عمومی

بوی عید در کوچه‌پس‌کوچه‌های تهران

یکی از مواردی که می تواند طراوت و نشاط را به چهره شهر بیافزاید، شلوغی شهر است که از روحیه و اشتیاق شهروندان نشأت می گیرد.» اگر بتوانیم شرایط امیدوارکننده ای را برای آنها ایجاد کنیم، فضای شهری می تواند تبدیل شود. قابل تحمل تر است.”

به گزارش یومیر، این روزنامه ایران وی نوشت: بوی بهار چهره شلوغ تهران را امروز تغییر داده است، پایتخت اکنون با شهری روبرو است که اگرچه همچنان شلوغ تردد است اما تصاویر تابلوها، دیوارها و پارک ها و معابر نشان می دهد که این دوشنبه آخرین روز خواهد بود. دوشنبه سال 1400. کمتر از یک هفته دیگر پا به شهری می گذاریم که در این یک سال فراز و نشیب های زیادی را تجربه کرده ایم. تهران اکنون برای بسیاری از ما که تحمل آن را نداریم شهری پر چالش و دوست داشتنی است. در کمتر از دو روز دور می شویم و حتی برای ترافیک آزاردهنده و آسمان خاکستری نه چندان دلنشین هم تنگ می شویم. در تهران لنگر انداخته ایم. اگرچه در عید فرصت داریم از خیابان ها و ساختمان های سر به فلک کشیده دور بمانیم، اما وجودمان آنقدر گره خورده است. به سطحی که نمی خواهیم مدت زیادی از این شهر نامنظم دور باشیم. ما مدیون تهران هستیم یک شهروند شاد و در عوض تهران یک زندگی آرام و بی دغدغه، بدون دود و ترافیک و … را مدیون ماست. ، اکنون هر کاری برای کاهش تلخی انجام داده است در این 365 روز سال با رنگ و حال نوروزی اش. بنابراین بهتر است تا عید فرصت دیدن زیبایی های تهران را از دست ندهید. امسال البته تهران چهره دیگری پیدا کرده است. علاوه بر عناصر رنگی معمولی و مجسمه‌های حجمی که شهر را برای ما راحت‌تر می‌کرد، آکواریوم‌ها و دیوارهای رنگارنگ بیشتر هم اکنون نوروز را در این کلانشهر چند میلیون دلاری زیباتر می‌کنند.

نصب المان نرگس در نقاط مختلف شهر

رضا صیادی، مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران درباره برنامه ریزی برای تبدیل تهران به پایتختی متفاوت در نوروز امسال می گوید: در این دو سال نوروز تحت الشعاع کرونا قرار گرفت و امسال شاید وضعیت کمی بهتر از این باشد. برای دو به هر حال نوروز مصادف با اعیاد شعبانیه است و تلاقی و تقارن این دو جشن بزرگ منجر به طرح ریزی دقیق برای مردم شده است و از آن زمان تاکنون پروژه هایی در حوزه های مختلف تعریف شده است. المان های حجمی، نقاشی های دیواری، نورپردازی، نمایش عمومی، منظر شهری و حذف اضافاتی که قرار است چهره شهر را دگرگون کند نوروز در دستور کار قرار دارد.سازمان پارک ها و مناطق سبز نیز برنامه ریزی های زیادی در این زمینه انجام داده است. این رابطه.”

وی با بیان اینکه یکی از مصادیق تلاقی این دو عید نصب المان های گل نرگس در نقاط مختلف شهر است، می گوید: گل نرگس که با فضایی روشن در شب طراحی شده است، باید در تراز نصب شود. فضاهای شلوغ و تقاطع.»

صیادی درباره نصب تخم مرغ های رنگی که یکی از سنت های همیشگی نوروزی است، می گوید: حدود 100 هنرمند روی تخم مرغ ها نقاشی و نقاشی می کنند. 400 عدد تخم مرغ رنگی نیاز به تعمیر دارد. این تخم مرغ ها در مکان های عمومی نیز رنگ می شوند و مردم می توانند آنها را از نزدیک ببینند.

وی همچنین درباره نقاشی های دیواری در تهران می گوید: جشنواره گلستان در محور خیابان دماوند برگزار می شود که بر اساس این طرح تمام دیوارهای محور دماوند با طرح های طبیعی و گل های سنتی و مینیاتوری تزیین شده است. دیوارهای دیگر شهر به ویژه دیوارهای قدیمی در دستور کار و در حال تعمیر هستند.

صیادی با اشاره به نصب آکواریوم های بزرگ به ارتفاع سه متر و یک متر گفت: این آکواریوم ها در میادین اصلی شهر نصب می شود. ماهی های واقعی در این آکواریوم ها ریخته می شوند و مردم می توانند پس از تعطیلات نوروزی ماهی های قرمز خود را داخل آن بیندازند.

در نوروز، اما مردم علاوه بر چهره های آرامی که از شهر می بینند، به دنبال شنیدن صدای طبیعت و پرندگان تهرانی نیز هستند. صدایی در شلوغی شهر کمتر شنیده می شود. چرا که کلانشهر میلیونی تهران در طول سال علاوه بر صدای بوق ماشین ها، با صدای خروشان کارگاه های ساختمانی و واحدهای صنعتی نیز دست و پنجه نرم می کند. صیادی می گوید تعطیلی کارگاه های ساختمانی برعهده معاونت شهرسازی است، اما حصار کارگاه های ساختمانی را هم اعلام کردیم؛ در حالی که کارگاه های عمرانی را بر عهده دارند. چون معتقدیم در زیباسازی شهر تاثیر بسزایی دارد.

صیادی می افزاید: یکی از رویکردهای ما در امر زیباسازی این است که زیباسازی شهری را رواج دهیم تا مردم در آن مشارکت داشته باشند. شهر نور به عنوان یک مفهوم در دستور کار قرار گرفته است. از این رو 1500 پکیج دکوراسیون شهری در مساجد، نهادهای مردمی و هیئت ها آغاز شده است. پرچم ها، نخ های رنگی و پارچه نیز توزیع می شود. همچنین جشنواره نور تهران در بلوار کشاورز نیز برگزار می شود که تا پایان نوروز عناصر نورپردازی حجمی بزرگی مانند تونل نور و توپ های نوری به نمایش گذاشته می شود و شهروندان می توانند از این جشنواره ها استفاده کنند.

نشاط بخشی به شهروندان از داخل شهرها

سعید مدنی، جامعه شناس، درباره اینکه چگونه می توان شهرها را برای استقبال از نوروزی متفاوت آماده کرد و جشن های نوروزی تا چه اندازه می تواند اضطراب اجتماعی شهروندان را کاهش دهد، به ایران می گوید: نزدیک به دو سال است که درگیر کرونا هستیم، بودیم و می توان گفت که ما در این مدت نوروز طبیعی را تجربه نکردند. در سال سوم البته وضعیت کمی متفاوت خواهد بود. البته سایه کرونا با ماست و مرگ و میر ادامه دارد، اما نسبت به دو سال قبل وضعیت کمی ملایم تر است. .اما هنوز در اینکه نوروز طبیعی را ترک کنیم یا نه، تردید وجود دارد. گرانی نیز به مردم اجازه خرید ایمن یا برنامه ریزی سفر نمی دهد. از سوی دیگر، رویدادهای سیاسی مرتبط با وضعیت معیشتی و اقتصاد مردم نیز باعث شده است. مردم کمی نگران آینده هستند یکی از مواردی که می تواند طراوت و نشاط را به چهره شهر ببخشد شلوغی شهر است که از روحیه و شور و نشاط شهروندان نشات می گیرد. برای آنها فضای شهری می تواند پایدارتر شود.»

وی گفت: این افزایش می تواند از داخل شهرها به مردم منتقل شود. به هر حال نوروز یک تعطیلات عالی است که مردم حتی در بدترین شرایط هم آن را ترک نکرده اند. اگرچه شرایط بر شرایط زندگی آنها تأثیر می گذارد، اما سنت نوروز را حفظ می کنند. بنابراین باید از فرصت نوروزی بهره برد و فضاهای شهری را برای شادی و نشاط مردم آماده کرد. زمانی که مردم نگران هستند، می‌توانیم با تزئین فضاهای شهری به کاهش اضطراب اجتماعی کمک کنیم.»

جشنواره های خیابانی در نقاط مختلف تهران قرار است به شهروندان امکان تعامل نزدیک با هنرمندان را بدهد. این بار شهروندان نیز در رویدادهای هنری شهر شرکت خواهند کرد. پایان اسفند برای تهرانی ها همیشه متفاوت بوده است. آنها از یک سو با ازدحام بی‌سابقه‌ای برای خرید نوروزی و کار آخر سال مواجه می‌شوند و از سوی دیگر، این هیجان اخیر انرژی عظیمی به شهر می‌دهد که مردم ماه‌ها از آن دور بوده‌اند. به همین دلیل است که تهران این روزها به شهری محبوب برای شهروندان تبدیل می شود.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا