حوادث

ایران امکان انتخاب و خرید واکسن کرونا از ۱۸ شرکت معتبر را دارد

گزیده ها:

به تازگی و به دنبال اعلام تولید واکسن Covid-19 توسط شرکت آمریکایی Pfizer ، خبر ناتوانی ایران در خرید این واکسن در شبکه های اجتماعی منتشر شد ؛ طبق این اخبار ، حتی اگر دو دوز واکسن Pfizer کمتر از 20 دلار قیمت داشته باشد ، ایران قادر به خرید آن نیست.

به گفته مرکز مبارزه با آزار و اذیت اینترنتی ، بیشتر این اخبار با سوusing استفاده از مصاحبه با دکتر منتشر می شود. مردانی ، عضو کمیته علمی ستاد مبارزه با کرونا ، با اهداف و توجیهات مغرضانه ، در حالی که دکتر گفته های مردانی فقط درمورد نخریدن واکسن از Pfizer است. وی هرگز نگفته است که ایران واکسن کرونا را وارد نخواهد کرد.

به گفته دکتر مردانی ، چندین واکسن مشابه وجود دارد ، از جمله واکسن آکسفورد ، که دارای اثرات و کیفیت مشابه واکسن Pfizer هستند و ارزان ترند.

در نتیجه ، مطالعات مرکز شایعات سایبری نشان می دهد که برخلاف ادعای موجود در فضای مجازی مبنی بر اینکه قیمت واکسن Pfizer کمتر از 20 دلار است ، دو دوز واکسن 40 دلار در مقایسه با واکسن 4 دلاری است. آکسفورد بسیار گران است.

فرصت خرید از 18 شرکت معتبر

از سوی دیگر ، به گفته معاون وزیر بهداشت در مورد خرید واکسن بیماری کرونا از Pfizer ، “جمهوری اسلامی ایران در کنسرسیومی است که توسط سازمان بهداشت جهانی و 18 شرکت معتبر تشکیل شده است که واکسن های آنها توسط سازمان بهداشت جهانی تأیید شده است.” کشورهای عضو کنسرسیوم ، باید تحویل داده شود و ما بخشی از این کنسرسیوم هستیم و انتخاب خود را از این شرکت ها انجام خواهیم داد. “

ایرج حریرچی ، معاون وزیر بهداشت گفت: جمهوری اسلامی و وزارت بهداشت اقدامات لازم را انجام داده اند. ما در کنسرسیوم سازمان بهداشت جهانی هستیم و از واکسن های مصوب استفاده خواهیم کرد.

حریرچی ادامه داد: Pfizer یکی از 18 شرکتی است که می توانیم از آن انتخاب و خریداری کنیم و هنوز هیچ کشوری انتخاب نکرده است که از کدام نمونه کارها استفاده کنیم و می توانیم آنچه را که به نفع مردم است انتخاب و خریداری کنیم.

پیش خرید واکسن از Cox

خبر دیگری با استناد به نمودار در سایت اکونومیست در شبکه های اجتماعی منتشر شد و ادعا کرد ایران برخلاف وزارت بهداشت واکسن سفارش نداده است.

مطالعه انجام شده در مرکز مبارزه با آزار و اذیت اینترنتی نشان داد که سیما سادات لاری ، سخنگوی وزارت بهداشت ، درباره خرید واکسن از Cowx گفت: جلو از قبل ، که انجام می شود.

لاری افزود: در میان 180 کشور قفقاز ، برخی از کشورها ضعیف و متوسط ​​هستند و بیشتر آنها اروپایی هستند. در همان زمان ، 84 کشور وجود دارد که پول پرداخت می کنند و ما یکی از آنها هستیم ، اما ایالات متحده یکی از آنها نیست. پیش پرداخت در حدود 52 میلیون دلار در حال انجام است. در هر صورت ، ما در مبادله ارز مشکلاتی داریم ، اما رئیس جمهور بر این اصرار دارد. البته مقدار واکسنی که از این طریق خریداری می کنیم می تواند تقریباً 10٪ از جمعیت ما را پوشش دهد.

برخی سفارشات در سایتهایی مانند اکونومیست ذکر نشده اند

به گفته لاری ، ایران 10 درصد واکسن مورد نیاز خود را با عضویت در COOKS دریافت می کند و 10 درصد از شرکت های خصوصی در کشورهای دیگر از جمله هند خریداری می شود که در سایت هایی مانند اکونومیست ذکر نشده است.
بنابراین ، طبق گفته سیما لاری ، اگرچه ایران این واکسن را خریداری کرده است ، اما در مرحله خرید آن است و مراحل آن هنوز تکمیل نشده است.

چه اتفاقی برای واکسن داخلی افتاد؟

لری با تأکید بر اینکه فرآیند تولید واکسن زمان بر است ، گفت: فقط واردات واکسن کافی نیست و 80 درصد باقیمانده با استفاده از واکسن تولید داخل واکسینه می شود که قرار است در اکتبر 1400 راه اندازی شود.

دکمه بازگشت به بالا