ورزشی

آبی‌ترین نشان افتخار در توکیو برای داور ایرانی

آرزو قنبری؛ کسب سهمیه و حضور در المپیک تنها امید نهایی ورزشکاران نیست. از خط به صفحه در کتاب قانون. از یک دوره به دوره دیگر. مسابقه به مسابقه. شهر به شهر. کشور به کشور. آگاهی مداوم از پیامدهای تغییرات جهانی. زبان مشترک دنیا و ورزشکاران آن را بشناسیم. قضاوت بدون خطا ، قاطع و منصفانه امتیازاتی است که داوران را در این رویداد بزرگ به سهمیه قضاوت سوق می دهد.

سیمین رضایی به عنوان یکی از 22 داور زن و مرد منتخب جهان ، برای اولین بار جایگاه داوران زن ایرانی را در تاریخ المپیک پر کرد. در میان بازیکنان زن پینگ پنگ ایرانی ، فقط ندا شهسواری خوش شانس بود که دو بار المپیک را تجربه کند. مسابقه او در لندن اولین اجرای المپیک برای بانوان ما و آخرین بازی در ریو بود. با حذف زودهنگام نیما عالمیان و عدم حضور بازیکنان و مربیان زن در المپیاد 32 ، داور سیمین است که با آبی ترین علامت چراغ را روشن نگه داشته است.

از تهران تا توکیو بدون میانبر

می توان از میانبرها در مسیرهای دشوار استفاده کرد. او به شکایت های روزمره ، کارهای روزمره و سرانجام شاید افتخارات قابل دسترسی بیشتر به این زندگی عادی بسنده می کرد … اما سیمین رضایی ، اولین و تنها داور زن ایرانی در المپیک ، راهی متفاوت به توکیو را در پیش گرفت. وی گفت: “سفر من به توکیو نه کوتاه بود و نه آسان.” این کار با آموزش قاضی در سطح ملی آغاز و در دوره های بین المللی ادامه یافت. در سال 1996 مدرک بین المللی دریافت کردم. من به مسابقات مختلف بین المللی می رفتم ، حتی گاهی با هزینه شخصی خودم. بعد فهمیدم که یک مدرک بالاتر برای داوران تنیس روی میز وجود دارد ، فقط دارندگان صعود به المپیک می شوند. در ارتباط با داوران کشورهای دیگر و با راهنمایی آنها ، راه موفقیت را آموختم و دوره ها را گذراندم. در نهایت مدرک Bluebug را گرفتم. در سال 2009 داور بازی های المپیک آسیایی سنگاپور بودم. از سال 2016 ، من فینال مسابقات را در تمام مسابقات بزرگ قضاوت کردم. مانند فینال جام جهانی دوسلدورف 2017 و فینال بسیاری از مسابقات آسیایی و جهانی ».

داور 16 ساله کشورمان در مسابقات Tok توکیو افزود: “با ارتقاء داور و شرکت در مسابقات مختلف آسیایی و بین المللی ، یکی از 4 سهمیه داوران آسیایی را بدست آوردم.” قبل از اعلام ITTF و دریافت دعوتنامه ، حدس زد ، که من می خواهم یک المپیک شوم ، اما تا وقتی که نام خود را در لیست ندیدم ، آسوده خاطر نبودم. “

بر چه اساسی فدراسیون جهانی داوران توکیو را از بین آبی ها انتخاب کرد؟

جدا از شرط لازم در همان درجه ، حضور فعال در مسابقات و تورنمنت ها و قضاوت بدون خطا از عوامل تعیین کننده در انتخاب ها است. 218 نفر دیگر این مدرک را داشتند. داوران در مسابقات با هر اشتباه امتیاز منفی می گیرند و اولین منفی باعث حذف آنها از لیست المپیک می شود.

اولین تجربه در المپیک را چگونه ارزیابی می کنید؟

هیچ تفاوتی بین اجرای قانون و کار وجود ندارد. همه آمده اند تا امتیاز بگیرند. هیچ ورزشکاری نباخته است ، سطح بالای مسابقات قهرمانی و حساسیت نسبت به سرنوشت کشورها در المپیک مسئولیت داوران را سنگین تر می کند. نظر ما قبل از اینکه توسط مقامات ارزیابی شود ، با واکنش زنده بازیکنان و کادر فنی در کشورها روبرو می شود.

ما هنوز به فینال نرسیده ایم اما شما یکی از داوران شلوغ توکیو هستید. تاکنون حساسیت بیشتری نسبت به قضاوت در مورد کدام مسابقه داشته است.

به طور متوسط ​​، من حدود چهار مسابقه در روز قضاوت می کنم و برخی مسابقات حساس تر هستند. مانند میکس دوتایی میزبان اتریش یا ترکیب نفس گیر یک چهارم نهایی آلمان و ژاپن. این رقابت ها تا پایان بازی ادامه داشت و در نهایت ژاپنی ها با اختلاف دو امتیاز به مرحله بعد صعود کردند.

با نزدیک شدن به پایان بازی ها ، اوضاع شیرین و تلخ می شود. آیا تا به حال با صحنه ای جالب و خاطره انگیز روبرو شده اید؟

آره. در همان مسابقه ، ترکیبی دو نفره از آلمان و میزبان. ژاپنی ها عقب و جلو بودند و همه پیروزی آلمان را پیش بینی می کردند. اما من نمونه ای از استقامت مشهور ژاپنی ها را در این مسابقه دیدم. آنها با تلاش مضاعف تا بازی هفتم تسلیم نشدند. سرانجام ، آنها به طور معجزه آسایی نتیجه را تغییر دادند و در مرحله یک چهارم نهایی با نتیجه 24 بر 26 پیروز شدند. اشک شادی دختر ژاپنی در پایان این برخورد نفس گیر صحنه های زیبایی بود که در ذهن من باقی مانده بود.

* آخرین مسابقات را قضاوت می کنی؟

این روزها تمام تمرکز من روی داوری بی عیب و نقص است و همه مبارزات توکیو برای من نهایی است. کمیته برگزاری برنامه مسابقات هر روز شب قبل را اعلام می کند و هنوز چیزی در مورد داوری آخرین مسابقات اعلام نشده است. اما زمان نیمه نهایی و فینال زنان پنجشنبه و مردان روز جمعه اعلام شده است. نیمه نهایی تیم های زنان و مردان نیز در تاریخ 1 و 5 آگوست برگزار می شود. هر دو گروه روز پنجشنبه 14 آگوست در فینال تیم شرکت می کنند.

* فکر می کنید داور زن ایرانی در مسابقات تنیس روی میز المپیک در این رشته در نهایت چه تأثیری خواهد داشت؟ *

با شرکت حتی یک نماینده در رویدادهای مهم ، به ویژه المپیک ، جامعه داوران تا حدودی در چارچوب قانون و قضاوت ارتقا می یابد. بنابراین در تنیس روی میز ما بهتر می شویم. این تجربه برای مربیان و بازیکنان نیز مفید است. در مسابقات ، در صورت از دست دادن یک امتیاز ، با اطمینان بیشتری به رای داور به اشتباهات خود اعتراف کرده و تصحیح فنی و تکنیک های خود را دنبال می کنند. اما از نظر قضاوت ، امیدوارم این باعث الهام بخشیدن به زنان و افزایش انگیزه و امید در همه رشته ها شود تا در سال های آینده حضور پررنگ تری در المپیک داشته باشیم.

252 252

دکمه بازگشت به بالا