اقتصادی

آبگرفتگی محموله های برنج در گمرک/از پارسال هشدار داده بودیم

ناظر گمرک زاهدان ضمن تایید آبگرفتگی بخشی از محموله برنج در این گمرک گفت: از مدت ها قبل به دستگاه های ذیربط از استانداری تا وزارت حراست و سهام عمومی نسبت به ظرفیت گمرک تذکر داده بودیم. زمان. زمان، اما متاسفانه به آنها گوش داده نشد.

به گزارش یومیر، پس از بارش شدید باران در زاهدان، عصر امروز (سه شنبه) تصاویری منتشر شد که حکایت از آبگرفتگی در گمرک زاهدان دارد و نشان می دهد بخشی از محموله های برنج دچار آبگرفتگی شده است.

پیگیری یومیر از گمرک با توضیحات خاشی – بازرس گمرک و مدیر کل گمرک زاهدان – در این خصوص همراه بود.

وی ضمن تایید آبگرفتگی در محدوده گمرک و تاثیر بر برخی کالاهای موجود در آن، گفت: این کالاها در فضای باز بوده و بارها در این خصوص هشدار داده بودیم.

ماجرا پس از حذف معافیت مالیاتی مناطق آزاد شروع شد

وی در ادامه با اشاره به روند گمرک زاهدان و آنچه باعث این اتفاق شد، افزود: ظرفیت گمرک زاهدان در انبارهای سرپوشیده حدود 14 هزار تن است که هر انبار دارای سکوی سه متری با سایبان است و در مجموع به 20 هزار تن می رسد. تا سال گذشته و قبل از ابلاغ بخشنامه حذف معافیت مالیات بر ارزش افزوده از مناطق آزاد، هیچ مشکلی در خصوص قرار گرفتن کالا در این عوارض گمرکی وجود نداشت و میزان کالای ورودی با ترخیص کالا در تعادل بوده و عمدتاً انجام می شد. برگزار شد. در انبار سرپوشیده، اما از زمانی که بخشنامه مربوطه لغو معافیت مالیات بر ارزش افزوده در مناطق آزاد در دی ماه 1400 ابلاغ شد، شرایط تغییر کرد. بنابراین میزان کالاهای ورودی به انبارهای اوراق قرضه زاهدان افزایش یافت.

خاشی تصریح کرد: با توجه به اینکه معافیت مالیاتی مناطق آزاد تحت تأثیر قرار گرفت، صاحبان کالا به جای اینکه کالا را به انبارهای منطقه آزاد چابهار ببرند، به دلیل اینکه دیگر از نظر مالیات بر ارزش افزوده برایشان مفید نبود، تمایل داشتند. که ترجیح دادند به جای صرف هزینه در این فاصله کالا به گمرک زاهدان آورده و تخلیه شد، بنابراین مقدار کالایی که قبلاً برای استفاده از معافیت مناطق آزاد به آنجا می رفت وارد گمرک زاهدان می شد. در این شرایط حدود 14 هزار تن کالا (علاوه بر ظرفیت انبارهای سرپوشیده) به گمرک زاهدان اضافه شده و در فضای باز انبارها نگهداری می شود.

بارها نوشته ایم و هشدار داده ایم که کالا را ارسال نکنید

وی با بیان اینکه گمرک زاهدان از اواخر سال گذشته در این زمینه تذکرات لازم را داده است، افزود: مکاتباتی با استانداری و سازمان صمت داشتیم و از آنها خواستیم در آدرس زاهدان ثبت سفارش نکنند، اما متاسفانه آنها قبول نکرد و همین رویه را ادامه داد. .

با تعهد انبارهای عمومی کالاهای منطقه را خالی کرد

اما بازرس گمرک زاهدان موضوع دیگری را در این زمینه مطرح کرد و آن نقش انبارهای عمومی در نگهداری کالا در گمرک بو زاهدان است.د

ناظر گمرک زاهدان گفت: مدیریت انبارهای زاهدان بر عهده انبارهای عمومی وابسته به سازمان بازنشستگی و وزارت رفاه است. طبق قرارداد با گمرک، این انبارها در صورت محدودیت جا باید انبار لازم را بسازند. از طرفی از آنها خواستیم کالاها را در منطقه تخلیه نکنند، اما باز هم با رضایت مالک زمین و تعهدی که انبارهای عمومی از صاحب کالا گرفتند، کالا را در محدوده زیر زمین تخلیه کردند. مسئولیت صاحب کالا

وی با بیان اینکه گمرک با توجه به اینکه دولت مسئولیت این اداره را بر عهده دارد و نظارت را بر عهده دارد، گفت: سعی کردیم سرعت توضیح را افزایش دهیم و تا زمانی که کامیون خالی باشد کالاها روزانه ترخیص می شود اما چنین حجم ورود کالا زیاد است که گاهی اوقات پاسخگو نیست. بنابراین این اقلامی که امروز در آب مانده اند مربوط به ماه های گذشته نبوده بلکه در گردش بوده اند.

آنها آب را تصفیه می کنند

خاشی همچنین خاطرنشان کرد: از یک ماه پیش پیش‌بینی این نوع بارش‌ها را داشتیم و به همه صاحبان کالا و شرکت انبارهای عمومی هشدار دادیم که حداقل حفاظت کافی از این کالاها در منطقه انجام شود اما متأسفانه کالایی وجود دارد. در مکان نامناسبی قرار گرفته و باعث آبگرفتگی او شده است.

به گفته این مسئول گمرک زاهدان حجم زیادی از کالاهای گمرک به هیچ وجه دچار آبگرفتگی نشده است و در حال حاضر شرکت انبارهای عمومی و سایر ادارات مرتبط در حال تخلیه آب از این اداره هستند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا