ورزشی

حوزه انرژی در برنامه هفتم توسعه نیازمند ۱۲۵ میلیارد دلار سرمایه گذاری است

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری آنا، محسن رضایی معاون اقتصادی رئیس جمهور و بابک نگهداری رئیس مرکز پژوهش های شورای اسلامی امروز (شنبه 21 شهریور 1401) در نشست مشترکی دیدار و گفتگو کردند.

رضایی در این جلسه با اشاره به تخصص مرکز پژوهش های مجلس گفت: مرکز پژوهش های مجلس نباید یافته های خود را محدود به مجلس کند و مطلوبتر است که گزارش های تولیدی مرکز به سایر قوا ارائه شود.

وی پس از استماع گزارشی از پیشنهاد مرکز پژوهش های مجلس در رابطه با برنامه هفتم، خاطرنشان کرد: در برنامه هفتم توسعه باید دید به دنبال توسعه بازار محور هستیم یا دولت. در شرق الگوی توسعه مبتنی بر بازار بوده و با ایدئولوژی سرمایه داری سازگار بوده است، اما موتور محرک توسعه در کشور ما دولت است.

وی افزود: در روند توسعه چین، دولت بر بازار اولویت داشته است، اما دولت با بازار مخالفت نکرد، بلکه کار ساخت بازار را انجام داد. این الگوی شرقی توسعه است. بنابراین، توسعه چین بسیار سریع اتفاق افتاده است. زیرا یک دولت توسعه‌گرا جلوتر از بازار حرکت کرده است.

معاون اقتصادی رئیس جمهور تصریح کرد: در برنامه های توسعه ایران نه بازار حاکم بوده و نه دولت و رابطه خاموش و نامفهومی بین این دو شکل گرفته است.

وی ادامه داد: اگر نهاد دولت را در سیاست تقویت نکنیم یا آن را درست درک نکنیم تا 200 سال دیگر توسعه نخواهیم یافت.

رضایی با تاکید بر اینکه در فرآیند توسعه باید فرآیندها و ساختارها اصلاح شود، گفت: در اصلاح فرآیندها می توان به اصلاح بودجه و به طور کلی تصمیم گیری، تصمیم گیری و اجرا در کشور اشاره کرد. باید رسیدگی شود.

وی با بیان اینکه کشور به صورت مقطعی اداره می شود، تصریح کرد: حکومت بدون داده مانند تیراندازی در تاریکی است.

معاون اقتصادی رئیس جمهور سپس برای تدوین و تهیه نقشه راه توسعه صنعتی کشور تلاش کرد و گفت: پیوند بنگاه های دانش بنیان به صنعت کشور ضروری است. همچنین باید تلاش کنیم صنعت کشور را به زنجیره ارزش بین المللی پیوند دهیم که صنایع کوچک نیز در آن حضور دارند.

باباگ نگهداری در این جلسه یکی از اقدامات مرکز پژوهش های مجلی در چند ماه اخیر را برای ارائه پیشنهادات در چارچوب برنامه هفتم برشمرد و گفت: با تشکیل دبیرخانه در پژوهش، تلاش هماهنگی در خصوص برنامه هفتم توسعه انجام شده است. در همین راستا با تشکیل 17 جلسه و با مشارکت کلیه دفاتر مطالعاتی، پیشنهاد مرکز پژوهش های مجلس برای تدوین برنامه هفتم توسعه به رئیس و مجمع تشخیص مصلحت نظام تقدیم شده است.

وی سپس به تشریح دیدگاه های مرکز پژوهش های مجلس در خصوص تدوین برنامه هفتم توسعه پرداخت و اظهار داشت: در تدوین برنامه هفتم توسعه باید راهبردهای کلان تحلیلی و توجه به شرایط ملی و بین المللی مورد توجه قرار گیرد.

رئیس مرکز پژوهش های مجلس الگوی این مرکز در برنامه هفتم توسعه را الگوی ماموریت محور چند بعدی دانست و بیان کرد: در پیشنهادات ارائه شده در خصوص این برنامه، 4 اولویت و 3 گزینه را در نظر گرفته ایم.

وی با بیان اینکه برنامه های توسعه قبلی جامع، کلی و با نگاهی اجمالی و بدون در نظر گرفتن شرایط اقتصادی و موقعیت های جغرافیایی و بین المللی نوشته شده است، گفت: اگر پوشش برنامه های توسعه قبلی کشور را از آن جدا کنیم، باعث می شود. مشخص نیست این طرح برای کدام کشور نوشته شده است. بوده است

وی تاکید کرد: بر اساس تحلیل راهبردی که انجام دادیم به این نتیجه رسیدیم که در طراحی برنامه هفتم توسعه کمتر به ظرفیت های منطقه ای و فرامنطقه ای کشور توجه نکنیم.

وی محرک های اصلی اقتصاد کشور را سه حوزه انرژی، حمل و نقل و سرمایه گذاری دانست و یادآور شد: جهش تولید با رفع موانع سرمایه گذاری خصوصی، دولتی و دولتی صورت می گیرد در حالی که تورم در کشور وجود دارد و سه عدم تعادل در حوزه های بودجه، بانکی و صندوق های بازنشستگی، سرمایه های اقتصادی کشور را به سمت بخش های غیرمولد سوق می دهد.

وی سپس به توانمندی ها و نیازهای کشور در حوزه انرژی پرداخت و گفت: برای نقش کشور به عنوان قطب انرژی منطقه 100 میلیارد دلار در نفت و گاز، 15 میلیارد دلار در برق و 10 میلیارد دلار برای بهبود شبکه برق نیاز داریم.

رئیس مرکز پژوهش های مجلس با تبیین پنجره فرصت برون رفت از این موارد به تشریح این موضوعات پرداخت و توضیح داد: جایگاه جمهوری اسلامی ایران در نظام بین الملل، پیوند تولید، صنعت و صادرات کشور به دانش. -شرکت های مستقر و فرصت های جمعیتی متولدین دهه 60 و 70، 3 فرصت های مهمی هستند که در تدوین برنامه هفتم توسعه باید مورد توجه قرار گیرند.

وی سپس به موضوع جایگاه ایران در نظام بین الملل پرداخت و گفت: نظام بین الملل در حال بازآرایی است، در تهیه برنامه هفتم توسعه باید به فکر ساماندهی نقش جمهوری اسلامی ایران در نظام بین الملل بود.

نگهداری با اشاره به راه اندازی پروژه کمربند و جاده چین راه اندازی آن را راهی برای بازکردن راه چین به غرب دانست و گفت: هیچ کشوری مانند ایران موقعیت ژئوپلیتیکی ندارد که بتواند یکی از دریچه های فرصت باشد. در برنامه هفتم توسعه و در حوزه استقرار جمهوری. ایران اسلامی در نظام بین الملل باید در ترانزیت شرق به غرب نقش آفرینی کند و کریدور شمال به جنوب ایجاد کند و مسیر دیپلماسی اقتصادی را فعال کند.

وی تقویت دیپلماسی اقتصادی را رمز عبور از مشکلات اقتصادی در برنامه هفتم توسعه دانست و گفت: برای ارتقای دیپلماسی اقتصادی باید کریدورهای ترانزیتی و ایجاد حداکثر سود اقتصادی با همسایگان فعال شود.

وی در ادامه با تاکید بر اهمیت امنیت غذایی برای کشورها، تصریح کرد: متأسفانه بیشتر نیازهای غذایی کشور وارداتی است و با سیاست های غلط در توسعه روستایی، اراضی کشاورزی در روستاها 28 درصد کاهش یافته است. همچنین با سیاست های غلط در تقسیمات اراضی کاری کرده ایم که مثلا روستاهای 150 نفری به شهر تبدیل شده اند. همه این موارد امنیت غذایی کشور را تهدید کرده است. با دانش استقرار تولید محصولات کشاورزی، قرار گرفتن ایران در نظام بین الملل و تبدیل شدن به یک گره در زنجیره ترانزیت غذایی و ایجاد الگوی کشت فراسرزمینی و توجه به این موارد در برنامه هفتم توسعه، امکان پذیر خواهد بود. این مسئله را حل کن.

وی بیان کرد: پنجره دوم سوار شدن به توسعه دانش بنیان بر صنایع کشور است. ما چندین هزار شرکت دانش بنیان داریم که باید از ظرفیت این شرکت ها استفاده کنیم. احتمال دیگر جمعیت 60 و 70 ساله است. دریافت کنندگان دارایی بزرگی هستند که نباید از دست داد.

وی در ادامه سخنان خود به ضرورت تقویت نهاد دولتی پرداخت و گفت: توانمندسازی نهاد دولتی برای تحقق کامل برنامه هفتم توسعه ضروری است و برای این منظور باید دولت الکترونیک را با جدیت دنبال کنیم.

نیژدری مدیریت هوشمند مبتنی بر داده را یکی از الزامات تقویت نهاد دولتی دانست و گفت: با بررسی های انجام شده در بخش های مختلف 80 مورد تضاد منافع را شناسایی کردیم که با مدیریت هوشمند مبتنی بر داده و ارتقای الکترونیکی دولت شفافیت ایجاد خواهد کرد و تضاد منافع را از بین خواهد برد.”

وی در بخشی دیگر از سخنان خود به ضرورت ایجاد نهادی برای اجرای طرح توسعه در کشور پرداخت و گفت: سازمان برنامه و بودجه تمرکز چندانی بر برنامه ندارد و بیشتر به بودجه می پردازد در حالی که مدیریت توسعه چابک موسسه می تواند مسئولیت پیشبرد طرح را بر عهده بگیرد

وی حفظ جمعیت و نیروی انسانی متولدین دهه 60 و 70 را یکی دیگر از فرصت ها در تدوین برنامه هفتم توسعه دانست و تصریح کرد: در نظام جذب نیروی انسانی باید به سمت جذب نخبگان حرکت کنیم.

وی موفقیت در اجرای برنامه هفتم توسعه را مستلزم حمایت جامعه دانست و گفت: بدون حمایت جامعه، اجرای سیاست ها به نتیجه نمی رسد.

رئیس مرکز پژوهش های مجلس، تهیه نقشه جامع پویایی متغیرهای فوق چالش برانگیز کشور را از اهداف این مرکز دانست و خاطرنشان کرد: برخی مسائل در کشور به دلیل تنوع علل، شکل پیچیده ای به خود گرفته است. و عواملی که بررسی و حل آنها را ضروری ساخته است. شکل خطی غیرممکن است، بنابراین ما در مرکز پژوهش های مجلس با تهیه نقشه جامع پویایی متغیرها در ابرچالش های کشور، روابط علت و معلولی هزار متغیر را در 35 بخش تعیین کرده ایم و با وزن دهی و با شبیه سازی این مشکلات، توانایی نخبگان برای حل مشکل مراکز چند سطحی افزایش می یابد.

گفتنی است در پایان این نشست نقشه جامعی از پویایی متغیرهای فوق چالش برانگیز و تولید دارایی کشور ارائه شد. /
انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا