عمومی

رشد نجومی اجاره خانه – یومیر

قیمت اجاره مسکن شهری در دی ماه امسال نسبت به دی ماه سال گذشته در این مدت 2.5 برابر افزایش یافته است.

به گزارش یومیر، این روزنامه شهروند او نوشت: «افزایش نرخ اجاره که از تابستان امسال آغاز شد، ادامه دارد. آخرین اطلاعات بانک مرکزی از تحولات بازار مسکن در تهران نشان می‌دهد که تورم نقطه‌به‌نقطه اجاره‌بها برای چهارمین سال متوالی در آذرماه 1400 رکورد بالای 50 درصدی را به ثبت رساند.

در بازار سنتی اجاره ایران، قیمت اجاره بها همیشه تابعی از ارزش خانه محاسبه می شود و بنابراین هرگونه جهش قیمت مسکن با کمی تاخیر در قیمت اجاره تخلیه می شود. این وضعیت در رفتار قیمتی بازار مسکن و اجاره در 10 ماهه امسال کاملا مشهود است. اگرچه رشد قیمت مسکن از ابتدای سال جاری کمتر از تورم مصرفی بوده است، اما شدت تورم در بازار اجاره به حدود 2.5 برابر تورم مسکن رسیده و فشار مضاعفی بر مستاجران وارد کرده است. در نتیجه تسویه تورم انباشته مسکن در قیمت اجاره در آذرماه امسال و در شرایطی که تورم نقطه‌ای مسکن از 20.3 درصد فراتر نرفته است، تورم نقطه‌ای بازار اجاره بها در تهران 50.4 درصد و 54 درصد است. در تمامی مناطق شهری کشور .

حال و هوای بازار مسکن در تهران

گزارش بانک مرکزی از توسعه بازار مسکن در تهران در آذرماه 1400 نشان می دهد که قیمت مسکن با سرعت بیشتری نسبت به تورم مصرف کننده و در واقع با تورم نقطه به نقطه 20.3 درصد (دی ماه امسال نسبت به آذرماه سال گذشته) در حال افزایش است. ) هنوز در مرحله تخلیه است. حباب قیمتی وجود دارد. البته مسکن به عنوان یک ضرورت زندگی و بزرگترین سرمایه گذاری برای اکثر خانوارها، دارای چنان قیمت سرسام آوری است که حتی افزایش یک درصدی قیمت می تواند زمان انتظار یک خانواده برای خرید مسکن را چندین سال به تاخیر بیندازد، اما از kl. بازارهایی که نرخ رشد قیمت مسکن کمتر از میانگین رشد قیمت سایر کالاهای مصرفی و سرمایه است، ناگزیر باید تخلیه حباب نامیده شود. آمار بانک مرکزی حاکی از آن است که تعداد معاملات مسکن شهر تهران در دی ماه امسال به 9 هزار و 816 فقره رسید که نسبت به ماه قبل 0.5 درصد و نسبت به ماه مشابه سال قبل 179.3 درصد افزایش نشان می دهد. همچنین در این ماه میانگین قیمت خرید و فروش یک مترمربع زیربنای مسکونی در شهر تهران 32 میلیون و 936 هزار تومان به ثبت رسید که نسبت به ماه قبل 1.06 درصد و نسبت به ماه مشابه سال قبل 20.3 درصد افزایش داشته است.

تضعیف تولید و تقاضای مصرف کننده

بررسی معاملات مسکن شهر تهران در دی ماه پس از ساخت نشان می دهد که تنها 33.6 درصد از کل معاملات در این ماه به واحدهای نوساز و تا پنج سال ساخت اختصاص یافته است که نسبت به آذرماه سال گذشته و در مقایسه با ابتدایی سال 5.4 واحد درصدی است. دهه 90 حدود 27 درصد کاهش نشان می دهد. این امر تا حدودی به دلیل عدم توانایی متقاضیان در تامین مالی واحدهای نوساز و گران قیمت در دوره افزایش قیمت مسکن و از سوی دیگر نشان از کاهش توان سازندگان مسکن برای تولید این محصول است. بررسی تقاضای مسکن در بازار تهران نشان می دهد واحدهای مسکونی با زیربنای کمتر از 80 متر مربع در دی ماه امسال 58.5 درصد از معاملات را به خود اختصاص داده اند. این در حالی است که 62.5 درصد خانه ها با قیمتی کمتر از میانگین معامله شده اند. نکته دیگر اینکه در آذرماه 48.9 درصد از معاملات مسکن شهر تهران به واحدهای مسکونی زیر دو میلیارد تومان اختصاص داشت.

از منظر اقتصادی، اکثر مصرف کنندگان مسکن حداقل یکی از سه شاخص زیر 80 متر مربع، قیمت زیر متوسط ​​یا ارزش زیر دو میلیارد تومان را خواهند داشت، اما کاهش شدید قدرت خرید خانوارها، معاملات را انجام داده است. در این سه شاخص حداقل نیز برای خرید سرمایه گذاری اختصاص داده شده است.

مشاهده معاملات مسکن در تهران

بررسی توزیع معاملات مسکن در شهر تهران به تفکیک مناطق مختلف شهر نشان می دهد که از بین مناطق 22 گانه شهر تهران، منطقه 5 با سهم 14.8 درصدی از کل معاملات، بیشترین تعداد قراردادهای سفته را به خود اختصاص داده و عنوان را حفظ کرده است. بورس مسکن تهران. یخ. از سوی دیگر در بین مناطق 22 گانه شهرداری تهران، بیشترین میانگین قیمت هر مترمربع زیربنای مسکن معادل 70 میلیون و 220 هزار تومان به منطقه یک اختصاص یافته است که 17 درصد بالاتر از دی ماه سال گذشته و کمترین آن است. متوسط ​​قیمت شهرک های مسکونی تهران معادل 15 میلیون و 650 هزار تومان به منطقه 18 اختصاص دارد که نسبت به مدت مشابه سال قبل 28.8 درصد افزایش داشته است.

برگه تورم در بازار اجاره

با گذشت دو سال از ابلاغیه ستاد ملی کرونا مبنی بر تمدید خودکار اجاره نامه های جاری با افزایش 15 تا 25 درصدی و همچنان این مصوبه به قوت خود باقی است، آمارهای رسمی حاکی از جهش نرخ تورم در بازار اجاره است. براساس اعلام بانک مرکزی، شاخص اجاره بها در شهر تهران در آذرماه امسال 50.7 درصد و در کل مناطق شهری 54 درصد نسبت به ماه مشابه سال قبل افزایش یافت. مرکز آمار ایران در اوایل هفته جاری در گزارش تورم دی ماه خود از افزایش شدید تورم در بازار اجاره خبر داد. به طوری که سران قوا در همان روز در جلسه ای بر لزوم رسیدگی به توسعه بازار اجاره و حمایت از مستاجران تاکید کردند. قاعده بازار اجاره سنتی ایران که مبتنی بر تعیین قیمت اجاره بر اساس ارزش ملک است، یکی از دلایل اصلی جهش مکرر قیمت اجاره در بازار ایران است.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا