فرهنگ و هنر

کتاب «صحیفه دفاع» رونمایی شد

کتاب «کتاب دفاع» توسط مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس منتشر و وارد بازار نشر شد.

به گزارش یومیر ، مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس از “کتاب دفاع” 40 ساله برای آغاز دفاع مقدس رونمایی کرد. مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس که چندین اثر درباره نقش امام در رهبری و فرماندهی منتشر کرده و اتحاد و امید را در بین ملت ایران ایجاد می کند ، اکنون کتاب جدیدی تحت عنوان “کتاب دفاع” منتشر کرده است. این کتاب درباره بیانات حضرت امام خمینی (ره) ، پیام ها و تصمیمات وی در دوران دفاع مقدس است.

مراسم رونمایی بدون حضور رسانه ها به دلیل وضعیت ناشی از شیوع ویروس کرونا انجام شد. برای آشنایی بیشتر با این کتاب ، این مرکز با “مرتضی قاضی” مدیر بخش مطالعات اجتماعی فرهنگی مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس صحبت کرده است.

ابتدا مرتضی قاضی ، مدیر گروه مطالعات فرهنگی اجتماعی مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس ، با اشاره به اینکه مرحوم دکتر حسین اردستانی 10 سال پیش فعالیت هایی را در رابطه با نقش بی نظیر امام خمینی (ره) در دوران دفاع مقدس آغاز کرده بود. وی اظهار داشت: برخی از آنها در زمان حیات خود منتشر شده اند: مرکز اسناد تاکنون پنج جلد کتاب با موضوع دفاع مقدس با سخنان امام خمینی در پنج موضوع خاص “صلح” ، “چه و چرا جنگ” منتشر کرده است ، “خاورمیانه و کشورهای اسلامی” “حزب بعث و صدام” و “نظم جهانی” را منتشر کرده است. البته کتابهایی مانند “بررسی مواضع نظامی امام خمینی” نوشته دکتر. رسول افضلی و “قدرت متعالی ؛ الگوی قدرت جمهوری اسلامی ایران در دفاع مقدس” طی سه سال گذشته توسط دکتر یعقوب نعمتی واروژانی منتشر شده است و به نقش گسترده رهبری امام خمینی در جنگ از سالهای گذشته پرداخته است. این گروه از مطالعات اجتماعی فرهنگی همچنین کتاب “نقش ویژه امام در فرماندهی نظامی جنگ” را در دستور کار خود دارد.

وی با اشاره به نقش بی بدیل امام خمینی (ره) در دفاع مقدس تأکید کرد: به طور کلی تعبیر “دفاع مقدس” از “جنگ ایران و عراق” قطعاً ناشی از دیدگاه امام خمینی (ره) است. در سال های اولیه جنگ ، اصطلاح “جنگ عراق و ایران” برای توصیف جنگ به کار می رفت ، اما گهگاه امام خمینی (ره) برای توصیف و توضیح جنگ از واژه “دفاع مقدس” استفاده می کرد. به عبارت دیگر ، ملت ایران در طول جنگ مورد حمله رژیم بعث عراق قرار گرفت و مجبور به دفاع از مرزهای میهن و ایمان خود شد ، م theلفه هایی که باعث شد امام از اصطلاح “دفاع مقدس” برای این جنگ این تفسیر باید ناشی از حضرت امام (ره) و دیدگاه ایشان باشد.

مدیر گروه مطالعات اجتماعی فرهنگی مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس با اشاره به چاپ کتاب “کتاب دفاع” گفت: این کتاب توسط کارشناسان پژوهشی مرکز تحقیق و تهیه شده است. در این کتاب ، سخنان امام خمینی (ره) در دفاع مقدس از ابتدای جنگ از 22 شهریور تا 28 فروردین 1368 از کتاب صحیفه نور امام استخراج می شود و همه آنچه امام خمینی در مورد جنگ ایران و عراق فرموده اند مورد بحث قرار گرفته است. .

وی خاطرنشان کرد: در واقع این دفتر خاطرات نه تنها شامل بیانیه هایی است ، بلکه پیام ها و تصمیماتی که حضرت امام (ره) در موارد مختلف دفاع مقدس صادر کرده است ، در این کتاب جمع آوری شده است.

قاضی در مورد نحوه نگارش کتاب گفت: در ابتدای هر روز موضوع ، مکان و مخاطب سخنران حضرت امام (ره) ذکر می شود و عنوان کتاب به صورت موضوعی است. به عبارت دیگر ، کلمه کلیدی مقاله ای که حضرت امام (ره) در آن روز صحبت کردند ، پیامی دادند یا حکمی را صادر کردند ، قبل از شروع مقاله است. نوع و سبک کتاب دقیقاً مانند صحیفه نور از حضرت امام خمینی (ره) است و حجم به جلد پدید آمده است.

وی با اشاره به اینکه کلیه آثار مرکز مربوط به امام خمینی (ره) مورد تأیید موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره) است ، گفت: این کتاب پس از تهیه ، برای برخی در اختیار این مجموعه بود. زمان ، پس از آن مجوزی برای انجام تغییراتی که این مسسه در نظر داشت صادر شد.

در سراسر کتاب “کتاب دفاع” برکات دفاع مقدس با سخنان امام خمینی (ره) دیده می شود

مدیر گروه مطالعات اجتماعی فرهنگی مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس با اشاره به محتوای پیام های امام و سخنرانی در کتاب “صحیفه دفاع” گفت: از طریق این کتاب می توان برکات دفاع مقدس را در سخنان امام خمینی دیده می شود. “تأکید بر کسب تجربه ، شکوفایی استعدادها و کسب اعتماد به نفس و افزایش اعتماد به نفس و اعتماد به نفس از نکات بسیار مهمی است که در صفحه این کتاب مشاهده می شود.

وی با اشاره به اینکه پیوند امام و ملت در دوران دفاع مقدس یکی از عوامل اساسی در پیشرفت است ، گفت: ما در جنگ پیشرفت زیادی داشته ایم و محدودیت ها ، تحریم ها و محاصره ها باعث رشد افراد و امام (ره) مکرراً در تمام سخنرانی های خود به آن اشاره می کنند.

قاضی افزود: جنگ با همه دنیا و مخالفت با آنها ، همراهی منافقین با صدام و نشان دادن چهره واقعی آنها به مردم ، رسوایی جویندگان حقوق بشر و افشای جنایات صدام و افشای شرق و غرب در برابر چهره ها از نکات اساسی امام خمینی (ره) است. کلمات “در این کتاب.

وی گفت: تقدیر از آرمان های انقلاب ، ارج نهادن به شهادت و صدور مفاهیمی از جمله مقاومت ، مقاومت و استقامت در برابر استکبار ، ظالمان و سلطه گران به ملت های دیگر از جمله مباحثی است که امام بر آنها تأکید کرده است.

وی افزود: همچنین معنویت ، تبلور یک انسان کامل زیر لوای انقلاب اسلامی و استفاده از توانایی ها و استعدادها ، به ویژه نیروهای جوان در امور کشور و جنگ و از همه مهمتر وحدت و همدلی بین همه بخش ها ملت ، بین سپاه و بسیج و ارتش و جهاد. “نهادهای دیگر در تعابیر امام خمینی (ره) خزیده اند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا