فرهنگ و هنر

چرا «جیران» بدقول شد؟ – یومیر

حواشی سریال «همسایه ها» به کارگردانی حسن فتحی از روزی که قول پخش آن داده شد بالا گرفت و در نهایت اعلام شد اکران این سریال تاریخی یک هفته دیگر طول می کشد.

به گزارش یومیر، در حالی که روابط عمومی سریال «جیران» زمان پخش این سریال را 24 دی ماه در ساعت اعلام کرده بود. ساعت 8:00 ساخت حسن فتحی به زمان مقرر پخش و روابط عمومی این سریال نرسید. او که حوالی ظهر جمعه با بیانیه مطبوعاتی جدید منتشر شد، گفت: در بررسی نهایی ساترا به این نکته اشاره شد که در حال کار بر روی نسخه نهایی هستیم.

اما ماجرا به همین جا ختم نشد. چند ساعت پس از اعلام روابط عمومی «جیران»، روابط عمومی پروژه دیگری به نام «آهوی من» که اتفاقا بخشی از زندگی ناصرالدین شاه را نیز به تصویر می کشد، مطلبی را منتشر و در اختیار رسانه ها قرار داد.

روابط عمومی سریال «آهوی من» در این بیانیه تاخیر در پخش «جیران» را به دلیل «شباهت داستان حسن فتحی و مهرداد غفارزاده» دانسته و در بخشی از آن مدعی شده است: «سریال آهوی من مارال کپی شده است. “

سازندگان «آهوی آهوی من» همچنین اعلام کردند که سازنده «همسایه ها» وظیفه حذف شباهت های تکراری سریال «مارال مرد آهو» را بر عهده گرفته است.

سرانجام، سازمان تنظیم مقررات رسانه ساترا (ساترا)، حوالی ظهر. ساعت 18:30 روز جمعه 15 آذرماه، اما در مورد عدم پخش اولین قسمت از سریال همسایه ها که به پلتفرم فیلیمو در 24 ژانویه اختصاص داشت، در پنج قسمت به شرح زیر توضیح داد:

«۱. حمایت از اکوسیستم رسانه های آنلاین و توسعه محتوای بومی و ایرانی همواره راهبرد اصلی ساترا بوده است. برای تحقق این امر نیازمند برنامه ریزی دقیق و منسجم در زنجیره ارزش تولید برای انتشار محتوا و همچنین حمایت از فعالیت های قانونی هنرمندان هستیم.

۲. مجموعه «جیران» یکی از اولین تجربیات بخش خصوصی در تولید سریال های تاریخی عظیم است که می تواند نقش بسزایی در توسعه اکولوژیکی محتوای بومی و بازاریابی بین المللی محصولات فرهنگی ایران داشته باشد.

با توجه به این دیدگاه و با توجه به اینکه ساخت سریال «جیران» هنوز به پایان نرسیده است، توصیه راهبردی ساترا به رسانه فیلیمو با توجه به حساسیت و پیچیدگی محتوای سریال، برنامه ریزی دقیق برای انتشار، هماهنگی های لازم و تعاملات به روش ایمن و اجتناب در روند پخش اختلال ایجاد می شود و این برنامه ریزی با تعامل سازنده بین رسانه و ساترا شکل می گیرد. بنابراین تصمیم ساترا برای به تعویق انداختن قسمت اول سریال به فیلیمو رسانه اعلام شده است.

4. همچنین با توجه به ادعاهای مربوط به نقض حقوق مالکیت معنوی در سریال جیران، به دلیل عدم تمایل شاکی به ادامه تحقیقات از ساترا، سکوت در ساترا و انتشار یا عدم انتشار سریال جیران برقرار است. ربطی به این ادعا ندارد

امید است با رفع مشکلات باقیمانده در روزهای آینده امکان پخش سریال فراهم شود و ساترا به فیلیمو مدیا پیشنهاد داده است که برای تامین حقوق کاربرانی که خرید کرده اند، اقدام کنند.

و سپس حواشی سریال حسن فتحی با انتشار پیامی از تریبون تلویزیون در روزی که قرار بود این سریال تاریخی پخش شود، حداقل به صورت موقت به پایان رسید.

فیلیمو در بخشی از این بیانیه اعلام کرد اکران سریال «جیران» تا هفته آینده 31 بهمن ماه به تعویق می افتد و دلیل این تاخیر با ملاحظات بازنگری ساترا اعلام شده است. این پلتفرم همچنین به کاربران خود قول می دهد که برای حفظ حقوق خود سه روز به اشتراک خود اضافه کند.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا