عمومی

گفتگوی عربستان با ایران چقدر واقعیت دارد؟

در نگاه اول ممکن است این س arال مطرح شود که با توجه به سیاستهای خصمانه ریاض در سالهای اخیر ، چنین امری به هیچ وجه امکان پذیر است ، زیرا در سالهای اخیر دولت عربستان سعودی توانسته است اقدامات ضدایرانی را در منطقه و در سطح بین المللی انجام دهد و کارشناسان این موارد را توجیه می کنند اقدامات. اعتقاد بر این است که این رویکرد به دلیل روابط عربستان سعودی با ترامپ تا حد زیادی شکل گرفته و بهبود یافته است.

رقابت شدید عربستان سعودی با ایران در موضوعات منطقه ای مانند تحولات یمن ، سوریه ، لبنان و عراق ، سیاست های خصمانه در بازار نفت و انرژی ، حتی برای تشدید تحریم ها و مهمتر از همه همکاری با زیرگروه های ضد انقلاب و در بسیاری از عملیات های تروریستی ، و در سراسر ریاض در سالهای اخیر خصمانه بوده است.

با تغییر دولت در ایالات متحده و آمدن بایدن و رویکرد دولت جدید به واشنگتن ، به نظر می رسد رابطه عاشقانه سعودی ها با واشنگتن قطع شده است و بنابراین کارشناسان منطقه ای در حال تحلیل هرگونه تغییر رویکرد سیاست خارجی عربستان هستند. برای تغییر وضعیت و دیدن در آینده.

سعودی ها می دانند که در زمینه تحولات مهم در خاورمیانه ، سیاست های قبلی خود مانند:

ادامه تجاوز به یمن / سیاست های براندازانه در سوریه و عراق / دخالت مستقیم در تغییر در ساختار سیاسی لبنان / مهاجرت اسرائیل به منطقه و روند عادی سازی روابط با کشورهای عربی / بحران در خاورمیانه ، به ویژه موارد مرتبط با ایران / تشویق به منازعات مذهبی و فرقه ای ه / ایجاد بحران در مراسم حج و سو abuse استفاده سیاسی آن / مداخله مداوم در بازار نفت با هدف کاهش قدرت اقتصادی محافل / مقاومت در برابر تفکر و اهداف جنبش مقاومت .. . ……. در سالهای اخیر آل سعود بوده است ، دیگر مانند گذشته نیست.

اما چشم انداز توسعه در آینده و تغییر اساسی برخی موارد رهبران ریاض را مجبور به تغییر دیدگاه ها و اقدامات سیاسی خود کرده است و به نظر می رسد نکات زیر مهمترین موضوعاتی است که سیاست خارجی دولت بایدن در آنها نقش مهمی دارد:

1. ادامه جنگ یمن در شرایط فعلی امکان پذیر نیست و دموکرات ها معتقدند که این درگیری باید پایان یابد ، اگرچه مقاومت نیروهای مردمی یمن نیز معادلات جنگ را به سود آنها تبدیل کرده است.

2. جنگ داخلی و رقابت در سلطنت سعودی و شاهزادگان که در سالهای اخیر با کودتای مسالمت آمیز محمد بن سلمان حل و فصل شد ، هنوز هم یکی از موضوعات اصلی در واشنگتن است ، تا جایی که حتی برخی در مورد احتمال برکناری ولیعهد صحبت می کنند. .

موضوعات حقوق بشر از جمله سرکوب مخالفان و اقلیت ها ، درگیری های داخلی در دولت و زندانی شدن بسیاری از شاهزادگان و رقبا همراه با شرایط نامناسب زندان و همچنین اعدام های بالا ، همگی از مشکلات ساختار قدرت در این کشور است. ساختار را افزایش داده است. در همین راستا ، پرونده خاشقچی به اهمیت موضوع افزوده است.

4- سیاست های تهاجمی و سرزده سعودی ها در تمام کشورهای عربی منطقه مورد توجه و رضایت دولت جدید آمریکا در شرایط فعلی نیست و بنابراین این مسئله ابتکار عمل عربستان و بازی های سیاسی را مختل کرده است.

5- تغییر فضای دیپلماسی بین دولت آمریکا و عربستان سعودی ، برخلاف دوران ترامپ ، سعودی ها را در انزوای سیاسی قرار داده است ، به همین دلیل آنها در تلاشند راه حلی پیدا کنند و از این وضعیت بیرون بیایند.

6- توانایی و ابتکار کشورهای کلیدی منطقه مانند ایران و ترکیه در حل برخی بحران ها بر نقش و نقش مثبت آنها افزوده و این عامل باعث آگاهی در برخی کشورها و تمایل آنها شده است.

7- بحران های مختلف مانند بحران مالی و اقتصادی جهانی یا تأثیرات ویروس کرونا در جهان به عوامل ثانویه در تغییر وضعیت و نقش برخی کشورها مانند عربستان تبدیل شده است که منجر به کاهش قدرت آن شده است.

8- در دهه های اخیر ، عربستان سعودی مرکزی برای پرورش و گسترش اندیشه های افراط گرایانه و تروریستی بوده است ، که همچنین منبع فشار روانی بر ریاض است که گاهی توسط قدرت های بزرگ مورد استفاده قرار می گیرد.

9- تسریع جدی سایر قدرتهای بزرگ مانند روسیه و چین به توسعه منطقه ما عامل دیگری در کاهش قدرت مانور رهبران ریاض است و بنابراین این رقابت در آینده تشدید می شود و ریاض را تا حدی کنترل می کند. .

10. طبق یک دیدگاه مدرن ، رژیم حاکم در عربستان سعودی با تحولات جهانی همراه نبوده و بسیار گران است. در همان زمان ، وضعیت اقتصادی جهانی و ویروس کرونا باعث شده است که این کشور هزینه های خود را افزایش دهد ، که منجر به توقف برخی از تفکرات توسعه طلبانه در ریاض شده است.

در چنین شرایطی به نظر می رسد تشدید فشارها بر عربستان سعودی از سوی قدرت های بزرگ و منطقه ای ، نوع سیاست های مداخله جویانه ، بن بست در بحران های خودخواسته این کشور و ده ها موضوع دیگر ، حاکمان سعودی را به فکر حفظ سلطنت خود انداخته برای روزها و سالهای آینده ، و بنابراین حتی مذاکرات مخفیانه با تهران در این فضا منطقی است.

دکمه بازگشت به بالا