فرهنگ و هنر

تارنوازی در بیستون – یومیر

علی قمصری در ادامه پروژه “تار ایرانی” و در حضور اخیرش در دامنه کوه بیستون یکی از ترانه های سید خلیل عالی نژاد را خواند و نواخت.

به گزارش یومیر ، پروژه “تار ایرانی” توسط علی قمصری با محوریت تار طراحی شده است. در این پروژه ، قمصری به استان های مختلف کشورمان سفر می کند و در هر یک از این تورها یکی از مکانهای تاریخی را موسیقی می کند. نتیجه هر یک از این تورها و اجراها به صورت تصویری ضبط و منتشر می شود.

علی قمصری در قالب پروژه “تار ایرانی” به قزوین ، تهران ، شیراز ، تبریز ، اردبیل ، کردستان و کرمانشاه سفر کرده است. البته سفرهای او محدود به مراکز استان ها نیست. او همچنین به شهرهای کوچکتر سفر می کند و در هر یک از آنها نمایش ضبط می کند.

طبق اعلام ، نکته مهم با این اجراها این است که قمصری نگاه ویژه ای به موسیقی مناطق مختلف دارد ؛ یعنی آثاری که وی برای اجرا انتخاب می کند ، معمولاً براساس آهنگ های معروف منطقه است. همچنین ، خاطره بزرگان موسیقی هر شهر و هر منطقه ، نکته دیگری است که در پروژه “تار ایرانی” در نظر گرفته شده است.

قمصری در یکی از تورهای اخیر خود به کرمانشاه رفت و در دامنه کوه بیستون اجرایی را ضبط کرد. وی برای این اجرا آهنگ مشهوری از سید خلیل علینژاد را انتخاب کرده است.

می توانید بخشی از مقاله علی قمصری درباره اجرای برنامه در دامنه کوه بیستون را بخوانید:

در بیستون ، اثری از سید خلیل علینژاد (متولد شهر صحنه) را در جایی مربوط به یکی از زیباترین اشعار ایران (خسرو و شیرین نظامی) بازی کردم. طبق این افسانه ، خسرو به پرویز فرهاد دستور می دهد برای رسیدن به آب ، کوه بیستون را قطع کند و در صورت موفقیت می تواند با شیرین ازدواج کند. پس از سالها و برداشتن نیمی از کوه ، آب پیدا می شود و در همین حین خسرو فرهاد خبر می دهد که شیرین مرده است. فرهاد از جا می پرد و تبر را بلند می کند و در اثر اصابت تبر می میرد.

علینژاد ، مردی که ققنوس شد ، نه تنها یک هنرمند بود. استاد سید خلیل علینژاد شخصیتی متواضع و منحصر به فرد در تاریخ معاصر ایران در عرفان ، رفتار ، دانش موسیقی غنی ایرانی و نواختن تنبور است که با صدای شگفت انگیز و مرموز خود روح و روان هر انسانی را تغییر داد

بیستون بدون شک یکی از مهمترین مکانهای کره زمین است که تقریباً در هر دوره از تاریخ ساختمان و تأثیر مهم آن به یادگار مانده است:

پیش از تاریخ: غارهای شکارچیان و کرکس ها / مدر: حرم مادی / هخامنشیان: کتیبه بیستون (بزرگترین کتیبه جهان) / سلوکیان: هرکول / اشکانیان: گودرز روشن و سنگ نگاره / ساسانیان: فرهاد ارشان و کارخان / صفوی: کتیبه شیخ علی خان زنگنه

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا