عمومی

بایدن با آینده سیاسی بن سلمان چه کرد؟

رئیس جمهور ایالات متحده این توجیه را در نظر نمی گیرد ، یعنی حقوق بشر ، مطابق با فصل هفتم منشور سازمان ملل متحد باشد. در چارچوب گروه هدف ، ایالات متحده بر اهمیت سیاست خارجی و در آغاز حرکت خود تأکید می کند ، با توجه به اینکه ممکن است این اهمیت در آینده برای کشورهایی مانند روسیه ، چین ، ایران و کره شمالی در نظر گرفته شود. یعنی با طرح مسائل حقوق بشر با یکی از متحدانش. البته ایالات متحده ، دموکرات ها و آمریکایی ها همیشه بسیار مفهوم حقوق بشر و کاربرد آن را مورد انتقاد قرار داده اند. انتقاد از جامعه جهانی امروز نشان داده است که ایالات متحده حقوق بشر متحدان خود را نادیده می گیرد و بر همان اهمیت در رابطه با کشورهای رقیب و متخاصم تأکید می کند.

با توجه به تجربه جیمی کارتر و انتقادات موجود و همچنین اهمیت رسانه ها و شبکه های اجتماعی ، بایدن با افشای گزارش ترور خاشقچی علیه عربستان سعودی و شخص محمد بن سلمان ، مواردی را مطرح کرده است که افکار عمومی را آماده می کند برای این اهمیت همانطور که می دانیم تحقیقات در مورد ترور خاشقچی از زمان ترامپ آغاز شد و دولت بایدن فقط گزارشی از آن را از بخش مخفی منتشر کرد که می تواند فضای قابل توجهی در رابطه با عربستان ایجاد کند. این اقدام می تواند افکار عمومی را با توجه به موقعیت ریاض درمورد متحدان واشنگتن در منطقه ، در مسیر ایالات متحده قرار دهد ، و این می تواند زمینه را برای حرکت ایالات متحده در مقابل سایر کشورها فراهم کند ، به طوری که در این زمینه حقوق بشر آنها از دیدگاه نظام بین الملل و جامعه بین المللی در معرض انتقاد جدی تری قرار خواهد گرفت. بنابراین می توان اقدامی را که دولت بایدن علیه عربستان سعودی آغاز کرد اقدامی معنی دار و هدفمند دانست.

محمد بن سلمان ، ولیعهد سعودی ، در پی گزارش ترور جمال خاشقچی ، روزنامه نگار منتقد سعودی ، اکنون در موقعیت ضعف در برابر رقبای داخلی قرار دارد. در عین حال ، با توجه به وضعیت فعلی گزارش و اینكه هیچ تحریمی علیه بن سلمان اعمال نمی شود ، می توان گفت كه با گذشت زمان عواقب آن كاهش می یابد ، اما ناگفته نماند این اتفاقی كه برای ولیعهد افتاد در عربستان سعودی بدون عواقب نیست. این ترور خاشقچی بود که تصدی پست از پدرش ملک سلمان را برای وی بسیار دشوار کرد ، در غیر این صورت پیش بینی می شد که محمد بن سلمان با سرعت بیشتری جای پدر خود را بگیرد. بنابراین ، آنچه اکنون می بینیم تأثیر این اقدام در وضعیت فعلی و آتی محمد بن سلمان است.

310311

دکمه بازگشت به بالا