اقتصادی

واردات برنج ممنوع شد – یومیر

ممنوعیت فصلی واردات برنج امروز همزمان با اول ماه اوت آغاز شد و تا پایان ماه نوامبر گمرک مجاز به ترخیص برنج وارداتی نیست مگر در شرایط ذکر شده.

طبق کتاب مقررات صادرات و واردات ، از سال اوت تا اواخر ماه نوامبر ، به منظور محافظت از محصول داخلی ، ممنوعیت فصلی واردات برنج اعمال می شود و پس از چهار ماه ، لغو آن لغو می شود. از گمرک ممنوع است.

اما امسال درخواست هایی از طرف انجمن واردکنندگان برنج برای رفع این ممنوعیت مطرح شد و حتی در جلسه ای در ستاد تنظیم بازار مورد بررسی قرار گرفت اما به هیچ وجه لغو نشد.

طبق ابلاغیه وزارت صمت به مقامات گمرکی ایران ، تصمیم گرفته شد از اوایل ماه آگوست ممنوعیت فصلی واردات برنج اعمال شود ، اما فقط آن قسمت از محموله های برنج وارداتی که اظهارنامه ورود و موجودی دارند رسید قبل از 22 جولای. در صورت سفارش ، آنها می توانند تمیز کنند.

در روزهای اخیر اما اعلام شد که حدود 10 کشتی حاوی برنج از مبدا بارگیری شده و در حال عزیمت به ایران هستند که بیشتر آنها پس از 22 ژوئیه وارد بنادر می شوند و در این حالت تاریخ ورود پس از ممنوعیت است و به دلیل تقاضای داخلی و ذخایر فعلی ، رایزنی هایی بین گمرک و وزارت ضمنی برای به تعویق انداختن تحریم فصلی به مدت یک ماه انجام شد ، اما ظاهراً بررسی آیین نامه اصلی تنظیم بازار تکمیل نشده است.

طبق آخرین آمار گمرک ایران ، اواسط تیرماه سال جاری فقط 86.3 هزار تن برنج به ارزش 78.1 میلیون دلار به گمرک وارد شده است. در حالیکه مدت مشابه سال گذشته ، مقدار برنج چندین برابر بود. بنابراین 227.6 هزار تن به ارزش 249.1 میلیون دلار وارد کشور شده بود. بنابراین واردات برنج امسال 69 درصد از نظر وزن و ارزش به همان میزان کاهش یافته است.

میزان برنج وارداتی در گمرک و بنادر نیز به تقریباً می رسد. 37.1 هزار تن و تا اواسط ژوئیه فقط یک کشتی تقریباً وجود داشت. 15.1 تن برنج وارداتی که این محصول را در بندر چابهار بارگیری می کند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا