اقتصادی

بازار مسکن به سطح مقاومت رسید

سیگنال های دریافتی از بازار مسکن در تهران در ماه های ژوئن و جولای نشان می دهد که احتمال کاهش قیمت از دسامبر سال گذشته به احتمال زیاد به پایان رسیده است. به طوری که بازار به کاهش بیشتر قیمت ها واکنش نشان می دهد.

به گزارش یومیر ، پس از دو ماه رشد نسبی قیمت نهایی ، بازار مسکن در تهران با نرخ های پیشنهادی به سطح مقاومتی رسید و به نظر می رسد روند نزولی قیمت ها که از دسامبر سال گذشته به دلیل تحولات سیاسی بین المللی آغاز شده بود متوقف شده است. . آمارهای غیررسمی از قیمت تبلیغات به همراه آمار رسمی از قیمت معاملات نشان می دهد که محدوده 30 میلیون تومان به احتمال زیاد سطح حمایت قوی از بازار مسکن خواهد بود.

اطلاعات سیستم کلیدی نشان می دهد که رشد قیمت در بازار مسکن پس از هفت ماه متوقف شده است. بر اساس این آمار ، قیمت پیشنهادی در دسامبر سال گذشته 56.8 میلیون تومان در هر متر مربع بود که در روند نزولی در ژوئن 1400 به 43.5 میلیون تومان رسید ، اما در ماه ژوئیه دوباره افزایش یافت و به 46.9 میلیون تومان رسیده است.

به گفته بانک مرکزی ، قیمت های نهایی در ژوئن و جولای 1400 به ترتیب 3 و 1.3 درصد افزایش یافت. در حال حاضر متوسط قیمت مسکن در تهران 30.04 میلیون تومان است هر متر مربع بر اساس معاملات 1400 جولای است که تقریباً معادل میانگین قیمت در مارس 2016 است. در واقع ، بازار در قفس قیمتی قرار دارد و اگرچه به نظر می رسد انتظار جهش قیمت ها دور از انتظار نیست ، اما بازار نیز در برابر افت قیمت مقاومت کرد ؛ در شرایطی که معاملات به حدود یک سوم معمول رسید و در ماه ژوئیه تنها 5071 قرارداد خرید و فروش در تهران منعقد شد.

بررسی قیمت طی پنج ماه گذشته نوسانات بازار را در محدوده 30 میلیون تومان تایید می کند. در مارس 2017 ، متوسط ​​قیمت مسکن در تهران سرانه 27/30 میلیون تومان بود. متر که در فروردین کاهش یافت و به 29.3 میلیون تومان رسید. در اردیبهشت ، بازار روند نزولی داشت و به 28.8 میلیون تومان رسید. ژوئن 1400 متوسط ​​قیمت مسکن در تهران دوباره افزایش یافت و به 29.6 میلیون تومان رسید. در تیر ماه میانگین قیمت 30.04 میلیون تومان بود.

افزایش ماهانه 1.8 درصدی قیمتهای ثابت در اولین ماه تابستان 1400 با افزایش 7.9 درصدی قیمتهای پیشنهادی نسبت به ماه ژوئن همراه بود. شاخص کلیدی که درصد تغییر قیمت تبلیغات در ماه جولای نسبت به ماه قبل را بررسی می کند ، نشان می دهد که بیشترین کاهش قیمت مسکن در تهران در یک ماه اخیر در منطقه 2 4.5 درصد کاهش یافته است و بیشترین افزایش قیمت در منطقه 17 8.8 درصد افزایش یافته است. اتفاق افتاد.

در منطقه یک که حرکات آن معمولاً به عنوان شاخصی برای ارزیابی تقاضای سفته بازی در نظر گرفته می شود ، طی ماه گذشته قیمتهای ارائه شده 1.7 درصد افزایش یافته و از 79 میلیون تومان به 80.4 میلیون تومان رسیده است. اما نرخ نهایی در منطقه یک بر اساس معاملات در جولای 1400 به 62 میلیون تومان در متر مربع رسید که نسبت به ماه قبل 6.4 درصد کاهش نشان می دهد. دلیل تفاوت فرکانس تبلیغات و قیمت معامله ممکن است این باشد که قراردادها عمدتاً در پرونده های گران قیمت و دارای تخفیف منعقد می شوند.

منطقه 5 ، به عنوان متقاضی ترین منطقه تهران در این ماه ، با افزایش جزئی قیمت تبلیغات و معاملات خاص همراه بود. در ژوئیه 1400 ، نرخ های پیشنهادی در منطقه پنج به ازای هر 38.1 میلیون تومان بود. متر مربع ، که نسبت به ماه قبل 0.3 درصد افزایش یافته است. قیمت معاملات در این منطقه در ماه مذکور به 37.7 میلیون تومان رسید که رشد 1.6 درصدی را ثبت کرد.

ثبات پس از رکود در بازار مسکن با افزایش قیمت مصالح ساختمانی همراه بوده است. در هفته های اخیر ، قیمت دو ماده اولیه اصلی در بخش ساختمان ، سیمان و فولاد ، برای اولین بار در 1.5 سال گذشته افزایش یافته است. قیمت سیمان به دلیل قطع برق کارخانه ها از حدود 35000 تومان در هکتار افزایش یافت. بسته بندی در اوایل جولای به بیش از 70،000 تومان در پایان همان ماه رسید و قیمت هر کیلو میلگرد از 13،500 تومان به بیش از 20،000 تومان افزایش یافت. این در اواخر سال 1398 است که قیمت هر کیسه سیمان حدود 10 هزار تومان و قیمت میلگرد 4200 تومان بود.

از سوی دیگر ، متغیرهایی مانند تورم و برداشت از سیاست های پولی انبساطی در دولت بعدی موجب افزایش انتظارات در بازار مسکن شده است. 1400 که بیشترین افزایش سالانه در 25 سال گذشته و بیشترین رشد ماهانه در هشت ماه گذشته است ، آینده بازار مسکن را نادیده گرفت.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا