اقتصادی

کاهش چشمگیر خرید نفت هندی‌ها از عربستان

پالایشگاه های دولتی هند در ماه مه 36 درصد کمتر از حد معمول نفت از عربستان سعودی خریداری می کنند ، این نشان دهنده افزایش تنش با ریاض است ، حتی پس از حمایت این کشور از افزایش تدریجی تولید اوپک پلاس.

به گزارش یومیر ، روابط انرژی هند ، که سومین واردکننده و مصرف کننده بزرگ روغن در جهان است و عربستان سعودی به دلیل افزایش قیمت جهانی نفت متشنج شده است. دهلی نو کاهش تولید سعودی ها و سایر تولیدکنندگان را مقصر افزایش قیمت ها می داند و به بهبود اقتصادی از بیماری همه گیر ویروس کرونا آسیب می رساند.

سه منبع آگاه به رویترز گفتند که پالایشگاه های دولتی هند در ماه مه 9.5 میلیون بشکه نفت عربستان سفارش داده اند ، در حالی که 10.8 میلیون بشکه ماه قبل.

پالایشگاه های نفت هند ، بهارات پترولیوم ، هند پترولیوم شرکت و پالایش و پتروشیمی Mangalore به طور معمول ماهانه 14.8 میلیون بشکه نفت عربستان خریداری می کنند.

تصمیم خرید کمتر نفت روز دوشنبه پس از دو روز تماس تلفنی روز شنبه بین وزیر نفت هند با دارماندا پرادان و پرنس عبدالعزیز بن سلمان ، وزیر انرژی عربستان ، صورت گرفت. محتوای گفتگوهای دو وزیر هنوز ناشناخته است و هیچ توضیحی از سوی شرکت های هندی ، آرامکو سعودی یا وزارت نفت عربستان ارائه نشده است.

اوپک و متحدانش ، معروف به اوپک پلاس ، پنجشنبه گذشته توافق کردند که در ماه مه 350 هزار بشکه در روز و در ماه ژوئن به همان میزان و در ماه جولای 450 هزار بشکه در روز تولید را افزایش دهند. قبل از این جلسه ، دولت ایالات متحده با عربستان سعودی تماس گرفته بود و خواستار مقرون به صرفه ماندن قیمت انرژی بود. به دنبال تأیید اوپک پلاس برای افزایش تولید ، آرامکو عربستان روز یکشنبه قیمت رسمی فروش نفت خود را برای منطقه آسیا در ماه مه افزایش داد ، اما قیمت فروش آن به بازارهای اروپا و آمریکا کاهش یافت.

یک منبع آگاه گفت: “ما متعجب شدیم که سعودی ها ضمن افزایش قیمت فروش رسمی به آسیا ، قیمت فروش را در بازارهای دیگر کاهش دادند.”

هند از پالایشگاه های دولتی خود خواسته است تا منابع دیگر وارداتی را جستجو کنند تا وابستگی خود را به نفت از خاورمیانه کاهش دهد. تنش ها بین هند و عربستان سعودی به دنبال توصیه ماه گذشته شاهزاده عبدالعزیز به دهلی نو برای استفاده از نفت ارزان قیمتی که با کاهش شدید قیمت ها در سال 2020 خریداری کرده ، افزایش یافته است. پرادان پاسخ عبدالعزیز را غیر دیپلماتیک خواند.

وزیر انرژی عربستان سعودی هفته گذشته برای کاهش این اختلاف اظهار داشت که آرامکو سهمیه فروش خود را در ماه آوریل به پالایشگاه های هند تغییر نداده اما میزان فروش خود را به خریداران دیگر کاهش داده و اذعان کرده است که محدودیت های تولید باعث آرامش برخی از شرکای آرامکو شده است. وی گفت: “عربستان سعودی به تدریج کاهش داوطلبانه تولید خود را تا ماه ژوئیه کامل خواهد کرد.”

در همین حال ، پالایشگاه های هند منابع خرید نفت خود را متنوع کرده و Topi برزیل ، لیزا گویانا و Johann Asordrap نروژ را به رژیم نفت اضافه کرده اند.

به گزارش رویترز ، آریندم باغچی سخنگوی وزارت امور خارجه هند روز جمعه گفت: “ما همیشه معتقد بوده ایم که تأمین نفت باید توسط بازار تعیین شود تا کنترل مصنوعی.” علی رغم کاهش محدودیت های عرضه در اوپک پلاس ، این سطح همچنان کمتر از انتظارات هند است.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا