اجتماعی

آغاز تولید انبوه واکسن کرونا در شرکت برکت/دسترسی به واکسن کرونای ایرانی تا خرداد

معاون کمیته راهبری اجرای برنامه جامع علمی اعلام کرد: پیش بینی می شود تا ماه مه و ژوئن 1400 25 میلیون دوز واکسن کرونا ایرانی تولید داخل داشته باشیم.

به گزارش یومیر منصور کبگانیان امروز در حاشیه سیصد و چهارمین جلسه هیئت راهبری شورای عالی انقلاب فرهنگی در جمع خبرنگاران با بیان اینکه دستور کار اصلی این جلسه بررسی اوضاع و چالش های تولید و خرید واکسن کرونا است ، افزود: امام (ره) ، موسسات واکسیناسیون مانند رازی و پاستور ، آکادمی علوم پزشکی و محققان در این زمینه برگزار شد.

وی با اشاره به موضوع این جلسه گفت: تولید و خرید واکسن کرونا موضوع جلسه بود و در مورد هر یک از روش ها (خرید و تولید داخل واکسن) نظراتی داده شد.

کبگانیان ادامه داد: “اولین موضوعی که در این جلسه ارائه شد ، خرید واکسن از چند کشور نبود که برای حمایت از سلامت مردم ایران انجام می شود. زیرا برخی از واکسن های تولید شده در جهان به اشکال ناشناخته هستند.

معاون نقشه جامع علمی کشور با تأکید بر لزوم حمایت از تولید ملی واکسن کرونا و این یکی از مسئولیت های نقشه جامع علمی کشور است ، ادامه داد: بنابراین به دلیل فشار برای تولید واکسن کرونا ، تولید این واکسن از چند سال به یک سال کاهش یافته است ، در حالی که تولید واکسن هایی مانند ابولا 20 سال و برخی از بیماری های عفونی 15 سال به طول انجامیده است.

به گفته وی ، سازمان های تأیید و نظارت به دلیل شرایط اضطراری به سرعت مراحل تولید واکسن را طی کردند ، اما برخی از کشورها مانند عربستان سعودی مجوز ملی را صادر کرده اند که جای سوال دارد.

کبگانیان با گفتن آن 9 شرکت ایرانی 6 نوع واکسن را در 4 سیستم عامل تولید می کنندوی گفت: “ایران از همه فن آوری ها و سیستم عامل های واکسن برخوردار است ، برخی از آنها در مارس 1999 و برخی دیگر در ژوئن سال آینده در برخی مراحل انجام می شوند.”

به گفته وی ، واکسن های تولید شده در کشور بر اساس چهار سیستم عامل “ویروس کشته شده” ، “ناقل ویروسی” ، “mRNA” و “پروتئین نوترکیب” ساخته شده اند.

وی گفت: یکی از سیستم عامل ها mRNA است که از تمام ابعاد این نوع واکسن اطلاع ندارد و Pfizer این واکسن را تولید کرده است اما هنوز همه ابعاد این پلتفرم مشخص نیست.

به گفته وی ، این واکسن بر اساس یک بستر نوترکیب و با همکاری کوبا توسط محققان ایرانی تولید می شود.

کبگانیان افزود: انتظار می رود اگر مراحل را طی کنیم ، نه تنها واکسن های رقابتی برای بخش خصوصی خواهیم داشت ، بلکه به طور کلی تولیدکنندگان دارو با فناوری های جدید در کشور ظهور می کنند.

وی افزود: تولید دارو با فناوری سنتی بوده است اما در این مدت مباحث مربوط به تولید دارو با فناوری “منفرد” مطرح شده است.

کابگانیان یکی از نتایج تولید واکسن ویروس کرونا در کشور به عنوان فعالیت در بخش خصوصی همراه با بخش دولتی در نظر گرفته می شود و گفت: “در 6 ماه آینده ما نه تنها واکسن از بخش خصوصی خواهیم داشت بلکه بخش عمومی.

وی با اشاره به گلوگاه جدی در تولید واکسن کرونا در کشور ، افزود: یکی از گلوگاه های جدی ما اجرای مراحل بالینی و فازهای حیوانی است که به خوبی پیش می رود و نگرانی ما در این جلسه رفتن به تولید انبوه و صنعت از 1 تا 2 میلیون دوز بالاتر. ” این موضوعات در این جلسه برجسته شد.

کبگانیان یکی دیگر از چالش های محققان در تولید واکسن کرونا را دسترسی به تجهیزات عنوان کرد و افزود: با توجه به اعمال تحریم ها علیه این کشور توسط برخی کشورهای متخاصم ، ما به برخی واحدها دسترسی نداشتیم اما این تحریم ها شرکتهای دانش بنیان را برای ورود به این موضوع به دست آوردند. “

وی با تأکید بر اینکه اکنون در تهیه تجهیزات برای تولید واکسن مشکلی نداریم ، گفت: گزارشی در این زمینه از سوی م Instituteسسه برکت اعلام شد که تولید انبوه واکسن ها را با استفاده از دستگاه های داخلی در چند روز گذشته آغاز کردند. “

کبگانیان با بیان اینکه خریدهای پرخطر به نفع کشور نیست ، خاطرنشان کرد: تحویل 16.8 میلیون دوز کواکس یکی از این برنامه ها است و شرط خرید این است که براساس پلتفرم Pfizer صورت نگیرد.

وی افزود: پیش بینی می شود تا ماه های مه و ژوئن 25 میلیون دوز واکسن کرونا ایرانی تولید داخل داشته باشیم.

وی افزود: علاوه بر خرید 16.8 میلیون دوز ، 25.5 میلیون دوز واردات از شرکت دیگری غیر مبتنی بر بستر Pfizer صورت می گیرد که در سنین مختلف پوشش خوبی خواهد داشت.

معاون ستاد نقشه علمی جامع کشور افزود: انواع این واکسن برای سنین مختلف و زمینه های مختلف توصیه می شود.

کبگانیان با بیان اینکه این جلسه چهار تصمیم داشت ، گفت: اولین تصمیم در مورد پارلمان و دولت از تولید واکسن آگاه هستند برای این منظور باید اعتبار ویژه ای در نظر گرفته شود.

معاون نقشه جامع علمی کشور گفت: حمایت صندوق نوآوری و شکوفایی از مرحله سوم انسانی یکی دیگر از تصمیمات ما در این جلسه بود.

وی با اشاره به تصمیم سوم این نشست گفت: انجام کارهای تحقیقاتی در زمینه تولید و تولید ویروس های صنعتی و بررسی خطرات آن برای آینده بشریت به مرکز همکاری های توسعه واگذار شد.

وی افزود که همچنین تصمیم گرفته شد که مرکز گزارش این تحقیق را ظرف سه ماه آینده به ما اعلام کند.

کبگانیان گفت: البته مطالعاتی در این زمینه انجام شده است اما ما به این مطالعات اعتماد نداریم و باید بیشتر بررسی شود.

وی ادامه داد: تصمیم چهارم این نشست پیوست رسانه ای است و به نظر می رسد برخی اخبار رسانه های داخلی و حملات رسانه ای در زمینه تولید ، خرید ، عدم خرید واکسن وجود دارد که برای تولید و خرید Covid نیاز به یک رسانه پیوست است. واکسن. ” فهمیدم.

به گفته معاون نقشه جامع علمی کشور ، تهیه سند رسانه به ستاد فنی فرهنگی شورای عالی انقلاب فرهنگی سپرده شده است که مورد تأیید این ستاد قرار خواهد گرفت و این سند می تواند مورد استناد و استفاده ستاد قرار گیرد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا