اجتماعی

پروژه‌های نهضت ملی مسکن به یک‌میلیون واحد با میانگین پیشرفت ۳۰ درصد رسیده است

صحبت های سازندگان و اظهارات مسئولان حکایت از کندی روند اجرای طرح های نهضت ملی مسکن دارد. بر اساس محاسبات وزیر تا مردادماه سال آینده باید دو میلیون واحد افتتاح می شد. این در حالی است که به گفته مسئولان آنچه در واقع مستقر شده یک میلیون دستگاه با میانگین پیشرفت 30 درصدی است.

به گزارش یومیر، اگرچه مسئولان وزارت راه و شهرسازی از اجرای حدود یک میلیون واحد صحبت می کنند، اما بر اساس اعلام سازمان ملی زمین و مسکن، برای 509 هزار واحد پروژه تعریف شده و 194 هزار واحد به بنیاد رسیده است. صحنه. معاون وزیر راه و شهرسازی می گوید به آمار مذکور باید واحدهای خودمالک، بنگاه های مسکن، نیروهای مسلح و… اضافه شود. مجموع تا یک میلیون واحد اجرا می شود با میانگین پیشرفت 30 درصدی.

به نظر می رسد با توجه به مدلی که مسئولان وزارت راه و شهرسازی تعریف کرده اند، تامین زمین قابل ساخت به معنای اجرای پروژه است; در حالی که شواهد حاکی از تفاوت معنی داری بین تعداد واحدهای در حال ساخت و میزان عرضه زمین است. یکی از راه های سنجش پروژه های در حال ساخت، پرداخت تسهیلات است. شرط اعطای وام تا سقف 450 میلیون کرون. تومان به واحدهای نهضت ملی مسکن پرداخت سهم متقاضیان است. از یک میلیون و 300 هزار نفر معرفی شده از سوی وزارت راه و شهرسازی به شبکه بانکی، 333 هزار نفر مبلغ اولیه 40 میلیون تومان را واریز کرده اند.

در 20 آبان 1401 با حضور وزیر راه و شهرسازی در آیین انتخاب ویدئو کنفرانس ساخت 100000 واحد توسط نهضت ملی مسکن در شهرهای جدید افتتاح شد و مجموع ساخت و ساز در شهرهای جدید را به 200000 واحد رساند. این در حالی است که برخی کارشناسان معتقدند پروژه های مذکور در بهترین حالت در وضعیت خاک ورزی قرار دارند و برخی از آنها حتی برنامه ای ندارند.

پس از طی هفت مرحله فراخوان ثبت نام، وزارت راه و شهرسازی حدود ۲ میلیون متقاضی مطلق را از نهضت ملی مسکن از طریق فیلتر پنج شرط حذف کرد. از 5.5 میلیون متقاضی، 3.6 میلیون نفر واجد شرایط تشخیص داده شدند. با توجه به ازدواج هایی که در ماه های اخیر صورت گرفته، طبیعتاً تعداد متقاضیان احتمالی مسکن دولتی افزایش یافته است. این بدان معناست که حدود 4 میلیون متقاضی فاقد مسکن واجد شرایط در کشور هستند. در حالی که در سال گذشته تنها یک میلیون واحد ساخته شده است و هیچ مدلی برای خانوارهای مستاجر مسکونی وجود ندارد و عملکرد چندانی در خصوص طرح اجاره حرفه ای صورت نگرفته است.

اگر متوسط ​​پیشرفت فیزیکی 30 درصدی پروژه نهضت ملی مسکن را خوش بینانه بپذیریم و این طرح با سرعتی که در یک سال گذشته طی کرده است ادامه یابد، ساخت یک میلیون مسکن حدود چهار سال زمان می برد. این در حالی است که به گفته برخی از توسعه دهندگان و مسئولان، اجرای پروژه ها به دو دلیل مهم یعنی عدم پرداخت سهم و اجتناب سیستم بانکی از پرداخت منابع، کند بوده است. پیشنهادات انبوه سازان برای تامین منابع این پروژه هم در کشوی میز مسئولان وزارت راه و شهرسازی گرد و غبار جمع می کند!

ماموریتی که از مرداد سال گذشته برای وزارت راه و شهرسازی تعریف شده بود ساخت چهار میلیون واحد در چهار سال بود. اندکی بعد رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد که ساخت مسکن بیش از یک سال طول می کشد و به این ترتیب هدف ساخت چهار میلیون خانه را به دو قسمت دو میلیونی تقسیم کرد. یعنی اگر امروز دو میلیون واحد به فاز ساخت برسد که هنوز اتفاق نیفتاده، در آبان ماه 1403 باید منتظر بریدن نوار منازل باشیم.

در این شرایط بعید به نظر می رسد که بسته دوم یک میلیونی تا یک سال دیگر اجرایی شود. اگر بسته دوم به سرنوشت یک میلیونی در فاز اول دچار شود، قطعا افتتاح دو میلیون واحدی عمر چهار ساله وزارت راه و شهرسازی را افزایش نخواهد داد. چه برسد به چهار میلیون واحد!

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا