فرهنگ و هنر

توس حماسی‌ترین شهر جهان – یومیر

علیرضا قیامتی در حمایت از جهانی سازی توس نوشت: توس حماسی ترین شهر جهان است. کمتر شهر و منطقه ای در جهان یافت می شود که مانند توس همه این حماسه های بزرگ را پرورش داده باشد.

به گزارش یومیر ، کمپینی توسط برخی از فعالان فرهنگی شکل گرفت تا تلاش کنند تا توس را در سطح جهانی ثبت کنند ، جایی که مقبره حکیم ابوالقاسم فردوسی ، شاعر مشهور ایرانی و خالق “شاهنامه” در آن قرار دارد. در این کمپین که به گفته برگزارکنندگان بیش از 4625 امضا از مردم جمع آوری کرده است ، از وزیر میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی و استاندار خراسان رضوی خواسته شده اقدامات لازم را برای ثبت جهانی این شهر انجام دهند.

علیرضا قیامتی ، شاهنامه پژوه و استاد دانشگاه ، از ثبت جهانی To حمایت کرد و نوشت:

بدون شک توس خاستگاه حماسه های ایران ، سرزمین و تبلور استکبار جهانی و استکبار است. کمتر شهر و منطقه ای را می توان در جهان یافت که مانند توس ، حماسه های بزرگ بسیاری را پرورش داده و در نتیجه به مرکز حماسه های ملی تبدیل شده و در شکل گیری هویت ملی کشور خود نقش مهمی داشته باشد. از همین شهر حماسی است که بنیان اسطوره ها و حماسه های فرهنگ ایرانی “شاهنامه ابومنصوری” به کوشش حاکم فرهنگی آن “ابومنصور عبدالرزاق طوسی” و در مسافت کوتاهی طوسی که رهبر است از فردوسی یکی از بزرگترین حماسه های جهان فردوسی بزرگ می شود. پس از فردوسی ، شعاع حماسه ملی با اسدی طوسی ، شاعر گرشاسپنامه ، از جایگاه توس در ادبیات حماسی دفاع می کند. با کمال تعجب ، پس از هزار سال ایده ها و آرمان های ملی و حماسی که در ایران دوباره ظهور کرد ، هنوز یک آب و هوای طولانی و حماسی توس است.

“حالا من شکسته ام ، یک مرد خسته و ترسیده ، یکی از مردم توس خراسان ، راوی یک داستان فراموش شده و رویاهای گمشده … سوم ، برادران سوشیانت مهدی اخوان ثالث”

عقل در اینجا یک درخت توس است
Earthhead در اینجا یک بوسه است
سرزمین حسادت ، برین فردو است
که فردوسی جایگزینی برای سرزمینش است

جعفر یاحقی و میر جلال الدین کزازی نیز در یادداشت ها از این کارزار حمایت کردند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا