اجتماعی

تعیین سکانس ژنی ویروس مسافران هندی تا ساعاتی دیگر/تولید انبوه واکسن ایرانی کرونا از مرداد

سخنگوی ستاد ملی کرونا ضمن تشریح روند بیماری در کشور ، تولید انبوه واکسن کرونا ایرانی را از آگوست سال جاری اعلام کرد.

به گزارش یومیر ، دکتر علیرضا رئیسی: “در جلسه امروز در ستاد ملی ، مروری داشتیم بر اوضاع بیماری در جهان.” اوضاع در جهان خوب نیست و جهش های مکرر ویروس وجود دارد و می بینیم که هند و سیستم بهداشتی درمانی آن از هم پاشیده اند به طوری که بزرگترین مشکل آنها این است که جایی برای بیماران و حتی اجساد ندارند. ویروس کرونا بسیار مسری است و جهش های زیادی داشته است.

وی افزود: امروز همه کارمندان در بحث سفارشات و بازارها نکاتی داشتند و ما از این بازرگانان و صاحبان مغازه ها که 14 ماه با ما بوده اند و Qapanban را مشاهده کرده اند سپاسگزاریم ، اگرچه ممکن است مکان هایی داشته باشیم که از پروتکل پیروی نکنند ، اما بیشتر سفارشات دنبال می شود. گاهی اوقات در یک شهر همه سفارشات انجام می شود ، اما همه تلاش ها با برگزاری یک بار عروسی یا عزاداری به یکباره هدر می رود.

رئیسی ادامه داد: امروز تصویب شد که از اول اردیبهشت تا 10 اردیبهشت اجرای چک های برگشتی بازاریان متوقف شود و تسویه مالیات به خرداد موکول شد. گرچه این اقدامات ممکن است خیلی چشمگیر نباشد ، این ثروت امروز ما است. تصمیم دیگر مربوط به واکسیناسیون از خارج از کشور بود و امروز خوشبختانه تصمیمی برای تسهیل خرید واکسن های خارجی گرفتیم. ما همچنین در مورد واکسن داخلی بسیار امیدوار هستیم. در مورد سیستم واکسیناسیون وزارت بهداشت ، همه دستگاه ها موظف به همکاری با ما بودند. تعطیلاتی که پر از پیچیدگی باشد نه سرگرم کننده است و نه لذت بخش

وی در رابطه با انطباق با پروتکل های بهداشتی گفت: پروتکل ها در چهار محور طراحی شده اند که یکی از آنها بحث ترافیک است ، به طوری که پلاک های غیربومی به شهرهای قرمز و نارنجی نروند اما ما هنوز تخلفات داریم و “بیش از 300،000 بازدید در هفته گذشته انجام شده است. متأسفانه هنوز 37٪ از مردم ماسک ندارند. ما همچنین از اماکن ورزشی و باشگاه ها شکایت داریم زیرا پروتکل ها در آنجا بسیار کم است و آنها در حالی که در شهر قرمز و نارنجی باز نمی شوند فعال هستند. برای مقابله با اپیدمی پروتکل را دنبال کنید. با وجود وزن ما ، 40٪ از فضاهای داخلی هنوز تهویه کافی ندارند. سوپرمارکت ها و فروشگاه های مواد غذایی نیز یکی از بدترین مکان ها برای پیروی از پروتکل ها هستند. نانوایی ها همیشه Ztbeh Ik داشته اند ، اما اکنون سوپرمارکت ها و فروشگاه های مواد غذایی در مقابل نانوایی ها هستند. در کل ، مطابقت با پروتکل ها باید بیش از 90٪ باشد تا از کنترل بیماری اطمینان حاصل شود.

رئیسی با اشاره به ایمنی زایی تزریق واکسن گفت: ما یک مصونیت فردی و یک مصونیت جنسیتی داریم. هنگامی که فردی دوز واکسن سیب دریافت می کند ، سطح ایمنی بدن او پس از 3 هفته کمی افزایش می یابد و پس از دوز دوم واکسن جدید ، اثر اصلی واکسن مشخص می شود که هیچ واکسنی در جهان 100٪ موثر نیست و بهترین واکسن ها تا 90٪ موثر هستند. فردی که 2 دوز واکسن زده است اما از هر 100 نفر 10 واکسینه شده 10 نفر ممکن است بیماری خفیف داشته باشد و ناقل آن باشد. اما آیا واکسن در برابر ویروس جهش یافته نیز موثر است؟ حتی اگر تصور کنیم اکنون کل کشور واکسینه شده است ، ما هنوز هم باید ماسک بزنیم.

وی افزود: در هر نمودار اپیدمی یک بازو و یک بازو رو به پایین داریم ، اما با توجه به ویروس انگلیسی نمی دانستیم که پایان این روند صعودی کجاست زیرا روند آسانسور داشتیم. روزانه 250،000 تا 300،000 نفر از خدمات سطح و مراکز سرپایی ما بازدید می کنند ، که سطح بسیار قدرتمندی است که اگر هند امروز در آن سقوط کند ، به دلیل فقدان چنین سیستم بهداشتی است. پس از اقدامات مهم ، اوج بیماری را پیدا کرده ایم که دو برابر قله سوم است. ما اکنون از بالای آن عبور می کنیم ، اما تا فروپاشی وضعیت فاصله زیادی وجود دارد. در این مرحله ، اگر دقیقاً به پروتکل ها پایبند باشیم ، باید شتاب نزول را نیز تسریع کنیم ، زیرا اگر شتاب کاهش یابد ، روند می تواند سینوسی باشد. یک بار در جنوب خوزستان یک قله طولانی داشتیم و سپس سقوط کردیم ، اما ناگهان شهرهای دیگر استان درگیر شدند و تجربه اوج تکرار شد. اکنون ورودی بیمارستان ها همان خروج از بیمارستان ها است که نشانه خوبی است. همچنین 15 استان روند نزولی دارند ، 10 استان به بالاترین سطح رسیده اند ، اما 5 استان از جمله تهران نزدیک به بالاترین سطح هستند.

وی افزود: بعد از این همه مدت ، رفتار ویروس برای ما روشن شده است. اقدامات خوبی انجام شده است ، اما هنوز 198 شهر سرخ داریم. در مجموع ، پیش بینی می کنیم تعداد شهرهای قرمز و نارنجی در هفته های آینده. “مازندران – استان آخرین استانی بود که قله سوم را تجربه کرد ، اما ناگهان با ویروس انگلیسی وارد قله چهارم بیماری شد ، بنابراین نباید از آن غافل شویم. ما در برابر ویروس جهش یافته انگلیسی کار خوبی انجام دادیم ، و این بزرگترین سیستمهای بهداشتی دنیا را به زانو در آورد ، اما در درب بیمارستان بیماری باقی نمانده بود که نشان دهنده همکاری بین همه بخشها بود.

وی گفت: “ویروس آفریقای جنوبی بسیار رایج است.” بعد از یک سال زندگی ، ویروس به طور معمول جهش یافته و در برابر دارو مقاوم می شود. از طرف دیگر ویروس از نژادی به نژاد دیگر منتقل می شود و جهش می یابد. حتی با وجود واکسن ، ویروس سعی دارد سیستم ایمنی بدن را دور بزند ، کاری که ویروس آفریقایی انجام می دهد. پس از شناسایی ویروس و ژنوم آن ، می توان واکسنی را تغییر داد که اثر آن را تغییر ندهد. بنابراین ، چندین مورد ویروس آفریقای جنوبی در قسمت جنوبی کشور ما شناخته شده است. ما همچنین برخی از افراد ویروس کرونا مثبت هند را داشتیم که منتظر نتیجه آزمایش توالی خود بودند تا پایان امشب برای تعیین اینکه آیا ویروس هند به کشور رسیده است یا خیر. مردم لازم نیست زیاد نگران باشند ، آنها فقط باید پروتکل ها را با جدیت بیشتری دنبال کنند.

وی درباره پروتکل های بهداشتی در شب قدر اظهار داشت: در این مدت یکی از نکاتی که پروتکل ها را بسیار رعایت می کرد نماز جمعه و جماعت بود. برای آن شب ها ، در شهرهای زرد و آبی می توانند مراسم را در داخل خانه و با جمعیت مناسب برگزار كنند و پروتكل را رعایت كنند و در شهرهای قرمز و نارنجی ، این مراسم باید در فضای باز و با فاصله برگزار شود.
وی درباره وضعیت بیمارستان ها گفت: به دلیل اینکه ما پیک را تازه رد کرده ایم ، بیمارستان ها هنوز پر از بیمار هستند و بیمارانی را که حاد نیستند قبول نمی کنیم. در اوج بیماری اوج سوم ، در یک روز 23000 بیمار بستری داشتیم ، در حالی که در این اوج به 50000 بیمار در روز رسیدیم. در گام پنجم برنامه شهید سلیمانی ، تشخیص و پیگیری خوبی انجام شد. از طرف دیگر ، درمان سرپایی نیز گام مهم دیگری برای ما بود ، به طوری که فرد در مراحل اولیه بیماری تحت درمان قرار گرفت و نیازی به بستری شدن در بیمارستان نداشت و نتایج این پروژه عالی بود.

رئیسی درباره واکسن کرونا گفت: ما در این مورد تحت فشار هستیم زیرا نه تنها با کشور خود و مشکلات تحریم مشکل نداریم ، بلکه به دلیل کمبود واکسن در جهان و عدم تأمین واکسن نیز هستیم. ما 16.8 میلیون دوز از سبد واکسن را خریداری کردیم ، اما حدود 700000 دوز واکسن به ما تحویل داده شد. ما مرحله 1 واکسیناسیون را شامل کارکنان مراقبت های بهداشتی به اتمام رسانده ایم و می توانم با اطمینان بگویم که هیچ پزشک یا پرستاری در کشور وجود ندارد که در لیست باشد و واکسن دریافت نکرده باشد و بیش از 90٪ از افراد مرحله اول را دریافت کرده اند. واکسن در مرحله دوم ، واکسیناسیون گروه سنی 80 سال به بالا را شروع کردیم و یک میلیون و 147 هزار سالمند بالای 80 سال داریم و واکسیناسیون آنها را شروع کردیم و فکر می کنم این مرحله تا پایان هفته جاری به پایان برسد. و هفته آینده ، فاز 75 تا 80. ما سال را شروع می کنیم.

وی گفت: ما فرد مسن را بدون واکسن رها نمی کنیم. ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی و متخصصان مراقبت های بهداشتی اطلاعاتی از افراد تحت پوشش خود دارند اما با این وجود ، ثبت نام نیز با ما کار می کند تا هیچ کس از دست نرود. اگر 80 سال تا پایان هفته باقی مانده باشد که ما با او تماس نگرفتیم ، آنها می توانند وارد سیستم salamat.gov.ir شوند و با ثبت کد ملی ، تاریخ تولد و شماره تلفن منتظر تماس ما باشند. واکسیناسیون با ماسالا انجام می شود تا از ازدحام جمعیت در یک دبیرستان بزرگ جلوگیری کند. پیش بینی ما پایان مرحله دوم واکسیناسیون تا پایان ماه ژوئن است. حدود 8 میلیون و 200 هزار سالمند داریم که واکسن را به موقع دریافت می کنند. مرحله سوم از 6 ژوئیه تا 6 آگوست است و افراد و گروه ها و مراکز اجتماعی پرخطر واکسینه می شوند و همچنین واکسن داخلی دیگری نیز دریافت خواهیم کرد. از ماه آگوست ، ما هر ماه 10 میلیون دوز واکسن ایرانی تولید می کنیم.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا