اجتماعی

اجاره داری حرفه ای مکمل بازار سنتی اجاره

آیین نامه های لیزینگ حرفه ای برای ساخت واحدهای لیزینگ ، معرفی مشاغل دانش بنیان ، پرداخت سپرده های مسکن و اعمال قوانینی برای افزایش مدت اجاره توسط وزارت راه و شهرسازی به دولت ارائه می شود و هم اکنون در حال بررسی است کمیسیون های دولتی

به گزارش یومیر ، قوانین حمایت از لیزینگ حرفه ای مدتی پیش توسط وزارت راه و شهرسازی به دولت ارائه شد و هم اکنون در کمیسیون های عمومی تخصصی در حال بررسی است. گفته می شود که این طرح به مواردی مانند سپرده گذاری ، ساخت واحدهای اجاره ای ، مدت اجاره و ورود مشاغل دانش بنیان پرداخته است.

اواسط سال طرح اجاره حرفه ای در دستور کار وزارت راه و شهرسازی قرار داده شده است این س ،ال البته در زمان کشیش – وزیر اسبق راه و شهرسازی – نیز مطرح بود ، اما عملی نشد. با ورود محمد اسلامی به جای عباس آخوندی ، این آیین نامه مجدداً مطرح شد.

محمود محمودزاده معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: اساسنامه حمایت از لیزینگ حرفه ای مدتی پیش توسط وزارت راه و شهرسازی به دولت ارائه شد و هم اکنون در کمیسیون های تخصصی دولت در حال بررسی است. پس از تصویب این آیین نامه همراه با رانت سنتی که در کشور متداول است ، رانت حرفه ای نیز ایجاد می شود و با این کار تأثیر مثبتی هم در تأمین واحدهای اجاره ای و هم در کنترل قیمت ها خواهیم دید.

محمودزاده گفت: اجرای مقررات اجاره حرفه ای از یک طرف به نفع مستاجران و از طرف دیگر به نفع سرمایه گذاران است و راهکارهای ارائه شده در قوانین به گونه ای است که منافع هر دو گروه در نظر گرفته می شود. با اجرای مشاغل اجاره ای ، تعادل در بازار اجاره ایجاد می شود و قیمت ها به شکلی منطقی به بازار ارائه می شوند.

وی همچنین گفت که دولت نمی تواند مستقیماً درباره اقدامات دولت برای جلوگیری از تثبیت نرخ اجاره و جلوگیری از افزایش چند برابری آنها اظهارنظر کند. با این حال ، اجاره تابعی از قیمت مسکن است و از آنجا که بخش خصوصی در آن سرمایه گذاری می کند ، باید به گونه ای باشد که به صاحبخانه نیز سود برساند.

بنابراین گزارش می گوید ساخت واحدهای مسکونی به قصد اجاره به طبقات پایین مدت طولانی به تأخیر افتاده است اما هنوز از مدارک فراتر نرفته است. ساخت مسکن اجاره ای برای کنترل و ساماندهی بازار مسکن عباس آخوندی از زمان روی کار آمدن در وزارت راه و شهرسازی بوده است ، اما به دلیل مخالفت با ساخت خانه های کوچک که عمدتا توسط برخی از کارشناسان و نمایندگان مجلس ذکر شد ، این طرح عملی نشد.

با استعفای عباس آخوندی و آمدن محمد اسلامی در سال 2009 ، دولت و شهرداری شروع به شنیدن خبر ساخت خانه های استیجاری کردند ، تا اینکه در 13 اکتبر 2016 ، محمد اسلامی ، وزیر راه و شهرسازی اعلام آمادگی وزارتخانه خود کرد برای دلایل 99 ساله مستاجران. وی گفت: سازندگانی که برای دهک های پایین خانه درست می کنند می توانند به مدت 10 سال زمین 99 ساله را از ما خریداری کنند. ما قوانینی را در این مصوبه به دولت دادیم كه اقساط در زمین را از 5 سال به 10 سال افزایش دهیم. اسلامی همچنین گفت: مساحت این خانه ها 30 متر نیست و ساخت مسکن برای ما همان الگوی 75 متری است.

پیروز حناچی ، شهردار تهران که بارها اعلام کرده است که شهرداری آماده ساخت مسکن اجاره ای است ، در همان روز گفت: “ما اگر این تسهیلات را پرداخت کنیم ، آماده ساخت مسکن اجاره ای با امکانات خودمان با همان امکانات سازندگان هستیم. به شهرداری. “انجام می دهد. البته وی همچنین گفت که ما هیچ وظیفه قانونی در این زمینه نداریم اما اعلام کرده ایم که آماده ساخت و ساز شهرداری در این زمینه هستیم.

پرداخت سپرده های مسکن ، تعیین سقف اجاره و افزایش مدت اجاره از دیگر برنامه های وزارت راه و شهرسازی است ، اما به غیر از مورد اول ، موارد دیگر چندان موفق نبودند ؛ دلیل این امر این است که بازار مسکن اساساً تنظیم نشده و مالکان لزوماً از دستورالعمل ها و قوانین دولت استقبال نمی کنند. با این وجود ، پرداخت تسهیلات مرابحه برای خرید کالا و خدمات یا رهن در اوایل ماه اوت سال جاری در مقر ملی ضد کرونا توسط دولت تصویب شد. در پایان ماه دسامبر ، تقریباً 50٪ از کل 302،334 متقاضی 148،215 وام سپرده ای قادر به دریافت این تسهیلات بودند.

وزارت راه و شهرسازی اعلام کرد کسانی که قبلاً برای دریافت وام رهنی ثبت نام کرده بودند اما روند پرداخت آنها پردازش نشده است پرداخت این تسهیلات تا پایان فوریه تمدید شده است.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا