عمومی

ظریف: درباره حوادث آبان، هشدار داده بودم

وزیر امور خارجه گفت: “من در مورد ناآرامی ها و رفتارهای احتمالی داخلی از طرف برخی از نهادها که می توانند زمینه ساز وقایع نوامبر 1998 باشند هشدارهای لازم را دادم.”

به گزارش یومیر ، روزنامه “کار و کارگر” در شماره امروز مصاحبه ای با محمدجواد ظریف انجام داده است که جزئیات آن به شرح زیر است:

دکتر. ظریف ، در اولین سوال ، می خواهم برای مخاطبان ما توضیح دهم که آیا وزیر امور خارجه ایران ، هنگامی که توافق هسته ای را با پنج به علاوه یک و به ویژه ایالات متحده امضا کرد ، فکر کرد کمتر از یک سال به پایان رئیس جمهور روحانی رسیده است دولت با احتیاط و امید. به دوشس واشنگتن و کاخ سفید خطاب به ملت ایران برای نفرین در کابینه؟

برجام در فضایی از بی اعتمادی متقابل امضا شد و دلیل اینکه برجام بندهای مختلفی با جزئیات مختلف دارد و کاملاً از تعمیم اجتناب می کند وجود این بی اعتمادی متقابل به یکدیگر بود. کمیسیون حل اختلاف و حتی کمیته رفع انواع تبعیض علیه زنان به همین منظور تشکیل شد ، اما باید در نظر داشته باشید که ظهور آقای پدیده ترامپ یکی از بی نظیرترین وقایع سیاسی در ایالات متحده و جهان است. بسیاری از ناظران جهانی و رهبران سیاسی که امروز تحولات ایالات متحده را مشاهده می کنند از آنچه در یک ماه دیگر در ایالات متحده اتفاق می افتد متعجب می شوند! به طور معمول ، یک ماه قبل از انتخابات ایالات متحده ، نتایج اولیه تقریباً برای کارشناسان سیاسی در این کشور و حتی در سطح بین المللی قطعی بود و همه می توانستند پیش بینی کنند چه کسی وارد کاخ سفید می شود ، اما اکنون بهترین تحلیلگران سیاسی جهان رفتار غیرمعمول قربان ترامپ حتی نمی تواند پیش بینی کند ، اولاً چه کسی در انتخابات پیروز خواهد شد ، و دوم اینکه چه اتفاقی می افتد یک هفته پس از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و حتی یک ماه پس از آن. هفته گذشته (به وقت مصاحبه) ، مجله آتلانتیک ، یک نشریه سنگین وزن ، مقالات زیادی را در مورد یک سری سناریوهای پس از انتخابات منتشر کرد که حتی ممکن است ساختار اصلی سیستم سیاسی ایالات متحده را مختل کند. او در نظر گرفت. طی سه سال و نیم گذشته ، ترامپ از هیچ توافق مهم بین المللی خارج نشده است که بی دلیل و بی دلیل از آن خارج نشده باشد. کناره گیری از توافقنامه آب و هوای پاریس ، خروج از یونسکو ، خروج از NAFTA ، خروج از توافقنامه تجارت مشارکت فرا آتلانتیک (TIP) و شورای امنیت سازمان ملل. حتی پس از رسوایی جهانی اخیر بر سر عدم موفقیت وی در آوردن برجام به شورای امنیت ، برخی تصور می کردند که وی سازمان ملل و شورای امنیت را ترک خواهد کرد. بنابراین نمی توان گفت که ما می توانستیم چنین شرایطی را پیش بینی کنیم ، اما سازوکار حل اختلاف برجام را با چنان جزئیاتی به گونه ای دقیق طراحی کردیم که هیچ کس از جمله ایالات متحده و آقای ترامپ بدون مشکلات جهانی وحشتناک نمی توانست از آن خارج شود.

تحلیلگران در تهران می گویند وقتی ترامپ در مبارزات انتخاباتی بارها و بارها گفت كه برجام هرگز منافع اقتصادی برای ایالات متحده نداشته است ، در مورد وطن پرستی و ملی گرایی حق داشت ، زیرا هر بار كه دولت ما به ایالات متحده می آمد ، آنها استدلال می كردند كه برجام یک توافق نامه امنیتی در همان زمان ، پس از امضای توافق هسته ای ، گروهی از شرکت های اروپایی برای استفاده از آن به ایران رفتند ، از جمله توتال ، زیمنس ، پژو و رنو ، و حتی به یاد دارم که همه خودروهای شورولت و کادیلاک به کیش دسترسی پیدا نکردند. ایسلند یا حضور برخی افراد که چوب هایی را برای پایین آوردن ویترین های فروشگاه در میرداماد تهران که نماینده فروش مک دونالد بود ، در دست داشتند. پس چرا؟

من موافق نیستم که این دیدگاه یک تحلیل کامل و جامع باشد ، زیرا پس از امضای برجام در دولت دموکراتیک آقای اوباما ، بسیاری از شرکت های برجسته آمریکایی به دلیل تحریم های اولیه اعمال شده پس از آمریکا در ایران خواهند بود سفارت در تهران و تا به امروز. وی ادامه داد که آنها اجازه شرکت در فعالیت های اقتصادی ایران را نداشتند زیرا مجوز دادن به آنها فقط در اختیار کنگره آمریکا بود و شما می دانید که کنگره از روز اول با برجام مخالف بود. سوال بعدی در ناقص بودن چنین تحلیلی این است که ما در برجام دو قانون برای مشارکت اقتصادی شرکت های آمریکایی در ایران طراحی کردیم. ابتدا فروش هواپیمای بوئینگ به ایران و سفارش 88 فروند هواپیمای خریداری شده توسط ایران برای بوئینگ. دوم ، مشارکت شرکتهای غیرآمریکایی در ایران که نمایندگان مجاز شرکتهای آمریکایی بودند. البته ما آماده نبودیم که ایران بعد از برجام به بهشت ​​کالاهای مصرفی شرکت های اروپایی و آمریکایی تبدیل شود. ما اتومبیل ساخت پژو نخریدیم. ما برای ایجاد خط تولید و مونتاژ اتومبیل در ایران توافق نامه همکاری بین پژو و رنو با ایران ، خودرو و سایپا امضا کردیم و توتال اویل موتورهای تولیدی خود را به بازار ایران نفرستاد ، اما سرمایه گذاری های عمده نفتی را در خلیج فارس انجام داد. ما همین آمادگی را برای شرکت های آمریکایی برای سرمایه گذاری در صنایع بهداشتی و کشاورزی ایران اعلام کردیم و کوچکترین مانعی برای آنها نبود. آیا همانطور که اشاره کردید ، یک شرکت آمریکایی مانند شورولت یا کادیلاک به ایران آمده است تا اعلام کند آماده راه اندازی خط تولید خودروی آمریکایی در ایران است که با مخالفت تهران روبرو شده است؟ برگردیم به بوئینگ. قرارداد ایران با بوئینگ در مرحله اول خرید 88 هواپیما بود که پس از آن 88 هواپیما تحویل داده شد و سفارشات بعدی حدود 200 هواپیما توسط ما تهیه و ارسال شد. بنابراین چه کسی مانع از چنین تجارت عظیم اقتصادی بین تهران و واشنگتن شده است؟ آیا آمریکایی ها می توانند سندی را تحویل بگیرند که ایران جلوی آن را گرفته است؟ ترامپ با خروج از برجام و برقراری مجدد تحریم های هواپیمایی این معامله را لغو کرد و بسیاری از کارمندان بوئینگ را بیکار رها کرد. قربان ترامپ نه تنها به منافع برجام بلکه بیش از هر چیز به منافع مردم آمریکا خیانت کرد. متأسفانه برخی از دوستان ما که چنین مسائلی را در تهران مطرح می کنند ، تصور نمی کنند که جاده اقتصادی بین تهران و واشنگتن به دلیل لغو نکردن مجازات اصلی آمریکا علیه ایران خیلی روان نبوده است یا آقایان لغزنده بودن جاده را تصور می کنند ، اما دولت عملکرد خوبی نداشته است. همانطور که اشاره کردید ، البته ، ما نمی توانیم از نقش افراط گرایی توسط برخی از مردم کشورمان که منافع حزبی و جناحی برای آنها همیشه بر منافع ملی و اقداماتی که در مخالفت بی دلیل با برجام انجام داده اند ، برتری دارند ، چشم پوشی کنیم.

قربان ترامپ که با اصرار می گفت جنگجو نیست ، حتی جان بولتون را از شورای امنیت ملی که می خواست جنگی بین آمریکا و ایران به راه بیندازد ، اخراج کرد!

اما آقای ترامپ به درخواست جان بولتون بیرون رفت. آیا خروج ترامپ از شورای امنیت سازمان ملل و برقراری مجدد تحریم ها علیه ایران در حالی که ایران هنوز به تعهدات هسته ای خود عمل می کرد ، آغاز جنگ اقتصادی با ایران نبود؟ آقای. ترامپ چندین بار توسط شبه نظامیان اسیر شده است. اولین بار بود که وی آقای پمپئو را به عنوان وزیر امور خارجه معرفی می کرد. پمپئو یک جنگجوی تمام عیار است. سپس او آقای را انتخاب کرد. بولتون به عنوان مشاور امنیت ملی خود ، كه قبل از عضویت در شورای عالی امنیت ملی آمریكا مقاله ای در مورد خروج آمریكا از برجام نوشت. حضور همزمان دو مبارز برجسته در وزارت امور خارجه و شورای امنیت ملی ایالات متحده سرانجام به فکر مجبور کردن آقای ترامپ برای ترک برجام به زبانی که نفهمیده بود. حتی پمپئو نیز نمی فهمید که چگونه جان بولتون از همه راه هایی که می توانست ایالات متحده را در نیمه راه نگه دارد ، بیرون آمد و به همین دلیل است که پس از رسوایی ترامپ ، ایران این موضوع را به شورای امنیت و بحث احمقانه آقای پمپئو رساند صحبت های عضویت ایالات متحده در قطعنامه 2231 ، بولتون گفت ایالات متحده حق استناد به قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل را ندارد زیرا به طور كامل از شورای امنیت سازمان ملل متحد خارج شده است و به هیچ وجه از نظر قانونی دولت ترامپ استناد به شورای امنیت سازمان ملل را ندارد. آقای. بولتون با بستن همه درهای سیاسی بین تهران و واشنگتن از ترامپ خواست تا شورای امنیت سازمان ملل را ترک کند تا در نهایت تنها راه حل نظامی روی میز رئیس جمهور آمریکا باقی بماند. دومین باری که ترامپ در دام پمپئو افتاد مربوط به ترور ناجوانمردانه شهید سلیمانی است. پمپئو ویدئویی را در توییتر خود منتشر کرد که نشان می دهد مردم بیشتر در عراق از قتل شهید سلیمانی خوشحال هستند. در ایران و عراق مشاهده کنید.

آیا شما موافق نیستید که آقای ترامپ هنوز هم می تواند ادعا کند که من به عنوان رئیس جمهور ایالات متحده به منافع مردم آمریکا متعهد هستم و نه به منافع مردم ایران؟

آقای. ترامپ دروغ می گوید. رئیس جمهور فعلی ایالات متحده حتی به منافع مردم آمریکا پایبند نیست. برای او فقط منافع شخصی ترامپ مهم است. امروز ، همه آمریکایی ها درک می کنند که آقای ترامپ جدا از منافع خود کمتر به منافع خود یا حتی منافع حزب جمهوری خواه اهمیت نمی دهد. عده ای در اطراف او جمع شده اند که فقط به حفاظت از منافع اسرائیل علاقه دارند. و امروز ، نه من به عنوان وزیر خارجه ایران ، بلکه بزرگترین تحلیل گران سیاسی در ایالات متحده می گویند منظور آقای ترامپ با گفتن “بیایید ایالات متحده را دوباره بزرگ کنیم” به این معنی است که ما باید دوباره دونالد ترامپ را بزرگ کنیم.

قربان ظریف ، بیایید صادق تر باشیم. من هنوز مطمئن نیستم که همه مشکلات کنونی مردم ایران در سیاست خارجی معطوف به اقدامات خصمانه دونالد ترامپ و حزب جمهوری خواه است. آیا شما عمداً از یک مخالفت شدید داخلی عبور می کنید که در جریان مذاکرات برجام وزیر خارجه 24 میلیون ایرانی را خائن خوانده و خواستار محاکمه و اعدام وی شده است یا می خواهد او را در قلب راکتور هسته ای اراک دفن کند؟ علاوه بر ترامپ ، آیا شما در این جریان داخلی که بطور ناگهانی بذر ناامیدی برای آینده جامعه کاشت ، نقشی ندارید؟

هیچ یک. من معتقدم احزاب و جناح های مختلف در داخل کشور باید دیدگاه های خود را با شجاعت ابراز کنند ، اما متأسفانه برخی از اوقات منافع جناحی و حزبی خود را بر منافع ملی ترجیح می دهند و این جایی است که گاهی اوقات در سیاست خارجی مشکلاتی وجود دارد. بسیاری مرا آزار و اذیت کردند و این کار را ادامه می دهند اما محمدجواد ظریف به عنوان وزیر خارجه ایران خود را مسئول دفاع از ملت بزرگ ایران در صحنه جهانی می داند. من مسئول دفاع از خودم نیستم ، بلکه دفاع از کشور هستم. من وقتی به مجلس می روم از خودم دفاع نمی کنم اما با تمام وجود از ملت ایران دفاع و دفاع می کنم. بنابراین ، اگر به تخلف آقای مراجعه کنم. ترامپ و دولت فعلی آمریکا در مجمع عمومی سازمان ملل متحد و حتی عدم انجام تعهدات کشورهای اروپایی وظیفه اصلی من به عنوان وزیر خارجه ایران در دفاع کامل از ملت ایران در سراسر جهان و البته اختلافات داخلی است. کشور را نیز دنبال می کنیم.

آقای. ظریف ، لطفا مرا ترک کن! وقتی وزیر خارجه ایران ، همانطور که شما می گویید ، برای دفاع از منافع ملت ایران ، برخی از کشورهایی که اتفاقاً دارای تریبون های قدرتمندی نیز هستند ، با شش ابرقدرت جهان به طور جدی مذاکره می کند ، وزیر خارجه ایران ، به همراه عربستان سعودی و اسرائیل ، در حال نابودی است. آنها به خیانت متهم می شوند که حتی در رسانه های بین المللی نیز بازتاب دارد. آیا فکر نمی کنید که بخش بزرگی از ملت ایران ، وقتی چنین اتفاقی را به عنوان اختلاف داخلی معرفی می کنید ، متوجه می شوند که این واقعیت کامل نیست؟

آره. من فکر می کنم ملت ایران بسیار خردمندتر از آن است که بسیاری از مردم فکر می کنند و به خوبی درک می کنند که چه اتفاقی در کشور افتاده و به چه روشی ، و اتفاقاً همانطور که شما می گویید ، من می خواهم مردم درک کنند.

دو سال پیش ، در روز خبرنگار ، در یک کنفرانس مطبوعاتی با حضور خبرنگاران داخلی و بین المللی در وزارت امور خارجه در پاسخ به س aال یک خبرنگار ، شما گفتید من قول تعهدی داده ام که در روز انتخابات ریاست جمهوری 1400 در خانه بمانم و برای ثبت نام من به وزارت کشور مراجعه نکنید. آیا به دلیل فرار از مشکلات مربوط به کاندیداتوری و شرکت در انتخابات چنین تصمیمی گرفتید؟

هیچ یک. من هرگز بهداشتی نبوده ام و نیستم. اگر طلب آمرزش می کردم ، برجام را دنبال نمی کردم. قبل از دکتر روحانی در سال 1992 کاندیدای ریاست جمهوری شد ، من در آن زمان گفته بودم هرکسی که مسئله هسته ای را در ایران حل کند یک قربانی خواهد بود ، نه یک قهرمان. بنابراین باید تکرار کنم که دلیل عدم حضور من در انتخابات ریاست جمهوری در سال 1400 به خاطر آسایش نیست ، حتی برای کشوری که با تمام وجود از آن شرمنده ام. من شرمسار ملتی هستم که به این انقلاب خون داده و در یک بحران اقتصادی قرار دارد ، اما اگر بگویم در انتخابات سال آینده شرکت نخواهم کرد ، به دلیل فرار از مشکلات نامزدها و مواردی از این دست نیست. من هیچ تجربه مدیریت سیاست های کلان دولت را ندارم. من تخصص لازم را ندارم ، اما هرگز در مورد وزارت امور خارجه نگفته ام که تخصص ندارم. من گفتم که نمی خواهم وزیر امور خارجه شوم و بنا به درخواست دوستان پذیرفتم ، اما به عنوان شخصی که بیشتر عمر خود را در وزارت امور خارجه گذرانده است ، قدرت هدایت وزارت خارجه را داشتم اما من این قدرت را در ریاست جمهوری ندارم . من این را می دانستم من 35 سال در سطوح عالی وزارت امور خارجه از سفیر تا معاون وزیر و سپس به اصرار دوستان و حتی خانواده ام تحصیل کردم ، که این بار اصرار داشتند مسئولیت خود را طبق معمول بپذیرم. اما برخی محافل به من اجازه ندادند که همان کار را انجام دهم. به نظر شما علت این میزان تخریب گسترده علیه وزارت امور خارجه چه چیزی در تاریخ معاصر دیده نشده است؟ جز این که این جریان از حضور محمدجواد ظریف در انتخابات ریاست جمهوری سال 1400 می ترسد؟ من به عنوان وزیر امور خارجه وظیفه دارم از تمامیت ایران در برابر دشمنان این ملت دفاع کنم و حتی اگر هر روز و هر ساعت با موجی از تهمت ها و اتهامات دروغین و دروغ های گسترده برخی از این آقایان روبرو می شوم ، من حق دفاع از محمد را ندارم. جواد ظریف. من باید قاطعانه و قاطعانه از ملت ایران در برابر ترامپ دفاع کنم و البته جلال خدا را بردارم. وقتی من برای وزارت امور خارجه معرفی شدم ، نمی پذیرفتم و به خانه پناه می بردم. همچنین در آنجا همسرم بر روش معمول خود فشار آورد و گفت: “آگاه باشید که جوانان این ملت چقدر خوشحال و امیدوار شده اند.” شما اگر می توانید وظیفه دارید کمک کنید. اگر من مسئولیت وزارت امور خارجه را پذیرفتم ، به همین دلایل بود که گفتم ، اما وقتی هیچ تجربه ای در ریاست جمهوری ندارم ، وارد کار نمی شوم. امروز ، شما فقط باید یک تئوری توطئه برای تجزیه و تحلیل و درک تقارن برخی از اقدامات آقایان در ایران در راستای تلاش های ایالات متحده برای جلوگیری از لغو تحریم تسلیحاتی علیه ایران در شورای امنیت سازمان ملل داشته باشید! پس چرا؟ فقط به این دلیل که ظریف برای ریاست جمهوری نمی جنگد؟ مطمئن باشید من این کار را نمی کنم. بگذار کارم را انجام دهم. وظیفه من این است که خودم را فدای بزرگی این ملت کنم تا از ایران عبور نکنم.

آیا اگر حضور شما در انتخابات ریاست جمهوری تأمین شود ، منافع ملی را به نگرانی این آقایان ترجیح نمی دهید؟

من صادقانه به شما می گویم که سیاست علم است. اگر آنها به من اجازه دهند بدون پرتاب سنگ و پی در پی با همان لباس وزیر امور خارجه همان راه را طی كنم ، اگر خدا بخواهد می تواند اتفاقات خوبی برای كشور و مردم تا سال آینده بیفتد.

آیا این پاسخ به این معنی است که شما هیچ سهمی در بالا بردن روحیه مردم در رابطه با انتخابات 1400 نخواهید داشت؟

هیچ یک. برعکس ، من معتقدم که باید یک توافق ملی را برای سال آینده و سالهای آینده ایجاد کنیم تا این ناامیدی و ناامیدی موجود در جامعه از بین برود و من بهترین نقش خود را در شکل گیری چنین اجماع ملی بیش از هر کسی ایفا خواهم کرد ، که همه ملت به آن اعتماد دارند. و این به عهده گروههای تأثیرگذار سیاسی است که برای عبور از شرایط خطرناک فعلی وارد عمل شوند و با تشکیل چنین اجماعی ، من می توانم وظیفه خود را در وزارت امور خارجه بهتر انجام دهم.

بیایید به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا برویم. اگرچه من شخصاً می خواهم جو بایدن پیروز شود ، اما ترامپ اخیراً در توئیتر دو هشدار داده است که اگر ایران اکنون با من موافقت نکند ، وضعیت در مورد اول پس از انتخابات بسیار دشوارتر خواهد شد ، و در مورد دوم یک نوع خبر خوب ، طی یک هفته ، ایران پس از انتخابات ریاست جمهوری موافقت می کند. با توجه به محتوای این دو توییت ، آیا می توانیم استدلال کنیم که به طور واقعی ایران را به جنگ تهدید کرده است؟

قربان ترامپ قدرت شروع جنگ علیه ایران را ندارد. امروز برای آمریکایی ها دروغ است که می گویند ما به دنبال تغییر رژیم در ایران نیستیم. آنها چنین نگرشی را اتخاذ می کنند زیرا قادر به انجام آن نیستند. من در زندگی خود هرگز فردی رادیکال نبوده ام و همیشه واقع بینانه به وقایع نگاه کرده ام. من سیستم سیاسی آمریکا را به خوبی می شناسم. من با آقای ملاقات کرده ام وقتی او در کنگره سناتور بود بارها گزیده شد و ما همدیگر را به خوبی می شناسیم. اما آقای بایدن نیز علاقه ای به جمهوری اسلامی ایران ندارد. البته تنها تفاوت مهم این است که او می داند ایالات متحده قدرت سرنگونی جمهوری اسلامی را ندارد اما ترامپ یا نمی داند یا اگر بداند به نوعی دام او را ایجاد کرده اند. تا او را برای شروع جنگی فاجعه بار با ایران تحت فشار قرار دهند. در این صورت ، البته ، شما برنده ایالات متحده نخواهید شد. ترامپ باید زبان تهدیدات را اصلاح کند و رفتار خود را تغییر دهد ، در غیر این صورت با همان رسوایی شکست تاریخی در شورای امنیت در سراسر جهان روبرو خواهد شد.

صادقانه بگویم ، آقای ظریف ، من سیاست فعلی کشورمان در مورد مطرح کردن شعار نه جنگ و نه مذاکره را نمی فهمم. قیمت دلار آمریکا در بازار غیررسمی این تقاطع در استانبول به حدود 30000 تومان رسیده است و خرید تخم مرغ خرد شده به ارزش 30000 تومان برای بخش بزرگی از مردم به ویژه طبقه کارگر بسیار سخت و آزار دهنده شده است. آیا وضعیت فعلی به خودی خود جنگ نیست؟ و اگر جنگ است ، مذاکرات کجاست؟

قربان فشار ترامپ قطعاً یک واقعیت است. مطمئناً ، تحریم ها پدیده ای ملموس و عینی است و من نه تنها شرایط فعلی جنگ را می پذیرم ، بلکه می گویم تروریسم اقتصادی آمریکا علیه مردم ایران است. با این وجود ، در زمینه اقتصادی نیز ناکارآمدی داریم. اما س realال واقعی این است که چه کسی این جنگ را آغاز کرده است؟ ما شروع کردیم یا آقای ترامپ؟ آیا ایران یا ایالات متحده در اتاق مذاکره در آتش سوختند؟ ما هنوز میز مذاکره را ترک نکرده ایم. آیا معاون وزیر خارجه ایران هنوز در جلسات کمیسیون مشترک در برجام شرکت نمی کند؟ من در این شرایط از مردم ایران شرمنده ام ، اما وقتی می توان دولت و وزارت امور خارجه را به دلیل استفاده نکردن از ابزار مذاکره مورد انتقاد قرار داد ، ایالات متحده اصرار به مذاکره دارد و ایران می گوید نه. اکنون که در اتاق مذاکره با فرانسه ، انگلیس ، چین ، روسیه و آلمان هستیم ، باید ببینیم کدام صندلی دولت به غیر از ایالات متحده خالی است. منطقی است که آقای ترامپ همزمان تهدید به جنگ ، لغو تحریم ها و مذاکره کند ، چیزی که هیچ کس در جهان قبول نمی کند. نشان داده شده است که این یک اشکال در اینترنت است و از آن زمان تاکنون در دولت اسلامی ایالات متحده گزارش نشده است. ترجمه به روسی یا هلندی. این یک بازی ویدیویی است که می توانید آن را بارگیری کنید. قیمت یک محصول جدید محدود به تعداد کاربرانی نیست که به برنامه اضافه شده اند. اگر می خواهید از شر آشفتگی و شلوغی مورد نظر خود خلاص شوید ، فقط از آن استفاده کنید. عادات داخل ایران از همان روز امضای برجام علم مخالف برافراشتند و مردم را ناامید به آینده کشور می کنند که قطع روزی باید در پیشگاه خداوند ، ملت و قانون پاسخگوی اعمال و رفتار آنها باشد. این شامل هیچ داده ای نیست که برای ایجاد آن استفاده شده باشد. آنهایی که با تریبونهای قدرتمندشان هر روز فریاد زدند که در برجام سر ایران کلاه گشادی رفت مثل ترکمنچای ، آنهایی که گریبان دریدند ایران مقابل آمریکا ذلیل شد و این وضعیت اسفناک فعلی را برای ملت ایران رقم زد باید روزی پاسخگو باشد که اگر ایران ذلیل شده بود؟ اتصال به اینترنت یا اتصال به مرورگر وب امکان پذیر نیست. تغییر نام برنامه ای که مختص شما باشد امکان پذیر نیست ، اما نیازی به تنظیم در قالب دیگری ندارد. اگر ایران فقط در اتاق مذاکره باشد و اگر آمریکا شرایط را به اتاق مذاکره برگرداند که از آن خارج شده است که باعث ایجاد ما و پنج کشور دیگر عضو برجام در اتاق می شود.

این یک نسخه به سبک روسی از جنگ داخلی روسیه و جنگ داخلی آمریکا است. آقای واعظی به عنوان رئیس رئیس جمهور جمهور قبل از آنکه وزیر خارجه ایران اعلام موضوعی کند ، قاطعانه طرح آقای پوتین را رد کرد و حتی می تواند در تهران پیچیده باشد که در سفر شما اکنون به روسیه آقای پوتین به دلیل ناراحتی از اعلام موضع آقای واعظی موجود است دیدار با ما نشده ست. اگر می خواهید از شر شلوغی یا شلوغی خلاص شوید باید از شر شلوغی و خلاص شدن از شر خلاص شوید و از شلوغی و آشفتگی مورد نیاز خود خلاص شوید. این لیستی از محبوب ترین سایت های جهان نیست ، اما در بین همه کشورها نیز محبوب ترین است.

در سفر قبلی به روسیه که حدود یک ماه و نیم پیش بود قرار است بر این صورت شود که من با آقای پوتین گفتگو داشتم و مقدمات کار را قبل از سفر اجرایی کردم ولی به دلیل پروتکل کرونا در روسیه از آنجا که گفتگو من با آقای بود شکوفه های گیلاس و مقدسین مقدس. چون من حدود یک ساعت گفتگو بسیار جدی و حائز اهمیت با آقای پوتین داشتم که حضوری نبود پس از ویژگی هایی که شما کاملاً درست می کردید و مشخص نیست که چه کانالهایی وجود دارد. لازم به ذکر است که تعداد پرونده ها و مواردی که در آنها بنا شده مشابه تعداد پرونده های مورد بحث است. هم اکنون رئیس جمهور رئیس جمهور رئیس جمهور هستند و اظهاراتشان خارج از عدم وجود است و حتی اظهار نظر آقایانی که نام بردید و از تجربیات بالایی در عرصه سیاست خارجی کشور وجود دارد. گلایه از اظهار نظر من این است که حتی یک روز سابقه کار در وزارت خارجه را ادامه می دهد اما در پیچیده ترین مسائل مربوط به سیاست خارجی ، اعلامیه های شاخه دارند که همه مشکلات او را برای ایجاد و جالب است که یکی از اصلی ترین کارهای روزانه من و دیگر همکاران است شما قادر خواهید بود به باینری ها دسترسی پیدا کرده و آنها را با سایر افراد علاقه مند به بازی به اشتراک بگذارید و قادر به انجام این کار نیستند.

اگر حساب کاربری ندارید ، در صورت داشتن حساب کاربری مشابه حسابی که می خواهید استفاده کنید ، از شما خواسته می شود که یک حساب وارد کنید. اگر نمی خواهید از این ویژگی استفاده کنید ، باید تنظیم کنید که متفاوت از موردی باشد که می خواهید استفاده کنید. آیا به عنوان عالیرتبهترین مقام وزارت امور خارجه ایران در دولت یا شورای عالی امنیت ملی هشدار دادید که چنین افزایش ناگهانی قیمت بنزین در جامعه را با توجه به سطح پایین کارگران کارگر و سقوط در معرض خطر قرار می دهد ، احتمال دارد که به یک شکل یک بار دیگر در دسترس نباشد و تبادل نظر از مرزهای ایران اگر می خواهید پیامی را که در لیست نیست حذف کنید ، باید آن را مشخص کنید.

این نام شهر عمار و شهر داریوش است. اول ، اجرای سیاست های کشور در حوزه سیاست خارجی و دوم ، صدور مجوز بینالمللی بویژه در آن بخش که به نوعی مربوط به ایران می شود و سپس تجزیه و تحلیل آن برای اطلاعات در مورد طرح دولت یا به قول شما شورای عالی امنیت ملی انجام می شود. این سیستمی است که می تواند برای کنترل هر دو کشور و سایر کشورها مورد استفاده قرار گیرد. بعد اول که مربوط به اجرای سیاست است و در وزارت خارجه هم در تدوین آن نقش ایفا کرده است و چه موافق باشم و چه مخالف ، مسئول پیشبرد آن است که اگر هست و اگر اجرا نکنید ، یعنی تن داده به هرج و مرج و آنارشیسم. ولی در حوزه دوم که باید از اوضاع احتمالی پس از اجرای آن سیاست تجزیه و تحلیل شود ، در اینجا دیگر مجتهد هستم و نقش مقلد ندارم و بر کسی هم پوشیده نیستم که در نهایت صلحت لهجه و شجاعت نظر داده و میدهم؛ ل ……………….. بله مهمترین قسمت طراحی و عملکرد بازی است و مهمترین قسمت بازی است. اگر حساب کاربری مشخصی در این سند ندارید ، باید یکی از این گزینه ها را در انتهای هر صفحه ایجاد کنید.

این لیستی از مهمترین اسامی است که به هر یک از مقالات این مقاله یا بخش اضافه شده است.

اگر می خواهید از شر آشفتگی مورد نیاز خود خلاص شوید ، استفاده از رسانه امکان پذیر نیست. شما باید نام جدیدی داشته باشید اگر توقف داشته باشید که در تدوین هر سیاست یا لایحهای فقط نظر وزیر امور خارجه یا وزیر کشور یا وزیر بهداشت حتی رئیس سازمان برنامه و بودجه شود ، توقف غلط است. این لیستی از ویژگی هایی است که می تواند برای پیکربندی استفاده شود ، و یا می تواند برای آن استفاده شود ، یا حتی خارج از جعبه باشد. ایجاد برنامه ای که حذف شده باشد امکان پذیر نیست ، اما مانند آنچه در حال استفاده است و از آن پشتیبانی نمی شود ، یکسان نیست. ولی من به عنوان دیده بان سیاست خارجی باید نظر را را قاطعانه به عنوان آخرین تحلیل ارائه دهم که ارائه دادم و تاکنون نیز نظریه خلاف باور نکردم خودم را نه در دولت و نه در شورای عالی امنیت ملی اعلام نکردم. ولی باید توجه داشته باشید که هر آنچه در دولت یا شورای عالی امنیت ملی میانه من و سایر شرکت کنندگان اتفاق می افتد یک مرتبه از بین می رود و همه موزف می شود تا آن را حفظ کند و در صورت عدم اظهار نظر شما را مجبور به پذیرش نمی کند و مجری نیست. یک الگوی ایجاد کنید یا یک الگوی سفارشی ایجاد کنید. این مقاله ای است که دموکراتیک شده است. ایده خوبی است که تصویری ایجاد کنید که مختص شما باشد. نقش اول وکیل این است که به موکل خود بگوید این کار شما قانونی است یا غیرقانونی ، اصولی است یا غیر اصولی ولی اگر وکلت موکل را بپذیرد باید از وی در دادگاه محکم و قاطع دفاع کند. وقتی به عنوان عضو دولت این نقش را می‌پذیرید، باید قانونمند هم رفتار کنید.

بر پایه چنین استدلالی که بیان فرمودید، آیا در شورای عالی امنیت ملی و یا دولت به عنوان دیده‌بان اصلی کشور در سیاست خارجه اعلام کردید که خروج همزمان هواپیماهای جیســون رضائیان از ایران و حامل پول‌های ملــت ایران از آمریکا به سوئیس و ورود همزمان رضائیان به آمریکا با پول‌های ما به ایران که حقمان هم بود و چهل سال ظالمانه نداده بودند، می‌تواند در رسانه‌های غربی تعبیر به گروگان‌گیری ایران شود؟ آیا نمی‌شد زمان‌ها یکی نباشد؟ حتی همین الان هم انگلیسی‌ها درباره نازنین زاغری از همین لفظ زننده گروگان‌گیری استفاده می‌کنند که ایران مساله نازنین زاغری را پیوند زده به طلبش از ماجرای فروش تانک‌های چیفتن!

موضوع آزادی جیسون رضائیان و آزادشدن پول‌های ما دو پرونده جداگانه بود در کنار مذاکرات ماه‌های آخر برای اجرای برجام ولی به عنوان سه پرونده مستقل پیگیری شد و همزمان به نتیجه رسید. یک موضوع حل و فصل یک پرونده ۴۰ ساله بود که آمریکا از پرداخت بدهی خود به ایران بابت خریدهای تسلیحاتی که تحویل ایران نشده بودند، امتناع می‌کرد و ما توانستیم در یک مذاکره طولانی با کمک برادران وزارت اطلاعات موضوع را فیصله دهیم و یک میلیارد و هفتصد میلیون دلار طلبمان را بگیریم. موضوع دیگر بحث تبادل زندانیان بود که در آن بحث آقای رضائیان و سه چهار زندانی ایرانی – آمریکایی دیگر در ایران با چندین زندانی ایرانی در آمریکا مبادله شدند و پرونده قضایی بیش از ۲۷ ایرانی در آمریکا بسته شد. این هم یک مبادله مستقل بود که با کمک برادران وزارت اطلاعات به نتیجه رسید. حتما می‌دانید که وزارت خارجه در قوه قضائیه شانیت ندارد. یعنی بنده نمی‌توانم بروم در دادگاه کشورم و درباره یک متهمی که زندانی است و ایرانی‌الاصل، نظر بدهم. قوه قضائیه در این خصوص کاملا مستقل عمل می‌کند. ولی وقتی صحبت از مبادله زندانیان می‌شود آن وقت بنده در شان اجرای این سیاست قرار می‌گیرم. در مورد پرونده مربوط به آقای جیسون رضائیان، ایران هم چندین زندانی خود در آمریکا را آزاد کرد و اینجا بود که وزارت امور خارجه شــانیت لازم را برای پیشبرد کار تا به سرانجام رسیدن پیدا کرد. لذا من به قوه قضائیه اعلام کردم که در برابر آزادی آقای رضائیان و چند نفر دیگر، این تعداد زندانی خودمان را از آمریکا آزاد می‌کنم و مساله در شورای عالی امنیت ملی به جریان افتاد. آنچه که شما در سریال گاندو دیدید یک دروغ تمام‌عیار بود.

من اصلا به گاندو استناد نکردم. پرسش بنده بابت همزمانی انتقال جیسون رضائیان و پول‌های ملت ایران از آمریکا به استناد اظهارات آقای ترامپ علیه جان کری و مصاحبه رضائیان در آمریکاست.

آن پول که شما مطرح می‌کنید همزمان با اجرای برجام هم آمد در برجام ما راجع به حل و فصل مسائل اتمی توافق کردیم. در یک مذاکره مستقل و همزمان هم راجع به دعوای حقوقی که با دولت آمریکا در دیوان بین‌المللی لاهه بابت خرید تسلیحاتی که پولش را قبل از انقلاب داده بودیم ولی تحویلمان ندادند، توافق کردیم و در یک مذاکره دیگر درباره تبادل چهار پنج زندانی در ایران با نزدیک به ۳۰ زندانی و متهم در آمریکا و با تلاش شبانه‌روزی توانستیم تمامی این اتفاقات را در یک زمان رقم بزنیم.

حالا اگر با توجه به اظهاراتی هم که وزیر دفاع «بن والاس» در پاســخ به نامه وکلای خانم نازنین زاغری مبنی بر بدهکار بودن لندن به تهران در ماجرای فروش تانک‌های چیفتن داشته، انگلیسی‌ها پول ما را پرداخت کردند و همزمان هم خانم نازنین زاغری از ایران خارج شد، چه تضمینی وجود دارد که از فردای ورود پول ما به ایران، بی‌بی‌سی و رویترز و گاردین شانتاژ خبری به راه نیندازند که ایران تا زمانی که پولش را نگرفت خانم زاغری را آزاد نکرد؟

اگر این روال را در پیش بگیرند معنایش در افکار عمومی جهان و حتی خود بریتانیا این است که انگلستان دزد است، نه ایران گروگان‌گیر. آنها پول ملت مظلوم ایران را چهل سال است که پرداخت نکرده‌اند پس برای بازپرداختش هم حق تعیین شرط و شروط ندارند. لازم اســت که شما متوجه باشید در حال حاضر وزارت خارجه ایران و وزارت خارجه انگلستان یک مذاکره جدی و شبانه‌روزی درباره استرداد دارایی‌های ملت ایران آن هم در این شرایط سخت تحریمی و بیماری کرونا با یکدیگر دارند و یک مذاکره هم درباره تبادل زندانیان طرفین در دو کشور. پس هیچکس نمی‌تواند این دو مذاکره جداگانه را با هم خلط کند.

شما اظهارات مفصلی درباره قرارداد ۲۵ ساله ایران و چین داشته‌اید و آن را به عنوان مقدمه‌ای برای روابط راهبردی تهران و پکن تلقی کرده‌اید در حالی که بانک مرکزی چین اعلام کرده چون ایران FATF را امضاء نکرده در فهرســت پرریسک‌ترین کشورهای جهان برای روابط اقتصادی قرار دارد. با توجه به اینکه عده‌ای از مخالفان افراطی دولت تدبیروامید منافع حزبی خود را بر منافع ملی ترجیح داده و مانع از تصویب FATF شده‌اند آیا به نظر نمی‌رسد که قرارداد ۲۵ ساله ایران و چین چیزی بیشتر از یک شوآف رسانه‌ای نباشد؟

خیر. قرارداد ۲۵ ســاله ایران و چین یک قرارداد کاملا واقعی است و نمایشی در کار نیست. در معادلات امروز جهان چین نقشی بسیار مهمی بازی می‌کند و من هم طرفدار داشتن رابطه‌ای جامع با همه بازیگران منطقه‌ای و جهان هستم. کما اینکه خواهان داشتن رابطه با اروپا و روسیه هم هستم. قرارداد ۲۵ ساله را دنبالش بودم و هستم و افتخار هم می‌کنم که خواهان بسته‌شدن قرارداد ۲۵ ساله اقتصادی با کشوری شده‌ام که ظرف چند سال آینده قدرت اول اقتصادی در جهان به حساب می‌آید. نکته بعدی اما در خصوص FATF در برابر مردم ایران سربلند هستم که بگویم استیضاح و حتی سوال قوه قضائیه را به جان خریدم و گفتم FATF باید امضا و تصویب شود و نباید منافع اقتصادی برخی که منفعت می‌برند از خودتحریمی کشورمان بر منافع ملت مظلوم ایران ارجحیت پیدا کند. قاطعانه می‌گویم که عده‌ای با برنامه‌های شوم علیه FATF سمپاشی می‌کنند و دروغ می‌گویند. عده‌ای همان زمان مدام می‌گفتند کهFATF فقط مختص به کشورهای غربی است و حاgh شما به یک نمونه مهم اشاره کردید و نمونه‌های دیگری هم هست. البته همچنان امیدوارم که پیوستن به دو کنوانسیون باقی مانده در FATF هم هر چه سریع‌تر تکلیفش معلوم شود تا کشور در این شرایط سخت تحریمی بتواند در اسرع وقت با اجرایی‌کردن قرارداد ۲۵ ساله با چین و سایر طرف‌هایی که موظفند در چارچوب FATF با ما کار کنند، گام‌های بزرگ‌تری را بردارد.

پس از علنی‌شدن روابط برخی کشورهای منطقه مانند امارات و بحرین با رژیم صهیونیستی برخی از فرماندهان نظامی ما اظهارنظرهایی داشتند که از آن تلویحا در رسانه‌های غربی تعبیر به تهدید آنها شد و حتی دولت هم موضع تقریبا تندی گرفت. آیا واکنش ایران به اقدامی نمادین از سوی آن کشورها در عادی‌سازی روابط با اسرائیل خیلی حاکی از عصبانیت نبود؟

آنچه که در مصاحبه‌های مختلف اعلام کردم این بوده که این یک اتفاق جدیدی نیست و حداقل روند عادی‌سازی روابط میان رژیم صهیونیستی با برخی از کشورهای منطقه خلیج فارس از جمله امارات و بحرین اگر نگوییم از ابتدا حداقل از ۱۵ سال پیش شروع شده است. حتی برخی از این کشورها جولانگاه اسرائیل بوده‌اند و حتما به خاطر دارید که عضو برجسته حماس توسط موساد در دوبی به شهادت رسید. پس اتفاقی نیست که مربوط به دیروز باشد. آقای ترامپ نیاز به یک عکس یادگاری با این کشورها داشت و به عکس یادگاری‌اش هم رسید.

آیا معتقدید که روابط میان این کشورها با رژیم صهیونیستی فراتر از یک عکس یادگاری که آقای ترامپ گرفته، پیش نمی‌رود؟

خیر. اتفاقا من می‌گویم که این روابط از ۱۵ سال پیش تاکنون جلو آمده پس دیگر نیازی به عصبانیت ایران ندارد در حالی که می‌دانیم همین الان هم آقای نتانیاهو مانع فروش جنگنده‌های پیشرفته اف ۳۵ به امارات است. در واقع آن کسی که برخی از سران عرب مرتجع خلیج فارس را می‌دوشد و حتی آمریکا را هم می‌دوشد، نه ترامپ بلکه نتانیاهو است. وقتی نتانیاهو چندین چمدان لباس چرک با خود به ایالات متحده می‌برد و آنها را به هزینه مردم آمریکا در اقامتگاه رسمی میهمانان کاخ سفید می‌شوید، چه معنایی می‌تواند داشته باشد جز اینکه به ملت آمریکا اعلام می‌کند که اسرائیل روی تا آخرین دلار جیب شما حساب باز کرده است. البته ما اقدام این کشورها را قطعا خیانت به آرمان فلسطین و جهان اسلام می‌دانیم و مردم فلسطین هم متوجه شده‌اند که چه جنایتی در حقشان صورت گرفته ولی اینکه رونمایی از چنین اتفاقی ما را تا مرحله عصبانی شدن برده باشد حداقل در وزارت خارجه یا دولت، چنین اتفاقی نیفتاده است.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا