عمومی

اما و اگرها درباره بیانیه داعش از کجا می‌آید؟

رسانه ها قادر نیستند به طور مستقل مسئولیت یک عملیات تروریستی را به کسی محول کنند. در این مورد، ما بیشتر به آنچه توسط منابع رسمی منتشر می شود، تکیه می کنیم. با این حال، همیشه ادعاهایی وجود دارد که با کمی تحقیق در مورد صحت آنها به نتیجه خواهید رسید.

ایسناپلاس – فاطمه کریمخان: از شامگاه پنجشنبه که برای اولین بار اعلام شد داعش – دولت اسلامی عراق و شام – مسئولیت حمله تروریستی به حرم شاهچراغ شیراز را بر عهده گرفت، بسیاری از مردم در سایه های مختلف مشغول تکذیب ادعای دست داشتن داعش در این حمله بودند. عمل شد

شاکیان در اولین ساعات انتشار خبر حمله به شاهچراغ توسط داعش، یکی از ادعاهای اصلی در تکذیب آن بر این استدلال بود که «داعش به جایی با سلاح حمله نمی کند»، شاکیان می گفتند که در تمام حملات داعش. “جلیقه های انتحاری” “وجود داشته و بر این اساس حمله داعش به شاهچراغ صورت نگرفته است. این ادعا نادرست است. نمونه های بسیاری از تخلفات وجود دارد که ثابت می کند داعش از الگوی ثابتی در حملات تروریستی خود استفاده نمی کند؛ حملات خودروها به مردم، حمله با چاقو و تپانچه از دیگر روش های این گروه تروریستی است، به عنوان مثال در حملات سال 1395 تهران به مجلس و مرقد امام خمینی (ره) و همچنین چندین حمله در دشت برچی در افغانستان که توسط نیروهای مسلح انجام شد. امارت خراسان، شاخه ای از دولت اسلامی در شرق ایران، با جلیقه و سلاح انتحاری، بنابراین انتساب حمله به داعش را نمی توان با این ادعا که «داعش معمولاً این کار را نمی کند» رد کرد.

اما اگرها درباره بیانیه داعش از کجا می آیند؟

پس از انتشار بیانیه داعش در شبکه خبری اعماق متعلق به این گروه، برخی افراد ابتدا تصاویری منتشر کردند که نشان می داد بیانیه داعش در 30 ربیع الاول صادر شده و استدلال می کنند که ربیع الاول 29 روز در کشورهای عربی است. . اساس بیانیه نادرست است. این ادعا نیز صحیح نیست; زیرا تقویم قمری با تقویم شمسی و میلادی یکی نیست و در تعداد روزهای ماه که بر اساس آن از تقویم استفاده می شود تفاوت وجود دارد. علاوه بر این بیانیه رسمی داعش با تاریخ صحیح منتشر شده است که تلگرام های قبلی در این مورد را تحت الشعاع قرار داده و نشان می دهد که این گروه حاضر بوده مسئولیت حمله به شاهچراغ را به عهده بگیرد.

بعد از انتشار بیانیه خیلی ها پرسیدند این بیانیه کجا منتشر شده است؟ و اغلب اشاره آنها به این شبهه بود که “از آنجایی که ما نمی توانیم بیانیه را پیدا کنیم، تصویر منتشر شده جعلی است”! این ادعا نیز نادرست است. پایگاه خبری اعماق، سی‌ان‌ان، رویترز و یومیر، سایتی نیست که بتوان آن را به راحتی در وب پیدا کرد. ارائه دهندگان خدمات پشتیبانی وب سایت به طور مرتب آدرس گروه هایی را که خود مشکوک به فعالیت های تروریستی هستند از سرورهای خود حذف می کنند، بنابراین منطقی است که کاربران عادی نتوانند متن اظهارات Amaq را در عمق وب پیدا کنند. داعش برای برقراری ارتباط از شبکه پیچیده ای از کانال ها استفاده می کند که کاربران عادی نمی توانند به آنها دسترسی داشته باشند. اگر در جایی وارد کانالی شدید که فکر می‌کردید کانال ارتباطی داعش است، یا شخصی به شما گفت که وارد چنین کانالی شده است، مطمئن شوید که یا اشتباه می‌کنید یا در تله افتاده‌اید.

اما اگرها درباره بیانیه داعش از کجا می آیند؟

پس چگونه می توان با اطمینان گفت که بیانیه ای که در اینترنت یافت نمی شود توسط داعش منتشر شده است؟ داعش از روابط با افراد واقعی در فضای واقعی برای برقراری ارتباط استفاده می کند. علاوه بر این، سایت های معتبری وجود دارند که مطالب شبکه خبری اعماق را به صورت آینه ای منتشر می کنند. اگر مقاله ای توسط افرادی منتشر شود که به وضوح دسترسی واقعی دارند و همچنین سایت های آینه ای، می توان با اطمینان گفت که مقاله واقعاً عمیق است.

ادعای دیگری که مطرح شده در مورد زبان بیانیه داعش است. در عنوان بیانیه اعماق از عبارت “دولت اسلامی” استفاده شده است که برخی افراد را گمان کرده است که در این بیانیه آمده است “حمله به شاهچراغ توسط خود ایران انجام شده است”! این ترجمه دقیق نیست. داعش برای نامیدن خود از اصطلاح “دولت اسلامی” استفاده می کند. تیتر بیانیه داعش با عنوان «بهجم لعل دولت اسلامی» به معنای «حمله برای/ توسط دولت اسلامی» است.

ادعای دیگری که درباره متن بیانیه مطرح شده این است که این بیانیه منعکس کننده اظهارات مقامات امنیتی ایران است که در نورنیوز اعلام کردند این حمله توسط داعش انجام شده است. این ادعا نیز نادرست است. در متن این بیانیه به زبان فارسی آمده است: «منابع قلات برای امنیت محلی اعماق» یعنی «منابع امنیتی به خبرگزاری اعماق گفتند». عبارت موجود در متن «نکره» یا «ناشناس» است و اگر اشاره به خبر نورنیوز و ادعای مقامات ایرانی در انتساب این حمله به داعش بود، باید به صورت «قلات اللّه» نوشته می شد. – مشارالمیرانیه آمنیّین محل اعماق، و به جای «نکره» از عبارت «دانستن» استفاده شود. ممکن است از این نیز استفاده نشده باشد. ضمناً اگر بیانیه منتشر شده در اعماق نقل قولی از شخص یا جای دیگری بود، عنوان آن نقل قول و عنوان این مقاله به عنوان خبر نوشته می شد.

در ساعات گذشته بر اساس اطلاعاتی که از بازجویی های سعید امامی عامل قتل های زنجیره ای منتشر شده است، می گویند: «همانطور که سعید امامی گفته بود عملیات تروریستی سال 1352 در حرم مطهر امام رضا(ع) ع) کار وزارت اطلاعات بود پس عملیات شاهچراغ هم کار وزارت اطلاعات بود. جمهوری اسلامی است. آنچه در بازجویی های سعید امامی درباره عملیات بمب گذاری در حرم مطرح شد دقیق نیست و قابل اثبات نیست. شواهد بسیار بیشتری وجود دارد که ثابت کند بمب گذاری حرم رضوی توسط القاعده انجام شده است.

در سال 1386، در بمب گذاری دیگری در شیراز، مقامات رسمی ساعت ها و روزها تمام اتفاقات حسینیه شهدای شیراز را تکذیب کردند. تقریباً تا زمانی که جمشید شرمهد، سرکرده گروه تندر که ساعاتی پس از انفجار در حسینیه شهدا مسئولیت این عملیات را بر عهده گرفت، هیچکس در مورد آنچه که در سال 2007 در شیراز رخ داد، تروریستی بودن آن صحبت نکرد. عملیات انتشار ضد جاسوسی رسمی از طریق منابع رسمی در مورد یک حادثه تروریستی، عملیات “پرچم دروغین” نامیده می شود. در خصوص حادثه اخیر شیراز، عده ای گفتند از کجا معلوم که ادعای دست داشتن داعش در این حمله، عملیات پرچم دروغ دیگری نیست؟ این را نمی توان تایید کرد. اگرچه سابقه طولانی استقرار ضد جاسوسی در حملات تروریستی وجود دارد، اما عملیات پرچم دروغین نیاز به هماهنگی بسیار بیشتری دارد و در محیط تحت سلطه رسانه های اجتماعی، اجرای آن به روشی که در سال 1987 ممکن بود امکان پذیر نیست.

اما از کجا می‌دانید که داعش بلوف نمی‌خواند و حمله‌ای را که مستقیماً به آن مرتبط نیست، نمی‌داند تا قدرتش را بزرگ‌تر کند؟ کسانی که این ادعا را می کنند حداقل می پذیرند که گفته داعش درست است، اما در عین حال می گویند دلیلی وجود ندارد که داعش عملیاتی را که واقعاً هیچ ربطی به آنها نداشت، به نام خود پایان ندهد. البته نمی توان انکار کرد، اما این سوال نیز وجود دارد که اگر داعش به چنین چیزی علاقه دارد چرا حملات دیگری را به نام خود انجام نداده و فقط در این باره بیانیه صادر کرده است؟

گروهی دیگر می گویند آیا نمی توان تصور کرد که عملیات شیراز توسط «جیش العدل» در تلافی حادثه زاهدان انجام شده است؟ ما نمی توانیم این پیشنهاد را تایید یا رد کنیم، اما می دانیم که سابقه جیش العدل نشان می دهد که مسئولیت اقدامات خود را می پذیرد. در این مورد بیش از بیست و چهار ساعت از حمله می گذرد، اینکه جیش العدل هنوز بیانیه ای صادر نکرده است نشان می دهد که نمی توان مسئولیت این حمله را بر عهده آنها گذاشت.

تا زمانی که دلیلی برای رد مسئولیت داعش در این عملیات وجود نداشته باشد، این بیانیه را می توان به عنوان مدرکی برای انتساب این عملیات به داعش ارزیابی کرد. اما این گفته لزوماً به این معنا نیست که شخصی در یک اتاق فرماندهی فرد دیگری را تجهیز کرده و به او دستور داده که برود و مردم را در شاهچراغ تیراندازی کند. سناریوی احتمالی دیگر این است که یک گرگ تنها تصمیم گرفت عملیات خود را به داعش اختصاص دهد. در این مورد مقامات امنیتی مسئول گمانه زنی و تحقیق هستند.

اما اگرها درباره بیانیه داعش از کجا می آیند؟

در میان کسانی که انتساب عملیات شاهچراغ به داعش را زیر سوال می برند، برخی به انتشار پوستر عزاداری ساعتی قبل از شروع عملیات تروریستی شاهچراغ اشاره می کنند. عده ای می گویند اگر رسانه های جمهوری اسلامی دروغ نمی گویند چرا اول گفتند مهاجمان سه نفر بوده اند، بعد می گویند دو نفر بوده اند و در نهایت می گویند فقط یک نفر در این حمله دست داشته است. این ادعا که پوستر قبل از شروع عملیات منتشر شده است قابل بررسی نیست زیرا تصاویر منتشر شده در زمان انتشار پوستر به راحتی قابل جعل یا دستکاری هستند. به همین ترتیب، اینکه چرا تعداد مهاجمان در گزارش‌های اولیه با گزارش نهایی متفاوت بود، می‌توان به اشتباهات متعدد در اتاق‌های خبری پر از افراد غیرحرفه‌ای و بی‌تجربه اشاره کرد. اشتباهات در خبررسانی چیز تازه و عجیبی نیست و سابقه ای به اندازه استفاده از نیروهای غیر متخصص در مواقع بحران دارد. بر اساس این ادعاها، انتساب حمله شیراز به داعش قابل تردید نیست.

می توانید دست هایتان را روی گوش ها و چشم هایتان بگذارید و بگویید تصمیم گرفته ام گوش ندهم، ببینم و بپذیرم. با این حال، اگر بخواهیم بر اساس شواهد قضاوت کنیم، در حال حاضر دلیلی برای رد اظهارات داعش مبنی بر مسئولیت حمله شاهچراغ وجود ندارد.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا