اجتماعی

دستورالعمل سازمان جهانی بهداشت برای تزریق واکسن کرونا

متخصصان و پزشکان می توانند به بهترین وجه مردم را در مورد نیاز به واکسن و زمان مناسب برای واکسیناسیون آگاه کنند و شرایط بسیار کمی وجود دارد که مانع از واکسیناسیون فرد شود.

به گزارش یومیر ، بر اساس شواهد موجود ، افرادی که سابقه واکنش های آلرژیک شدید به هر یک از اجزای واکسن کووید -19 دارند ، باید به طور کلی از برنامه واکسیناسیون حذف شوند تا از عوارض جانبی احتمالی جلوگیری شود.

طبق دستورالعمل های سازمان بهداشت جهانی ، اگر در حال حاضر بیمار هستید یا علائم بیماری کووید -19 دارید ، ممکن است بعد از ناپدید شدن اولین علائم واکسینه شوید.

کارشناسان همچنین تأکید می کنند که در زمان ارجاع واکسن ، واکسیناسیون از گیرنده می خواهد 15 تا 30 دقیقه در محل منتظر بماند و سپس مرکز واکسیناسیون را ترک کند. این به این دلیل است که کارکنان مرکز بهداشت می توانند هرگونه واکنش احتمالی و غیر منتظره پس از واکسیناسیون را بررسی کنند.

واکسن کووید -19 ، مانند هر واکسن دیگر ، می تواند عوارض جانبی خفیف تا متوسط ​​ایجاد کند. عوارض جانبی شایع پس از واکسیناسیون نشان می دهد که بدن در برابر ویروس کرونا ایمن سازی می شود.

تب پایین یا درد یا قرمزی در محل تزریق ، خستگی ، سردرد و درد مفاصل از عوارض جانبی واکسن است. اینها معمولاً پس از چند روز ناپدید می شوند. در صورت افزایش قرمزی یا درد (درد) در محل تزریق پس از 24 ساعت یا عدم عوارض جانبی پس از چند روز ، با پزشک تماس بگیرید.

به گفته این سازمان ، برخی از واکسن های کروناویروس در دو دوز هستند و دوز دوم نیاز به تزریق دارد. واکسن های دو دوز اولین دوز آنتی ژن ها – پروتئین هایی که باعث تشکیل آنتی بادی ها می شوند – را به سیستم ایمنی می رسانند. دوز دوم به عنوان تقویت کننده عمل می کند و تضمین می کند که سیستم ایمنی بدن در صورت تماس مجدد با ویروس واکنش نشان می دهد.

در صورت بروز واکنش آلرژیک شدید به اولین دوز واکسن کووید -19 ، سایر دوزهای واکسن نباید تجویز شود. با این حال ، بسیار نادر است که واکنشهای جدی به واکسن مستقیماً ناشی از آن باشد.

همچنین در مورد این سوال که آیا نوع غذا و نوشیدنی مصرف شده یک تا دو روز پس از واکسیناسیون در فرایند ایمن سازی متفاوت است؟ کارشناسان معتقدند که اثربخشی واکسن بستگی به غذا یا نوشیدنی قبل یا بعد از تزریق واکسن ندارد.

نکته دیگر این است که مصرف داروهای مسکن مانند استامینوفن قبل از واکسن برای جلوگیری از عوارض جانبی توصیه نمی شود زیرا مشخص نیست که چگونه مسکن ها می توانند بر عملکرد واکسن تأثیر بگذارند. با این حال ، اگر بعد از واکسیناسیون عوارض جانبی مانند درد ، تب ، سردرد یا درد عضلانی را تجربه کردید ، می توانید از استامینوفن یا سایر مسکن ها استفاده کنید.

همچنین ، در پاسخ به شبهه برخی از افرادی که به دلیل گزارش لخته شدن خون پس از واکسیناسیون در تعداد کمی از دریافت کنندگان ، معتقدند که لازم است قبل از واکسیناسیون ، داروهای رقیق کننده خون مصرف شود ، کارشناسان تأکید می کنند که اینطور نیست. توصیه نمی شود مگر اینکه پزشک این نوع قرص را برای بیماری فعلی شما تجویز کند. کارشناسان تأکید می کنند که واکسن کووید -19 برای افرادی که از داروهای رقیق کننده خون استفاده می کنند بی خطر است ، اما قبل از تزریق واکسن باید به واکسیناسیون اطلاع دهید و او را از نوع دارویی که مصرف می کنید مطلع کنید.

به گفته سازمان بهداشت جهانی ، کارشناسان همچنین توصیه می کنند حتی در صورت ابتلا به کووید -19 واکسینه شوید. مصونیتی که فرد از این بیماری دریافت می کند در افراد مختلف متفاوت است و در عین حال مشخص نیست که یک مصونیت طبیعی چقدر می تواند دوام بیاورد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا