عمومی

عبور تجارت خارجی کشور از مرز ۴۴ میلیارد دلار

با توجه به پایگاه اطلاع رسانی یومیر ،

مهدی میراشرفی ، مدیرکل گمرک ایران با اعلام این خبر گفت: “حجم کالاهای وارداتی در این مدت 21 میلیون و 800 هزار تن بوده که 15 میلیون و 200 هزار تن آن کالاهای اساسی است.”
وی افزود: ارزش کل واردات کالا در این مدت 23 میلیارد و 100 میلیون دلار بوده که به ترتیب یک درصد و 18 درصد کاهش نشان می دهد که از نظر وزن و ارزش نسبت به مدت مشابه سال گذشته اندازه گیری شده است.

مدیرکل گمرک ایران افزود: در بخش صادرات بیش از 75 میلیون تن کالا به ارزش 21 میلیارد و 500 میلیون دلار صادر شده است – تا سه برابر حجم واردات – که از نظر وزنی 14٪ و از نظر ارزشی 19٪ است. در مدت مشابه سال گذشته کاهش یافته است.

میراشرافی گفت: همانطور که در ماه های گذشته اعلام کرده بودیم روند نزولی صادرات کشورمان خوشبختانه ماه به ماه نزدیک به شرایط عادی است و امیدواریم قبل از پایان سال از نظر صادرات شرایط بهتری داشته باشیم.

وی در مورد بزرگترین مقصد صادراتی در ایران اظهار داشت: عراق با 5 میلیارد و 300 میلیون دلار در وهله اول ، چین با همان مقدار برای دوم ، امارات با 2 میلیارد و 700 میلیون دلار ، ترکیه با 1 میلیارد و 600 میلیون دلار برای چهارم ، افغانستان با 1.5 میلیارد دلار در مکان بعدی است.

میراشرافی تأکید کرد: نکته مهم در صادرات آبان ماه امسال این است که محصول پسته در صادرات ایران مقام چهارم را کسب کرده است و با توجه به اینکه متوسط ​​ارزش صادرات کشورمان تقریباً است. هر کیلو 30 سنت ، پسته هر دلار 6 دلار است. و بالاتر ، و این نشان می دهد که محصولات کشاورزی و به ویژه پسته سهم زیادی در صادرات عمده دارند.

مدیرکل گمرک ایران با اشاره به ترکیب کالاهای وارداتی کشورمان گفت: کشورهای مبدا شامل: چین با 6 میلیارد دلار ، امارات با 5 میلیارد و 400 میلیون دلار ، ترکیه با 2 میلیارد و 600 میلیون دلار ، هند با یک میلیارد و 400 میلیارد دلار. میلیون دلار و آلمان با یک میلیارد و صد میلیون دلار.

میراشرفی درباره کالاهای اصلی وارداتی در کشورمان نیز گفت: از 10 کالای مهم کالاهای وارداتی ، به غیر از دو کالای کالای اساسی ، هشت کالای دیگر شامل کالاهای اساسی است و در این حالت مهم است که واردات کشور مهم و اساسی را تأمین کند کالاها موارد مورد نیاز برای تولید ادامه دارد.

مدیرکل گمرک ایران از نظر آمار ترانزیت کالا از کشورمان افزود: در هشت ماهه امسال 4 میلیون و 471 هزار تن کالا از کشورمان به سایر کشورهای همسایه حمل شده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 15 درصد کاهش یافته است .

دکمه بازگشت به بالا