عمومی

۱۳۸ میلیارد دلار، میزان صادرات مناطق آزاد و ویژه

با توجه به پایگاه اطلاع رسانی یومیر ،

این بانک ، مشاور رئیس جمهور و دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری ، در گفتگویی در گفت. 18:30: “در حال حاضر 8 منطقه آزاد و 32 منطقه ویژه فعال در کشور داریم.”

وی با بیان اینکه فعالیت مناطق آزاد در جهان از سال 1940 آغاز شده است ادامه داد: این مناطق تاکنون 7 دوره داشته و از مناطق آزاد تجاری ، تولید محور ، دانش و فناوری محور به مناطق هوشمند و علمی و پارک های فناوری هار.
بانک با اشاره به فعالیت 5400 منطقه آزاد در جهان گفت: مناطق آزاد یکی از ارکان اقتصاد ملی و یکی از ارکان توسعه اقتصادی بین المللی است.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری حاشیه مناطق آزاد را از ویژگی های این مناطق در کشورمان دانست و تأکید کرد: 7 منطقه آزاد ما در مناطق حاشیه ای و کمتر برخوردار کشور ایجاد شده و اکنون آنها جلو آمده اند.

وی ادامه داد: ما 2 هزار و 300 واحد صنعتی و تولیدی در این مناطق داریم و 510 هزار نفر مشغول کار هستند.

این بانک یادآور شد: از سال 1992 تا امروز 108 هزار میلیارد میلیارد تومان سرمایه گذاری ریالی و 25 میلیارد دلار سرمایه گذاری ارزی در این مناطق انجام شده است.

وی در مورد حجم صادرات از این مناطق گفت: ما 138 میلیارد دلار صادرات از مناطق آزاد و ویژه با متوسط ​​18 یا 19 میلیارد دلار در سال داشتیم.
این بانک اظهار داشت كه حجم واردات مناطق آزاد و ویژه 42 میلیارد دلار بوده در حالی كه 40 میلیارد دلار از محصولات مناطق ویژه به سرزمین اصلی صادر می شود.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری یادآور شد: حجم واردات مناطق آزاد تراز مثبت 2.5 میلیارد دلاری است. در رابطه با صادرات آنها.

وی در مورد روند افزایش مناطق آزاد گفت: “ما در حال بررسی تحقیقات خود در دبیرخانه و بررسی پیشنهادات افزایش مناطق آزاد هستیم. اگر نتیجه بگیریم كه این مناطق از این ظرفیت برخوردار هستند ، آنها در قالب لایحه به دولت ارائه می شوند. “

این بانک با بیان اینکه در حال حاضر 8 منطقه در دستور کار مجلس است افزود: کارهای کارشناسی و اصلاحاتی در مجلس انجام شد و در سال 1998 مجلس آن را تصویب کرد و پس از تصویب صورتجلسه شورای نگهبان این تصمیم به شورای هدف رسید.

دکمه بازگشت به بالا