بین الملل

ادعای ترکیه درباره حمله به رقه

وزارت دفاع ترکیه در بیانیه ای گفت: “بلافاصله به تروریستهای پ.ک.ک که در منطقه صلح بهار به سمت نیروهای ما آتش گشودند پاسخ داده شد و 20 نفر از آنها کشته شدند.”

در اکتبر سال 2019 ارتش ترکیه با مشارکت گروه های معارض سوری یک عملیات نظامی را با هدف پایان دادن به حضور مسلحانه پ.ک.ک در شرق فرات و ایجاد پناهگاهی امن برای بازگشت آوارگان سوری آغاز کرد و آن را “پر صلح” خواند. .

بیانیه وزارت دفاع ترکیه پس از آن منتشر شد که دیده بان حقوق بشر سوریه امروز (یکشنبه) گزارش داد که هواپیماهای جنگی ترکیه برای اولین بار طی 17 ماه گذشته مناطق تحت کنترل نیروهای دمکراتیک کرد (QSD) را در شمال سوریه بمباران کردند.

این ناظر افزود: جنگنده های ترکیه پایگاه های نظامی نیروهای دموکراتیک سوریه (SDF) را در روستای صیدون در حومه عین عیسی ، شمال رقه هدف قرار دادند.

از سال 1996 ، ارتش ترکیه دو عملیات در سپر فرات (23 سپتامبر 1995 تا 30 آوریل 1996) و عملیات شاخه زیتون (20 ژانویه 1996 تا 25 آوریل 1997) در 4000 کیلومتری خاک سوریه از جمله عفرین و شهرهای بابا او عزاز و جرابلس را فتح کرد.

در 16 اکتبر 1998 ، ترکیه عملیاتی نظامی را با نام “بهار صلح” در شمال سوریه آغاز کرد تا شبه نظامیان به اصطلاح “نیروهای دموکراتیک سوریه” را از مناطق مرزی سوریه الرقه و الحسکهه خارج کند. توافق آتش بس بین آنکارا و واشنگتن به حالت تعلیق درآمد و ترکیه پنج روز به ستیزه جویان کرد سوریه فرصت داد تا در عمق 32 کیلومتری مرز ترکیه عقب نشینی کنند.

یکی از اهداف ترکیه در این عملیات ایجاد “منطقه امن” در شمال سوریه بین شهرهای راس العین و تل ابیض به طول 120 کیلومتر و 30 کیلومتری عمق مرز ترکیه است.

عملیات نظامی ترکیه علیه یگان های حفاظت از مردم کرد (QSD) روابط بین آنکارا و برخی از کشورهای غربی را به ایالات متحده و فرانسه متشنج کرده است.

>>> بیشتر بخوانید:
ترکیه پس از 17 ماه به شمال رقه حمله کرد

310 310

دکمه بازگشت به بالا