فرهنگ و هنر

کتاب «مباحث استراتژیک جنگ تا پایان سال ۱۳۶۱» رونمایی شد

کتاب “مسائل استراتژیک جنگ تا پایان سال 1982” توسط مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس منتشر و وارد بازار نشر شد.

به گزارش یومیر ، مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس در چهل و یکمین سالگرد آغاز دفاع مقدس از کتاب “مباحث راهبردی در مورد جنگ تا پایان سال 1982” رونمایی کرد. شایان ذکر است که مراسم رونمایی به دلیل وضعیت ناشی از شیوع ویروس کرونا بدون حضور رسانه ها برگزار شد.

کتاب “مباحث استراتژیک جنگ تا پایان سال 1982” یکی از اسناد مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس است که به عنوان منبع مهمی از اطلاعات ارزشمند و مهم در مورد دلایل تاکتیکی موفقیت نیروهای محلی در آزادی عمل می کند. به عملیات ، مبارزه با نیروهای محلی و دشمن. از آغاز جنگ تا عملیات مقدماتی والفجر ، تجربه عملیات نظامی انجام شده تا پایان سال 1982 ، راه حل های پیشنهادی بر اساس تغییر روش ها و اقدامات تاکتیکی و عملیاتی برای ادامه جنگ در آینده ، یعنی. 1362

برای آشنایی بیشتر با این اثر ، گفتگویی با اکبر رستمی ، مدیر مطالعات نظامی و اداره جغرافیایی مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس و علیرضا لطف الله زادگان ، نویسنده این کتاب انجام دادیم.

مکالمات مفصل در مورد روسای گارد انقلابی

ابتدا اکبر رستمی ، مدیر گروه های دفاع و جغرافیای مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس ، به انتشار کتاب “س Questالات استراتژیک جنگ تا پایان سال 1982” اشاره کرد و درباره مطالب این کتاب گفت: 1982 تا 2 آوریل 1983 در منزل مسکونی محسن رضایی در شوش ، در دو سطح برگزار شد. در سه جلسه اول فرمانده سپاه به همراه عناصر اصلی قرارگاه خاتم و جانشینان قدر ، صاحب الزمان و سپاه حدید حضور داشت و در سه جلسه بعدی سران لشکرها و تیپ های سپاه حضور داشتند. به گروه اضافه شد.. پس از برگزاری این سه جلسه ، بحث ها با حضور فرماندهان قرارگاه خاتم و سپاه سه گانه ادامه یافت.

وی با اشاره به اینکه این جلسات توسط جواد زمان زاده ضبط شد ، به مرکز مطالعات و تحقیقات جنگ ، به فرمانده سپاه گفت و گفت: در 351 صفحه تهیه و تنظیم شده است. سرلشکر غلامعلی رشید نیز ناظر علمی کتاب است.

به طور کلی موضوعات محرمانه در قالب یک کتاب

در ادامه این گفتگو ، علیرضا لطف الله زادگان با کتاب “مباحث راهبردی در مورد جنگ تا پایان سال 1982” جزئیات مذاکرات با سران سپاه پاسداران را که در هشت جلسه انجام شد ، توضیح داد. این امر به این دلیل بود که در اولین روزهای سال ، حمله فتح المبین در مناطق دزفول و شوش توسط رزمندگان اسلام انجام شد و در نتیجه نیروهای متجاوز عراقی در ساحل غربی رودخانه کرخه تا دورج دافع شدند. رودخانه حدود 40 کیلومتر دورتر است. کمتر از دو ماه بعد ، عملیات دیگری در منطقه جنوب غربی اهواز تا خرمشهر انجام شد که عملیات بیت المقدس نام داشت و نتایج بسیار درخشانی به همراه داشت و شهر خرمشهر آزاد شد. آزادسازی این شهر همه امیدهای عراق را به یأس تبدیل کرد.

وی افزود: در یک سری حملات در سال 1981 و اوایل 1982 ، رزمندگان خود ما برتری نظامی ایران بر ارتش عراق را اثبات کرده بودند ، اما هنوز موفق نشده بودند خود متجاوزان را از مرزهای بین دو کشور خارج کنند. بنابراین ، لازم بود که نیروهای ایرانی به موفقیت های نظامی بیشتری دست یابند ، بنابراین اگر موضوع حل اختلافات از طریق مذاکرات سیاسی پذیرفته می شد ، دولت ایران حداقل در شرایط یکسان و در صورت امکان ، از موقعیت قوی تری برخوردار بود. بنابراین ، آنها تلاش خود را برای بیرون راندن ارتش متجاوز از سرزمین های اشغالی و کشاندن جنگ به خاک عراق متوقف نکردند و به جنگ تهاجمی ادامه دادند.

نویسنده کتاب “مباحث راهبردی در مورد جنگ تا پایان سال 1982” اظهار داشت: اولین عملیات در اجرای این استراتژی عملیات رمضان بود که در همان منطقه نبرد اهواز-خرمشهر انجام شد. برخلاف مسابقات قبلی موفق نبود. برای بررسی علل شکست و شکست در این عملیات ، جلسات متعددی برگزار شد که نتیجه آن دستیابی به نتایجی مانند نیاز به گسترش سازمان رزمی سپاه ، افزایش توان نظامی سپاه و تقویت یگان های زرهی بود. برای دستیابی به این اهداف و الزامات زمان بیشتری صرف شد. اما برای جلوگیری از رکود در جبهه ها و عدم فرصت به دشمن برای تقویت و بازسازی خود ، تعدادی عملیات محدود باید برنامه ریزی و اجرا می شد. نیز همراه بود.

وی افزود: پس از انجام این عملیات ، با گسترش سازمان رزمی سپاه و تبدیل تیپ ها به لشکر ، نوبت به برنامه ریزی عملیات گسترده در جنوب رسید. بنابراین ، عملیات اولیه والفجر در منطقه مرزی چزابه-فکه برای فتح منطقه العماره برنامه ریزی شده بود و در 15 فوریه 1982 انجام شد که به موفقیت عملیات رمضان نرسید. با توجه به اینکه توانایی نظامی مورد استفاده در عملیات رمضان و والفجر حداکثر قابلیت نیروهای ایرانی محسوب می شد ، ادامه جنگ مستلزم بازبینی قابلیت ها ، امکانات ، دستاوردها و روش های رزمی بود. بدین منظور ، در آخرین روزهای سال 1982 و روزهای آغازین 1983 ، فرماندهان سپاه با دعوت محسن رضایی ، فرمانده سپاه ، به طور مختصر ملاقات کردند تا جنگ را از آغاز تهاجم عمومی به عراق تا پایان سال بازنگری کنند. عملیات مقدماتی والفجر (22 شهریور 1359 تا 20 بهمن 1361) برای اتخاذ تصمیمات جدید برای ادامه جنگ.

لطف الله زادگان یادآور شد: این سلسله جلسات با حضور تقریباً همه فرماندهان در سطح قرارگاه خاتم ، پایگاه های وابسته و فرماندهان لشکرها در شوش برگزار شد.

وی با اشاره به موضوعات مطرح شده در این جلسات گفت: در بحث های مختلفی که در این جلسات صورت گرفت ، بررسی شد که چرا دیگر موفق نیستیم ، مانند عملیات در فتح المبین ، بیت المقدس و جاده مقدس. “به همین دلیل ، آنها نیروهای عراق را در حملات و نقاط ضعف آن با دفاع از مرزهای خود مورد بررسی قرار دادند. این موضوعات کلی مسائل جزئی را شامل می شود ، از جمله تاکتیک های مورد استفاده عراق و نیروهای خودی ، اقدامات انجام شده برای بازگرداندن نیروی انسانی ، میزان منابع و وضعیت اولیه عملیات موفق ، وضعیت عراق در صورت شکست و نحوه شکست دشمن.

نویسنده کتاب “مباحث استراتژیک در مورد جنگ تا پایان سال 1982” افزود: هدف مطالعه این موضوعات و بر اساس تجربیاتی بود که کسب کرده بودیم ، از این پس از وضعیت فعلی که داریم از این به بعد چه کنیم. تقریباً به مرحله عدم فتح رسیده است. “بیایید عبور کنیم. همه این موضوعات و موضوعات در کتاب مورد بحث قرار گرفته است.

وی اظهار داشت که کتاب “مباحثات استراتژیک در مورد جنگ تا پایان سال 1982” بخشی از داستان تصمیم گیری در جنگ را بازگو می کند و در دیدگاهی دیگر در تولید اسناد گنجانده شده است. دست اول است. موضوعات این جلسات عموماً در زمان خود پنهان بود ، اما با گذشت زمان ، این اسناد از طبقه بندی و منتشر شده است. این گفتگوها و مذاکرات با مدیران ارشد سپاه انجام شد تا بگویند: “دیروز چطور بودیم؟ امروز چه هستیم؟” و فردا چه می کنیم؟ “این کتاب در واقع دقیق ترین وضعیت این جلسات است. به

لطف الله زادگان تصریح کرد: راویان مرکز تحقیقات و تحقیقات جنگ با فرماندهان جنگ دارای یک زبان مشترک و فکری مشترک بودند و از یک سو نگران مکالمات و گزارش فرماندهان در سطح جامعه برای تاریخ نگاری و جلوگیری از تحریف بودند. در قالب گزارش بارگذاری کتابها و اشکال دیگر در انجمن. در این کتاب ، با توجه به اینکه موضوع نظامی است و گفتمان و اصطلاحات خاص خود را دارد ، سعی کرده ام هم فضایی که در آن جلسات برگزار می شد و هم شرایط و گفتارهایی که به صورت عمومی یا در محل انجام شده است را شرح دهم. حداقل دانشمندان می توانند از آنها استفاده کنند.

وی تشخیص صدای فرماندهان را از اولین مشکلات نگارش این کتاب برشمرد و گفت: در جلسه ای با 15 نفر افراد هنگام صحبت خود را نشان نمی دهند. با توجه به اینکه امکانات آن زمان اندک بود و از ضبط صوت معمولی برای ضبط وقایع استفاده می شد. ما باید این صداها را بشناسیم. اگر صداها واضح نباشند ، اثبات می کردیم که چه کسی صحبت می کند ، مانند نوع گویش و لهجه.

نویسنده کتاب “سوالات استراتژیک در مورد جنگ تا پایان سال 1982” افزود: در روند نگارش این کتاب ، پس از اجرا ، هم برای رفع ابهامات و هم برای تکمیل اطلاعات ، و برای ویرایش و روانکاوی ، متن بیشتر مورد بررسی قرار گرفته است. بیش از 10 بار ما آنجا بودیم زیرا هم به دنبال معنی اصطلاحات بودیم و هم آنها را تغییر داده بودیم و هم به دنبال درک بهتر مطالب بودیم.

وی گفت: “گاهی در این جلسات س questionsالات مبهمی مطرح می شد زیرا فرد در مورد موضوعی صحبت می کرد که دیگران از آن مطلع هستند و نیازی به توضیح بیشتر ندارند. با این حال ، برای تکمیل موضوع مورد بحث و روانشناسی ، ما نیاز به توضیحات داشتیم. و ما حتی از نقشه ها و محاسبات برای آگاهی بیشتر خوانندگان استفاده کردیم. ما همچنین جلساتی را با سرلشکر غلامعلی رشید ، خود مشاور علمی کتاب ، برای حل برخی مسائل مبهم برگزار کردیم و با راهنمایی وی این نواقص را برطرف کردیم.

لطف الله زادگان تصریح کرد: به منظور ساده سازی و اتصال محتوا ، تغییراتی در روند انتشار محتوای جلسه ایجاد شده است ، به عنوان مثال ما یک جلسه را بر سایر جلسات اولویت بندی کرده ایم. حتی در مکالمات یک ساعته تصور می شد که برخی از مطالب باید جابجا شوند تا انسجام مطالب از بین نرود و قابل درک باشد.

وی یکی از نکات مثبت این جلسات را مکالمات فرماندهان نظامی در فضایی صمیمی دانست و گفت: “هرکسی که این کتاب را می خواند برخلاف آنچه انتظار می رود ، به عنوان مثال ، مکالمات فرماندهان نظامی رسمی و دستوری ، در عوض متوجه می شود که این بحث غنی است کل سپاه نیز مورد بازجویی قرار می گیرد. همه این شرکت کنندگان در جنگ به عنوان فرمانده حضور ندارند بلکه به عنوان متخصص در سیستم و جنگ حضور دارند. این افراد هم افکار و هم عقاید خود را دارند در میدان حضور دارند و با یکدیگر نزاع می کنند و این گفتگوها بسیار صادقانه است و به هیچ وجه روحیه خشک نظامی در جلسه وجود ندارد.

نویسنده کتاب “مباحث راهبردی در مورد جنگ تا پایان سال 1982” با بیان اینکه همانطور که این جلسه و در این سطح در سالهای بعد با دفاع مقدس برگزار نشده است ، در همان زمان گفت: معمولا بعد از هر ملاقات عملیات با فرماندهی برتر عملیات تحت فرماندهی واحدهای عملیاتی یا فرماندهی اردوگاه ها به عنوان تجزیه و تحلیل رزمی انجام شد. در این جلسات ، نقاط قوت و ضعف انتقال تجربیات مورد بحث قرار گرفت و دلایل موفقیت یا شکست توضیح داده شد. اما این جلسه خلاصه ای از تجربیات و خلاصه و نظرات فرماندهان شرکت کننده در طول دو سال و نیم جنگ با این دیدگاه است که از این به بعد باید چکار کنیم؟ برای خلاص شدن از وضعیت فعلی در این دوره چه ابتکاراتی را باید اتخاذ کنیم و چه ایده هایی را باید اتخاذ کنیم؟

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا