول آن مورد توافق قرار گرفته است، به دلایل مختلف از جمله شیوع کرونا، فروپاشی طرح بازپرداخت سود در آرامکو و نگرانی طرفین – به ویژه پکن – در مورد احتمالی واشنگتن به تعویق افتاد. واکنش به یک تهدید باز برای منافع دیرینه خود در عربستان سعودی و روابط ژئوپلیتیک واشنگتن با ریاض.

اوایل ماه ژوئن، معاون آرامکو از افتتاح یک فروشگاه بزرگ در شاندونگ چین خبر داد و گفت: «بحران انرژی امروز نتیجه مستقیم برنامه‌های تحرک بین‌المللی ناپایدار است که خودخواهانه امنیت انرژی و توانایی همه برای دسترسی به آن را نادیده می‌گیرند.» دنیا باید با چشمان باز به فکر چنین مشکلاتی باشد. به همین دلیل است که ما چهاردهمین برنامه پنج ساله چین را که امنیت و ثبات انرژی را در اولویت قرار می دهد و نقش حیاتی آن را در توسعه اقتصادی به رسمیت می شناسد، ارج می نهیم.”

پروژه عظیم در شاندونگ – که 26 درصد از ظرفیت پالایش چین را تشکیل می دهد و یکی از مقاصد اصلی صادرات نفت خام آرامکو عربستان است – به تقویت روابط این شرکت سعودی با بزرگترین صادرکننده نفت جهان و تقویت امنیت انرژی چین کمک خواهد کرد. در شرایطی که به گفته معاون آرامکو، این شرکت قصد دارد «ظرفیت تولید نفت خام خود را به 13 میلیون بشکه در روز افزایش دهد». صرف نظر از این واقعیت که عربستان سعودی هنوز قادر به تولید حتی نزدیک به 13 میلیون بشکه در روز نیست، همکاری نزدیک آرامکو و چین به این معنی است که عربستان سعودی در حال سرمایه گذاری سنگین در یک تجارت یکپارچه در سراسر کشور با شرکای چینی است.

با توجه به اینکه عربستان سعودی در حال دور شدن از آمریکا و نزدیک شدن به چین است، طبیعی است که ریاض به چین کمک کند تا ارزش دلار آمریکا را در بازارهای جهانی انرژی کاهش دهد. عربستان سعودی نه تنها اکنون یکی از نیروهای محرکه اصلی توافق تجارت آزاد چین و شورای همکاری خلیج فارس است، بلکه یکی از حامیان اصلی پایان دادن به تسلط دلار آمریکا بر قیمت نفت و گاز است.

پس از آنکه چین اعلام کرد 5 درصد از سهام آرامکو را – که در دست بن سلمان مانده بود و غربی ها آن را نمی خرند – و در نتیجه آبروی ریاض را حفظ می کند، معاون وقت وزیر اقتصاد عربستان سعودی در کنفرانس مشترکی گفت. با چین: ما علاقه زیادی به سرمایه گذاری روی محصولات چینی و ارز این کشور داریم. علاوه بر این، گزارش های اخیر حاکی از آن است که مذاکرات طولانی مدت عربستان و چین برای جایگزینی تدریجی واحد پول چین با دلار آمریکا در ماه های اخیر تشدید شده است.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا