اجتماعی

ماجرای آغاز واکسیناسیون کرونا در برخی کشورها/قرارداد ایران برای تولید مشترک واکسن

وزیر بهداشت از آماده سازی برای انعقاد قرارداد تولید مشترک واکسن کرونا با یکی از کشورها خبر داد و سایر راه های برنامه ریزی شده برای تحویل این واکسن را توضیح داد.

به گزارش یومیر ، دکتر تشکر کرد سعید نمکی در حاشیه جلسه مردم کمیته ملی واکسن برای رعایت پروتکل ها و محدودیت های بهداشتی اظهار داشت: وزارت راه و شهرسازی ، وزارت ارتباطات ، دادستان ها و … با تلاش کادر بهداشتی و درمانی توانستیم پنجمین دوره را تجربه کنیم روز کاهش مرگ و میر ناشی از تاج به زیر 400.

وی افزود: گرچه مرگ یک ایرانی مجرد برای ما زیاد است ، اما مراکز جهانی و جهانی پیش بینی کرده بودند که ما بیش از 800 و 1000 مرگ در این هفته تجربه خواهیم کرد ، که نه تنها افزایش یافت ، بلکه با همدلی و هماهنگی ، ایجاد شد ، همه واحدها به صحنه آمدند و خوشبختانه ما مرگ و بستری شدن در بیمارستان را به دو رقمی و با همان تلاش و شتاب به یک رقمی کاهش می دهیم.

اگر طبیعی شود ، گلهای تازه می خوریم

نمکی ادامه داد: از مردم عزیز می خواهم که مانند اردیبهشت ماه وضعیت را به سمت عادی سازی و ساده سازی سوق ندهند. اگر ما ، خدای ناکرده ، دوباره این توهم را داشته باشیم که کرونا شکست خورده و عقب نشینی کرده است ، دوباره گلهای تازه را از گوشه و کنار زمین می خوریم.

وضعیت 130 شهر را از قرمز به نارنجی تغییر دهید

وزیر بهداشت گفت: از 160 شهر قرمز بیش از 130 شهر به رنگ نارنجی درآمدند. اگرچه 34 شهر جدید به دلیل عدم رعایت پروتکل ها از زرد به قرمز تبدیل شدند ، اما امروز وضعیت بسیار بهتری نسبت به دو هفته پیش داریم و امیدوارم در روزهای آینده دوباره با همدلی و هماهنگی و احترام مردم نسبت به همه طبقات ، شرکت ها و همه واحدها و ارگان ها می توانیم روزهای بهتری را در کنار هم تجربه کنیم.

تحویل واکسن کرونا را به سه روش ادامه دهید

نمکی با اشاره به جلسه ای که وی در مورد واکسن کرونا داشت ، گفت: ما قبلاً به مردم اطلاع داده بودیم که از سه طریق زایمان واکسن کرونا را پیگیری خواهیم کرد. یکی از راه های بحث در مورد واردات واکسن به صورت کوواکس است که تحت نظارت سازمان بهداشت جهانی و سازوکاری برای انتقال واکسن به همه کشورها است. ما 1.4 میلیون نفر از افراد آسیب پذیر خود از جمله افراد بالای 65 سال و افراد مبتلا به بیماری های خاص و زمینه ای را از طریق Cox پیش خرید کرده ایم و به محض توزیع آن در زمره کشورهای دریافت کننده این واکسن خواهیم بود.

وی ادامه داد: روش دیگر برای تحویل واکسن کرونا خرید آن از منابع معتبر تولید شده در جهان است. البته تأکید می کنم که تاکنون هیچ شرکت واکسن کرونا گواهی تولید از سازمان بهداشت جهانی دریافت نکرده است. آنها برخی مراحل را طی کرده اند و در آخرین مراحل هستند که امیدوارم بتوانیم به محض دریافت گواهینامه های آنها بر اساس پیش خریدی که انجام می دهیم ، آنها را دریافت کنیم. در این زمینه ، ما با کشورهای مختلفی صحبت کرده ایم و در تلاش هستیم تا اطمینان حاصل کنیم که در تزریق واکسن به جمعیت مورد نظر در هیچ کشوری از جهان عقب نمانیم.

نمکی گفت: همزمان ما در حال بحث در مورد تولید مشترک با صاحبان فناوری با مراکزی مانند انستیتو پاستور هستیم که آنها را نیز دنبال می کنیم و امیدواریم در آینده خبرهای خوبی در مورد این تولید مشترک داشته باشیم.

سابقه تزریق واکسن کرونا در برخی کشورها

وی گفت: “ممکن است شنیده باشید که برخی کشورها واکسن کرونا را تزریق می کنند ، اما این تزریق به صورت آزمایش بالینی است که مرحله نهایی آن توسط برخی از تولیدکنندگان در برخی کشورهای منطقه آغاز شده است.” اگرچه ما از این اقدام حمایت نکردیم و اعلام کردیم که اگر کشوری بخواهد آزمایش بالینی در ایران انجام دهد ، این باید به صورت تولید مشترک با ما باشد ، در غیر اینصورت چنین فعالیتی را به هیچ تولید کننده واکسن اجازه نمی دهیم. به همین دلیل ، ما در حال انعقاد قرارداد با یکی از دارندگان فناوری جهان هستیم که به صورت تولید مشترک در انستیتو پاستور است ، بنابراین اگر یک مطالعه بالینی انجام دهیم ، این بخشی از یک حرکت مشترک است.

آغاز مطالعه انسانی واکسن کرونا ایرانی در روزهای آینده

وی همچنین گفت: راه سوم اعتماد به محققان داخلی ، شرکت های دانش بنیان مانند تولید داخلی است. به نظر من ، ما باید بیشترین وابستگی را به این جنبش داشته باشیم. این به معنای تکیه بر دانش و محققان داخلی متعهد است که بتوانند این کار را در کشور انجام دهند. خوشبختانه یکی از این شرکت ها مجوز تحصیل در فاز انسانی را دریافت کرده است و این حرکت از روزهای آینده آغاز می شود و اگر موفق شویم ، بهار سال آینده به عنوان یکی از تولید کنندگان پیشرو در واکسن کروناوین معرفی خواهیم شد منطقه و پاسخگویی به نیازهای مردم است. ما انجام می دهیم امیدوارم هر چه زودتر بتوانیم از آفت سوزان خود در کشور خود خلاص شویم.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا