اجتماعی

واکسن پاستوکووک؛ دُز یادآور همه انواع واکسن‌ها/ امکان تزریق برای کودکان بالای ۷ سال

رئیس مرکز تحقیقات بیماری های نوپدید و بازپدید انستیتو پاستور ایران با بیان اینکه واکسن پاستوروکوک به عنوان واکسن تقویت کننده در برابر ویروس عامل کووید 19 مصونیت موثر و پایدار ایجاد می کند، گفت: خوشبختانه مجوز این واکسن وجود دارد. برای استفاده از واکسن پاستوروکوک به عنوان دوز تقویت کننده تمامی واکسن ها در حال حاضر موجود است. مورد استفاده شده در کشور به دانشگاه های علوم پزشکی کشور اعلام شده است.

دکتر. احسان مصطفوی در گفت وگو با یومیر. وی واکسن پاستوکوکی را یک واکسن تقویت کننده بسیار موثر برای تمامی واکسن های مورد استفاده در کشور دانست و گفت: بررسی ها نشان داده واکسن پاستوکوکی تولید شده در انستیتو پاستور ایران که دارای پلت فرم پروتئین نوترکیب است، ایمن و بسیار مناسب است. بالا در آزمایشات بالینی موثر است. نشان داده شده است که به عنوان یک واکسن تقویت کننده، ایمنی موثر و پایداری در برابر ویروسی که باعث کووید-19 می شود، ایجاد می کند.

وی افزود: طبق بررسی های انجام شده واکسن پاستوکوک از ابتدای تیرماه به عنوان دوز تقویت کننده اول و دوم کلیه واکسن های مصرفی کشور مورد تایید سازمان غذا و دارو قرار گرفت و به عنوان اولین در مراکز واکسیناسیون مورد استفاده قرار گرفت. . یا سایر واکسن های تقویت کننده در کشور. در حال حاضر در سراسر کشور استفاده می شود. لازم به ذکر است که واکسن پاستوکوکی پلاس در حال حاضر به میزان محدود و به عنوان نوبت سوم توسط افرادی که دو دوز اول واکسن پاستوکوک خود را دریافت کرده اند استفاده می شود.

مصطفوی ادامه داد: در بررسی های انجام شده در کشور مشخص شده است که میانگین آنتی بادی پس از دریافت دوز تقویت کننده واکسن پاستوکوکی در دریافت کنندگان دو نوبت اول واکسن سینوفارم بیش از 20 برابر بیشتر از افراد دریافت کننده بوده است. دوز تقویت کننده واکسن سینوفارم در این مطالعه، درصد تبدیل سرمی (افزایش 4 برابری آنتی بادی در مقایسه با سطح پایه) آنتی بادی در دریافت کنندگان دوز تقویت کننده پاستوکوکی بیش از 3 برابر بیشتر از گروه واکسن سینوفارم بود. در مطالعه دیگری که بر روی داوطلبانی که دو دوز اول واکسن AstraZeneca را دریافت کردند، همچنین نشان داده شد که افزایش تیتر آنتی بادی در گروه دریافت کننده واکسن کووید-19 تولید شده توسط انستیتو پاستور ایران بیش از دو برابر گروه دریافت کننده بوده است. واکسن AstraZeneca
وی گفت: همچنین نتایج ارزیابی پایداری ایمنی در انسان‌هایی که 3 دوز از واکسن‌های تولیدی انستیتو پاستور ایران را دریافت کرده‌اند نشان می‌دهد که پس از گذشت شش ماه از تزریق نوبت سوم، پاسخ ایمنی قابل قبولی همچنان در دریافت‌کنندگان حفظ شده است. .
رئیس مرکز تحقیقات بیماری‌های نوظهور و بازپدید انستیتو پاستور ایران تاکید کرد: این مطالعات نشان داده است که اثربخشی واکسن‌های کووید-۱۹ تولید مشترک انستیتو پاستور ایران و انستیتو فینلی کوبا به عنوان یک دوز یادآوری با تحریک سیستم ایمنی به میزان قابل توجهی از واکسن ها بیشتر است. یادآور سینوفارم و آسترازنکا است. در این مطالعات همچنین مشخص شد که اثربخشی دوز تقویت کننده واکسن پاستوروکوک و پاستوروکوک پلاس مشابه است و هیچ عارضه جانبی خاصی پس از تزریق آنها گزارش نشده است.

واکسن پاستوکوک می تواند دوز یادآوری انواع واکسن ها

مصطفوی با بیان اینکه خوشبختانه مجوز استفاده از واکسن پاستوکوک به عنوان دوز یادآوری تمامی واکسن های مصرفی کشور به دانشگاه های علوم پزشکی کشور ابلاغ شده است، گفت: بنابراین با در دسترس بودن این واکسن در سراسر کشور هموطنان ممکن است واکسنی را با اثر مناسب و ایمن Inject به عنوان سومین یا چهارمین دوز تقویت کننده دریافت کنند.

وی بیان کرد: لازم به ذکر است که پلت فرم مشترک واکسن انستیتو پاستور ایران و انستیتو فینلی کوبا یک پروتئین نوترکیب است. ساختار نوترکیب این واکسن که به توکسوئید کزاز کونژوگه شده و در کوبا «سوبرانا» و در ایران «پاستکوواک» نامیده می شود، ایمنی زایی این واکسن را افزایش داده است. نتایج مطالعات انجام شده بر روی این واکسن در هشت مقاله علمی در مجلات معتبر بین المللی به چاپ رسیده است.

پیشگیری 95 درصدی از پاستوکوک از اشکال شدید کرونا و بستری شدن در بیمارستان

مصطفوی ادامه داد: در کارآزمایی بالینی فاز 3 این واکسن در ایران، اثربخشی واکسن در اشکال علامتی حدود 66 درصد و در پیشگیری از اشکال شدید و بستری بیش از 95 درصد بود. عوارض موضعی مانند درد و التهاب در محل تزریق شایع ترین عوارض گزارش شده پس از تزریق این واکسن بوده است.

امکان تزریق واکسن پاستوکوک در کودکان بالای 7 سال

وی با بیان اینکه کارآزمایی بالینی این واکسن در کوبا نیز بر روی کودکان انجام شد، گفت: این بررسی ها نشان داد که پس از دو نوبت واکسن، تیتر آنتی بادی در 99 درصد کودکان 3 تا 11 سال و 93 سال چهار برابر افزایش یافت. % در کودکان 12 تا 18 سال وجود داشت. در حال حاضر تمامی کودکان بالای 7 سال علاوه بر بزرگسالان نیز می توانند این واکسن را تزریق کنند.

تحویل 14 میلیون واکسن پاستوکوک به وزارت بهداشت؛ هنوز

مصطفوی با بیان اینکه بیش از 14 میلیون دوز از این واکسن تحویل وزارت بهداشت شده است، گفت: بر اساس استانداردهای ملی و بین المللی مجوز ادامه استفاده از واکسن صادر می شود. با تایید سازمان غذا و دارو مانند سایر واکسن ها اقداماتی انجام شده و مجوز ادامه استفاده در مورد واکسن پاستوکوک صادر شده است. همچنین بیش از دو میلیون دوز واکسن تولید شده که در انبارهای معاونت تولید انستیتو پاستور ایران موجود است که در صورت نیاز به معاونت بهداشتی تحویل داده می شود.

آماده سازی انستیتو پاستور برای تولید ماهیانه 3 تا 4 میلیون دوز واکسن پاستوکوکی

وی گفت: همچنین آمادگی داریم ماهانه حدود سه تا چهار میلیون دوز از این واکسن را تولید کنیم که طبق نیاز وزارت بهداشت با برنامه ریزی های لازم از پاییز امسال تحویل می شود. محققان این مجموعه با تمام توان و بر اساس استانداردهای ملی و بین المللی تلاش می کنند تا با تهیه یک واکسن موثر و کم خطر از نگرانی مردم بکاهند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا