عمومی

وام‌های دور از خانه – یومیر

تا چند سال پیش عرضه مسکن برای برخی واحدهای مسکونی تا 80 درصد قیمت را پوشش می داد اما اکنون این اختلاف در همان خانه ها به کمتر از 30 درصد رسیده است.

به گزارش یومیر مربای مربا وی در ادامه نوشت: پیش از این بانک ها واحد ارزیابی داشتند و پس از قیمت گذاری تصمیم گرفته می شد برای این واحد مسکونی چه میزان وام پرداخت کنند تا از 80 درصد قیمت کل فراتر نرود اما اکنون قیمت مسکن گران شده است. به قدری که بخش کوچکی از قیمت کل است.. بر اساس آخرین گزارش بانک مرکزی، قیمت هر مترمربع مسکن در تهران به 40 میلیون تومان رسیده است که منجر به افزایش تقاضا برای تسهیلات به خرید ملک. اکنون ارقام و ارقام برای تسهیلات مسکن اما باید توجه داشت که هر رهنی هزینه دارد.

هزینه تسهیلات مسکن نسبت به حدود 10 روز قبل روند صعودی کمی داشته است. بنابراین متاهلین ساکن پایتخت برای دریافت این وام باید بیش از 135 میلیون تومان پرداخت کنند. همچنین باید به خاطر داشت که مصوبات دولت برای خرید خانه برای افراد متاهل و مجرد متفاوت است. مجردان ساکن تهران می توانند تا سقف 280 میلیون تومان تسهیلات دریافت کنند که شامل 200 میلیون تومان تسهیلات خرید مسکن و 80 میلیون تومان وام ساخت و ساز می شود. بنابراین برای دریافت وام 200 میلیون تومانی باید 400 سند مسکن خریداری کنند که قیمت آن 58 میلیون تومان به قیمت 145 هزار تومان است. همچنین با توجه به وام 80 میلیون تومانی که برای آن باید 160 برگه به ​​مبلغ 23 میلیون و 200 هزار تومان بخرند، کل هزینه خرید اوراق به 79 میلیون و 200 هزار تومان می رسد.

هزینه وام در تهران و شهرستانها

بر همین اساس زوج های تهرانی می توانند تا سقف 480 میلیون تومان شامل 200 میلیون تومان تسهیلات خرید مسکن برای هر نفر و 80 میلیون تومان وام دریافت کنند. بنابراین زوجین باید 800 برگ تسهیلات مسکن بخرند که 116 میلیون تومان است که همراه با هزینه 23 میلیون و 200 هزار تومانی وام که باید 160 برگ تسهیلات مسکن بخرند، باید مبلغی را پرداخت کنند. مجموعا 139 میلیون و 200 هزار تومان . سقف این تسهیلات برای مراکز استان ها و شهرهای بالای 200 هزار نفر با توجه به اینکه مجردها باید 320 و ساکنان متاهل این شهرها باید 640 مسکن بخرند به 160 میلیون تومان برای مجردها و 320 میلیون تومان برای زوج ها رسیده است. کوپن تسهیلات مجردها باید 44 میلیون و 896 و متاهلین باید 92 میلیون و 800 هزار تومان بپردازند.

اخذ تسهیلات از سایر بانک ها

موارد ذکر شده مربوط به تسهیلات بانک مسکن است اما سایر بانک ها نیز تسهیلات مسکن ارائه می کنند با این تفاوت که نرخ سود تسهیلات آنها یک درصد بیشتر از بانک مسکن است و به 18 درصد می رسد. از بانک های دولتی و خصوصی مختلف بازدید کردیم تا از شرایط وام آنها مطلع شویم. برای دریافت وام باید سند را با دو ضامن به شعبه بیاورید. ضامن باید کسر حقوق داشته باشد و حداقل سه ماه طول می کشد. مدت بازپرداخت وام پنج سال است. برخی از این موارد مانند ضامن با کسر حقوق بانک مسکن انجام می شود و متاسفانه همین موضوع بهانه ای برای عدم اعطای وام بانک ها شده است.

در شرایطی که سند در رهن بانک در دفاتر اسناد رسمی قرار می گیرد و در صورت عدم پرداخت، بانک مالک واحد مسکونی می شود اما شرایط ضامن همچنان وجود دارد. از سوی دیگر مدت بازپرداخت تسهیلات بانک مسکن با نرخ سود 17 درصد نیز تا 12 سال امکان پذیر است که در سایر بانک ها هفت سال کمتر است. در بانک های دولتی و خصوصی بین 20 تا 35 میلیون تومان از مبلغ وام در بانک بلوکه می شود که خلاف قانون است. حتی وزارت اقتصاد و دارایی نیز چندین بار در این مورد هشدار داده است اما برخی بانک ها توجهی ندارند. حال باید دید دولت در این زمینه اقدام اساسی خواهد کرد یا خیر. یکی از نکاتی که تصمیم گیران دولتی باید در نظر داشته باشند این است که تقاضا برای تسهیلات مسکن وجود دارد اما راه دریافت تسهیلات آنقدر سخت است که عده ای هدیه گرفتن آن را می دهند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا